Smertelindring ved fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2010

desirefinck-vb

Mange tak for dit svar.. Ja det var ikke længe det tog før han kom ud til Jer :0) Helst vil jeg kun ha lattergas, men jeg må helt klart undersøge hvad der er af muligheder.. Jeg har også hørt godt om den smertelindring man få i underlivet.. kan ikke lige huske hvad den hedder. Men jeg må snakke med jordemoderen om det næste gang. Og hvad man kan få i Nykøbing F .. ved jo ikke om man har samme muligheder alle steder ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2010

Spunk-vb

Jeg fik både karbad og lattergas og syntes ikke at det hjalp overhovedet - men det hjælper jo for nogle. Så fik jeg en epiduralblokade som var som sendt fra himlen - pludselig kunne jeg slappe af og få sovet lidt. Ulempen var så, at jeg var 5 cm åben da jeg fik den, men derefter gik mine veer i stå og jeg skulle have vedrop. Det tog 10 timer derefter før jeg var helt åben og det endte med at spunken kom ud med sugekop fordi hun var blevet stresset af at ligge der så længe med veer, og hendes hjertelyd faldt. Det er svært at sige om det var endt på samme måde uden epiduralen. Jeg vil ikke skræmme dig, men du skal være klar over at en epidural kan stoppe veerne, men det kan varme bade og så meget andet også. Og under alle omstændigheder var det skønt at slippe for smerterne efter 1 døgn med veer.

Anmeld

19. august 2010

als-vb

Startede ud med at sige jo mindre jo bedre men vil ikke stå i vejen for hele dynen hvis det bliver nødvendigt. da jeg kom på fødegangen var jeg kun to sm åben men havde veer hvert andet minut med et minuts varighed, så der var INGEN pauser der. Stratede med akupunktur, opreklameret lort, virkede ikke for en døjt og gjorde bare at jeg skulle ligge stille for ikke at rykke med nålene, så blev de hevet ud igen. Så faldt tøsens hjertelyd drastisk og hun skulle have måleudstyr på selve hovedet, og så må du ikke komme i vand. Blev spurgt om lattergas, men ellers tak. SPurgte selv efter epi og jordmoderen syntes det var en god ide, fik langt om læne epi (efter to forsøg) men nåede kun at få et prøveskud, før jeg blev hastekørt på operationsbordet og fik super akut fuld narkose ks. Men må indrømme at den smule epi jeg fik var FANTASTISK! vil aldrig anbefale et ks med mindre det er absolut nødvendigt, da man er super hæmmet mindst to måneder efter fødslen, og specielt når det er under fuld narkose da man ikke oplever fødslen og at se baby, og man ligger i nogle timer (6 timer) før man er vågen nok til at se baby. Sådan var det i hvert fald i mit tilfælde.

Anmeld

19. august 2010

desirefinck-vb

Ja det var nogle vidt forskellige oplevelser i har haft. Og nu er jeg bare endnu mere forvirret. For nu lyder det som om at et epi godt kan trække fødslen ud fordi veerne så gå lidt i stå og det er jeg på ingen måder interesseret i.. Men det er vel også forskelligt fra person til person.. Jeg vil helst ikke ha kejsersnit hvis jeg kan undgå det. Men det er jeg jo ikke ene om at bestemme hvis jeg virkelig har brug for det. Jeg håber bare at fødslen gå som den skal uden de store problemer. Als: hvordan kan det være at du ikke ville ha lattergas ?

Anmeld

19. august 2010

Elverpigen-vb

Desirefinck, du skal huske på at der ikke er to ens fødsler ;) Jeg blev noget nervøs, da den ene efter den anden på mit jordmoder hold, endte med et akut kejsersnit. Det der nok hjælper bedst, er at snakke det grundigt igemmen med din jordmoder. :) Så kan I sammen finde den løsning der passer bedst til dig :)

