Jeg har ammet alle mine børn:
Tvillingerne: Fuldammet i 2 mdr., stoppede da de var 6 mdr.
Nr. 3: Da han var 9 mdr., havde jeg stort set ikke mere mælk.
Nr. 4: Da hun var 9 mdr., havde jeg stort set ikke mere mælk.
Nr. 5: Han blev ammet til han var 2½ år, hvor jeg vendte ham fra, inden han skulle være storebror.
Nr. 6 blev ammet fuldt ud i 6 mdr., hvorefter han blev tilbudt fast føde, men de fik han først rigtig smag for da han var 8 mdr., så han er stort set fuldammet til han var 8 mdr.
Han er 1½ år nu og bliver stadig ammet morgen og aften, samt i løbet af dagen når han føler behovet.
Jeg bemærker sundhedsstyrelsens retningslinjer, men jeg kan da ikke lade være med at syntes, at det er lidt pudsigt, så meget de følger vores barsel.
Da vi havde ½ års barsel, der hed det amning i 4-6 mdr.
Nu har vi ca. 1 år og nu hedder anbefalingerne op til 1 år.
Gad vide hvad det ville være, hvis vi havde barsel i 1½ år?
Jeg er ikke i tvivl om at amning er det bedste for barnet.
Naturen så så snedig indrettet, at barnet er født med en sutterefleks og vi kvinder er udstyret med bryster til at give dem mad.
Hvis man lægger en nyfødt på moderes mave, så går der ikke længe, så søger barnet faktisk selv mod brystet!!! Det er da fantastisk!
At vi så er så godt igang med at smadre vores verden og vores kroppe med alverdens giftstoffer, som går i modermælken, det er jo overordenligt trist!
En spørger hvor længe man skal prøve at få amningen igang efter fødslen.
Det er jo individuelt fra kvinde til kvinde og fra sted til sted.
Barnet er født med en "madpakke" og barnet kan tåle at tabe sig lidt i starten.
Og det er jo vældig smart, eftersom det godt kan tage nogle dage, før mælken rigtig løber til hos moderen.
For mig tog det 3 dage efter min første fødsel, før mælken løb til. I de 3 dage lod jeg mine børn sutte og sutte alt det de lystede og gerne hele tiden. Det er med til at sætte mælkeproduktionen i gang og styrker barnets instinkter. Tæt kropskontakt mor og barn imellem styrker i det hele taget mælkeproduktionen.
Anmeld