TRAS sprogscreening

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.283 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. april 2009

Titte-vb

Den danske regering har bestemt, at alle børn skal sprogtestes. I min kommune anvender vi den test der hedder TRAS, Tidlig Registrering Af Sproglig udvikling. En test, som vi pædagoger laver på hvert enkelt barn, helt fra det er ca. 2 år til det er 5 år. Forældrene kan, hvis de ønsker det, selv være med til at lave den på deres børn, men til dags dato er der 2! forældre i min inst. der har bedt om at gøre det. Hvilken test anvendes i dit barns daginstitution, og bliver i som forældre inddraget i processen og opgaven??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2009

Caidas-vb

I min kommune, Lejre, har alle pædagoger + mig (som ikke er pæd) været på kursus i sprogvurdering. Det skal foregå fra barnet er 2 år og 10 mdr - 3 år og 4 mdr. Forældrene inddrages ved at de får et skema Med 100 ord, som de skal vurdere om barnet siger. Om sproglig opbygning: ejerforhold, flertal og bøjninger. Sætningsopbygning. Og kun hvis forældrene giver tilladelse til det, fortsættes resten af programmet. Det hele bliver så overført i et skema, og børnene inddeles i grupper, an på om der skal følges op på noget. Jeg har endnu ikke foretaget testen, da vi ikke har haft børn inden for aldersgrænsen. Men jeg vil da helt klart sige ja, til at mine egne piger kan få testen.

Anmeld

2. april 2009

Det er stadig mig-vb

Også TRAS i vores institution!! Men jeg har bevidst boycuttet den test, og vil ikke have mine børn skal testes. ALLE forældrene har boycuttet testen!! Grunden er, at vi ved at pædagogerne er fagligt kompetente til at vurderer om vores børn reelt har et problem - det behøver vi ikke et regerings tiltag for at finde ud af! Vi støtter pædagogernes kompetencer 110% og vil hellere have pædagogernes tid bruges på vores unger, og ikke isoleret med en sprogtest - vi vil også gerne spare dem for papirarbejdet!! AT de så bruger nogle af TRAS opgaverne for sjov med ungerne, er en hel anden side af sagen!! For os er det en principsag!!

Anmeld

2. april 2009

Caidas-vb

Du har nok ret Helene. Ved nogle børn vil det være spild af tid, for man kan bare høre at alt er ok. Man burde kun udnytte den resource hvor man har mistanke om at der er noget der halter. Men hvis alle tages over en kam, er der vel chance for at fange de 'svage' med at det er et tilbud alle får.

Anmeld

2. april 2009

Det er stadig mig-vb

Jo, men pædagogerne har jo haft de opgaver de sidste 80 år (eller hvor meget det nu er), og de VED lige NØJAGTIGT når et barn halter sprogligt, og har værktøjer til at få andre med indover så barnet får den hel rette støtte..... Sådan har det altid været. De kan sgu deres kram. Testen kan ikke noget, pædagoger ikke kan! Den røver bare den i forvejen kostbare tid og overbebyder dem med papirbunker.... VKO har sådan en sjov ide om, at alle skal proppes ind i et skema og overvåges af DEM. Og det vil vi i vores insitution IKKE støtte op om!

Anmeld

4. april 2009

Titte-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jo, men pædagogerne har jo haft de opgaver de sidste 80 år (eller hvor meget det nu er), og de VED lige NØJAGTIGT når et barn halter sprogligt, og har værktøjer til at få andre med indover så barnet får den hel rette støtte..... Sådan har det altid været. De kan sgu deres kram. Testen kan ikke noget, pædagoger ikke kan! Den røver bare den i forvejen kostbare tid og overbebyder dem med papirbunker.... VKO har sådan en sjov ide om, at alle skal proppes ind i et skema og overvåges af DEM. Og det vil vi i vores insitution IKKE støtte op om!
Så sandt så sandt!!

Anmeld

4. april 2009

Det er stadig mig-vb

Ja, vores pædagoger er også RIGTIG glade for vores fælles holdning til de tests - og for den overbevisning, at vi VED de kan gribe ind hvis der er et reelt problem med et barns sproglige udvikling.....helt uden TRAS sprogscreening!

Anmeld

5. april 2009

Titte-vb

I min kommune er der en hel hær af talepædagoger, bare ikke nok til at de kan tage alle børn. Og så er der altså KÆMPE forskel på hvordan de gør. Vores i bhv er sygemeldt langtids, så der er kommet en vikar, og hun gør det godt nok på en noget bedre måde, og hun tager fat helt andre - og relevante- steder end hende vi plejer at have. Jeg har et problem med, at den vanlige tale pæd først vil tage børnene ind til taleundervisning når de ER fyldt fire, når det er BARNELÆRDOM at børn skal have hjælpen tidligt.........:huh: Men det er jo der, at jeg ikke har en skid at sige, jeg skal bare indstille barnet, og det gør jeg gerne når de er 3 år, hvis det er nødvendigt.........

Anmeld

5. april 2009

Det er stadig mig-vb

4 år er dæleme også sent at tage fat om problemet! Det er jo lige før skolealderen:( I vores institution kender jeg ikke fremgangsmåden, og det er oftest kun de to-sprogede der har de alvorligste og behandligskrævende vanskeligheder. Så jeg er ikke rigtigt med i hvordan de gør. Men jeg ved at de hurtigt får rettet op på de børn i god tid. De har haft nogen der kom i børnehave relativt sent, og som ikke kunne ét ord dansk! Men inden for 6-12 mdr er de super dygtige.... Men de har også meget højtlæsning derovre, og de er også gode til at få lært ungerne de mest nødvendige ting inden skolestart, så de kan skrive deres navn, kender alfabetet, kan binde deres sko, tørre sig NOGENLUNDE korrekt, lyne deres jakker osv - de gør en ekstra indsats, og er blevet rost for deres store indsats. Og i særdeleshed er blevet rost for deres tackling af børn med specielle vanskeligheder...

Anmeld

23. juni 2009

Webredaktøren-vb

Hmm, er det mon del af denne test-type de har brugt i min datters SFO til at vurdere børnene inden sammensætning af klasserne? Jeg er en smule forvirret over den test hun for nyligt er blevet udsat for :dry: Talte i dag med en pædagog, der ikke helt vidste, hvad han skulle mene om resultatet. Hun havde fået "dårlig" score, hvilket undrede ham, for det var ikke det billede han ellers havde af hende. Jeg spurgte hende til aften, om en dame havde spurgt hende om navne på bogstaver osv. (hun er 5 år), hvor efter hun tøvende sagde: "Ja, vi skulle have en test, men jeg forstod ikke rigtigt, hvad damen sagde vi skulle" :woohoo: Hmm - enten venter ni forrygende skoleår eller også skal der måske arbejdes med præsentationen af testen for børnene :blink:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.