Anmeld

19. august 2010

Polyp-vb

karbad og saltvandspapler her --- eller rettere én papel og så var jeg ved at slå jordemoderen i gulvet for det gjorde f..... mere ondt end veerne og hjalp mul og niks - så to timer uden noget (ku' pludselig (som min jordemoder jo havde forudset) ikke holde ud at sidde i karret mere og forlangte alle vinduer åbnet fordi der var for varmt trods snestorm primo februar ... så måtte de andre bare fryse...lidt hysterisk har man vel ret til at være...det er jo trods alt der det kommer fra HYSTERIA! Lattergas og ilt...nahhh kan ikke klare lugten og andet var der ikke brug for - fik syet stramaj af nyudklækket MEGET omhyggelig jordemoder bagefter selv om min egen garvede kun ville have brugt fem sting ;-)

Anmeld

20. august 2010

MAMMARAZZI-vb

Som Elverpigen skriver; der er ikke to fødsler der er ens. Første gang gik jeg 1 uge over tiden, og fødslen tog 3 timer, fra jeg ankom til jeg havde født - jeg fik lidt lattergas. ...og havde ellers bestemt hjemmefra, at jeg ville i badekar - men det tænkte jeg slet ikke på, da jeg først var i det :silly: Med nr. 2 gik jeg 2 uger over tiden, og blev sat i gang 5 gange - der havde jeg også planlagt badekar, men endnu engang glemte jeg alt om det, da jeg først var i det. Jeg fik ve-drop 5. gang de satte mig i gang, og dét satte fut i tingene. 19.30 lå jeg med ve-drop og spiste flæskesteg med kartofler og brun sovs - og smséde med en veninde (var alene til fødslen). Da veerne endelig tog til, gik det hurtigt - han blev født ved 3. presseve B) Fik ilt som smertelindring, men syntes ikke rigtigt det hjalp - men jeg kan huske, at jeg brugte masken til at bide i :woohoo: Man kan planlægge nok så meget, og jeg synes bestemt også man skal undersøge de forskellige muligheder - og finde dét der passer bedst til ens temperament. Men samtidig være klar over, at man måske selv ændrer ønsker undervejs - det er ligesom det virker helt anderledes, når man først er i det :cheer: Det er en helt unik oplevelse, og selvfølgelig kan det mærkes - men i dét øjeblik man ligger med sin lille guldklump i armene, er det hele overstået og glemt ;)

Anmeld

20. august 2010

Pia74-vb

Jeg havde mange ideér om, hvordan det hele skulle foregå :laugh: Jeg skulle nemlig kun trække vejr og lige strække konceptet omkring naturlig fødsel til at omfatte lattergas :P men jeg blev klogere :P Faktisk fik jeg epidural første gang, for de kunne ikke slå mit høje blodtryk ned med piller, så det var ikke spørgsmål om valg. Eller jow, enten det eller kejsersnit. Anden gang træk jeg vejr igen og klarede det med lattergas. Da jeg så til sidst ønskede mig en epidural, var det før sent og jeg sønniken kom ud kort tid efter.

Anmeld

20. august 2010

als-vb

desirefinck skrev:
Ja det var nogle vidt forskellige oplevelser i har haft. Og nu er jeg bare endnu mere forvirret. For nu lyder det som om at et epi godt kan trække fødslen ud fordi veerne så gå lidt i stå og det er jeg på ingen måder interesseret i.. Men det er vel også forskelligt fra person til person.. Jeg vil helst ikke ha kejsersnit hvis jeg kan undgå det. Men det er jeg jo ikke ene om at bestemme hvis jeg virkelig har brug for det. Jeg håber bare at fødslen gå som den skal uden de store problemer. Als: hvordan kan det være at du ikke ville ha lattergas ?
Jeg kunne ikke klare tangen om at blive 'lukket inde' i en maske, lugten af masken og gassen er bare for klamt, adr. Har fået det ved tandlægen en del gange og har hadet det. dan smule epi jeg fik gjorde intet ved veerne.

Anmeld

20. august 2010

desirefinck-vb

Ja jeg kan jo ha nok så mange tanker om hvordan det ville blive, men det finder jeg jo først ud af nå jeg stå i det. Og ind til da vil jeg snakke med min jordmoder omkring de forskellige muligheder der er for mig at smertelindring. Og så må man tag den derfra.. Og se om jeg få brug for noget af det. Jeg er godt nok meget nervøs for selve fødslen, men det er vel helt normalt for første gangs fødende som ikke ved hvad der venter sig..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.