Motoriske vanskeligheder hos børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.274 visninger
25 svar
0 synes godt om
2. april 2009

Titte-vb

Mange børn har motoriske problemstillinger, som der ikke altid bliver gjort noget ved rettidigt. Det kan være alt fra at være tågænger, at fødderne er indadretteder, platfodethed, sen til at gå, børnegigt, overspændte led og muskler m.m. Jeg har i kraft af mit arbejde som pædagog, ofte et barn der bliver indstillet til fysioterapeutisk bistand, og nogle af børnene kan nøjes med at blive kigget på og forældrene kan få nogle gode råd, andre får tilbudt decideret træning. Har i oplevet det for jeres børn, og hvordan har i oplevet det??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2009

Webredaktøren-vb

En af mine veninder, har en søn på 16 mdr., der stadig ikke går. Han var 6 uger for tidligt født, og så er det jo normalt at barnet udvikler sig en smule senere, men er 16 mdr. ikke ret sent stadig ikke at gå? :ohmy: Og kan det have betydning for den senere motoriske udvikling eller forskydes det hele blot, så han løber, hopper osv. senere?

Anmeld

2. april 2009

Titte-vb

Webredaktøren skrev:
En af mine veninder, har en søn på 16 mdr., der stadig ikke går. Han var 6 uger for tidligt født, og så er det jo normalt at barnet udvikler sig en smule senere, men er 16 mdr. ikke ret sent stadig ikke at gå? :ohmy: Og kan det have betydning for den senere motoriske udvikling eller forskydes det hele blot, så han løber, hopper osv. senere?
Faktisk kan det have en betydning senere hen, for det kan også påvirke indlæringen.... Det er dog langt fra sikkert, at det sker. Nogle børn er sene til at gå, men 16 mdr. er sent, selv for drenge vil jeg mene. Jeg ville nok, også set i lyset af den for tidlige fødsel, se om der er noget der kan gøres for at hjælpe ham på vej.......

Anmeld

2. april 2009

Webredaktøren-vb

Det må du meget gerne. :) Jeg ville nok være en smule bekymret. Der er stor forskel på børn - jeg husker, at min mor fortalte, at jeg gik som 10 mdr. gammel. Og også i min mødregruppe varierer udviklingen en del. Ved du om børn generelt er begyndt at gå senere, end for år tilbage? Jeg tænker, at børn i dag måske bliver kørt mere rundt i barnevogn og bil end tidligere, men det er måske en lidt skør tese :blink:

Anmeld

2. april 2009

Titte-vb

Webredaktøren skrev:
Det må du meget gerne. :) Jeg ville nok være en smule bekymret. Der er stor forskel på børn - jeg husker, at min mor fortalte, at jeg gik som 10 mdr. gammel. Og også i min mødregruppe varierer udviklingen en del. Ved du om børn generelt er begyndt at gå senere, end for år tilbage? Jeg tænker, at børn i dag måske bliver kørt mere rundt i barnevogn og bil end tidligere, men det er måske en lidt skør tese :blink:
Der er faktisk sket et skred, i mine øjne. Rigtig mange børn er vant til at blive kørt i bil, i klap/barnevogn, eller bag på en cykel/i cykeltrailer. Der er ikke som førhen, mange børn der selv cykler i børnehave. Og faktisk er der børn helt op i 5-6 års alderen der blive fragtet i klapvogn, fordi de iflg forældrene ikke vil cykle eller gå!:blink: Nej, men så må du fortælle din lille pode hvem der bestemmer, og at du har givet klapvognen til en baby!.:angry: Der er som sådan ikke noget skred i at børn går senere, det har dog altid været sådan, at drenge generelt er langsommere med motorik og sprog end piger de er, ligesom de også er senere, generelt, til at smide bleen. Jeg synes du skal foreslå din veninde, at kontakte den kommunale fys, og bede om at få sin dreng udredt, hvis det bekymrer hende. Hun kan selv henvende sig som mor, eller få daginstitutionen til at indstille ham. Det er den letteste vej at gå for hende!!

Anmeld

2. april 2009

Webredaktøren-vb

Tak, det siger jeg videre :) Ja, mange vælger vel klapvognen, fordi det går hurtigere, men børn kan jo gå et pænt stykke i deres eget tempo, hvis de får lov :blush: Datteren cykler selv nu, og til sommer tror jeg den mindste kan køre på balancecykel til vuggestuen. Der er et par kilometer, så mon ikke det går :cykel:

Anmeld

2. april 2009

Det er stadig mig-vb

Når mine småbørn er i børnehave om sommeren, så er det nede i sommerbørnehaven og der er dælme langt at gå. Det er ikke så meget afstanden, men mere dét, at de kan finde på at løbe i hver sin retning, driller hinanden (fordi de er trætte), og den mindste kan finde på at lægge sig på jorden mm. Så er det altså ikke sjovt med tre unger og en mega gåtur... Desværre fik jeg stjålet min Christiania bike for et par år siden, den kunne jeg godt have brugt nu:angry: Men indtil videre må vi gå.....det er sådan at jeg ca véd at hjemturen tager en times tid med alt det de liiiige skal finde på! Alene kan jeg gå turen på max 15-20 min :X Men jeg forstår udmærket dem der vælger en anhænger/klapvogn osv....

Anmeld

3. april 2009

Pia S-vb

Mange fortidlig fødte børn har problemer med motorikken. Det kan skyldes, at deres balance er umoden. Vi har gået til fys i flere år med Kasper. Han er født 8 uger for tidligt og gik faktisk først, da han var 20 mdr. Han ville normalt have kompenseret for sin manglende balance ved at bruge synet, men da han er meget stærk langsynet (+9 / +10) var det desværre ikke en mulighed. Vores kommune har som en af de eneste - efter hvad jeg ved - en børnefysioterapeut ansat. Hun er GULD! Vi har fået nogle øvelser, som vi laver hjemme og som hjælper. Jeg har også fået den lange tekniske forklaring, men den udelader jeg lige her. Kasper skal tre gange dagligt lave 5 kolbøtter, rulle 8 gange og helst køre en tur i en Tummelumsk (en plastik-kapsel med rund bund). Tidligere trænede vi også højde, da han ikke kunne lide højder. Vi startede med at gå op på en skammel og hoppe ned og gradvist er tingen blevet højere. Også en typisk ting for fortidlig fødte med balanceproblemer. Vores fys har lavet et hæfte om børn og motorik. Se hendes hjemmeside boernogmotorik.dk Spørg bare - jeg har også en del erfaringer på det her område.

Anmeld

6. april 2009

mørk-vb

Webredaktøren skrev:
En af mine veninder, har en søn på 16 mdr., der stadig ikke går. Han var 6 uger for tidligt født, og så er det jo normalt at barnet udvikler sig en smule senere, men er 16 mdr. ikke ret sent stadig ikke at gå? :ohmy:
Min den yngste der er født til tiden, begyndte også først at gå da hun var 16 mdr. Hun havde overhovedet ikke gjort mine til at tage så meget som eet eneste skridt, trods vores daglige opmuntringer og forsøg på at lokke hende i gang. En dag fandt jeg så et par af storesøsterens gamle sandaler, som jeg for sjov lige ville lade hende prøve. I samme øjeblik de var på, rejste ungen sig op og GIK som om hun aldrig havde bestilt andet! Ikke på den der tummelumske, hurtige foroverbøjede måde, som tumlinge normalt starter ud i, men stille og roligt, sikker på benene og meget kontrolleret. Det var præcis det samme, da hun begyndte at kravle. Hun sprang det der lange indledende rokke-på-knæ stadie over og startede med perfekt kryds-kravlen fra det ene øjeblik til det andet, i samme sekund hun første gang kom op på knæ. Da var hun så 8 mdr. så det var vist meget normalt, men hun var/er åbenbart bare typen, der ikke kaster sig hovedkulds ud i noget med deraf følgende knubs, men istedet venter til hun er helt klar til det. Storesøster er tilgengæld født 5 uger for tidligt, men fik i løbet af no time, indhentet det forsømte både hvad angik størrelse og udvikling og var en af de første i mdr. grp. til at vende sig, kravle, gå osv. Hun har altid været meget motorisk sikker og elsker at bruge sin krop. Så lige i vores tilfælde her er det lidt omvendt, så sommetider kan det jo også være svært at vurdere om den sene udvikling skyldes noget fysiologisk eller om det bare skal tillægges, at børn jo er forskellige og lærer og udvikler sig i forskellige tempi..

Anmeld

6. april 2009

ano-vb

Mine unger er store nu, men jeg kan huske hvor spændt vi var på hvornår begynder de mon at gå???? Den store var ca 17mdr, da hun slap. Hun havde kravlet(numsekravlet længe), rejst sig op ved ting o.s.v., men ikke noget med at gå hen over gulvet. Men nytårs morgen hvor lige pludselig, slap hun sin nye dukkevogn for at vise mig noget. Hurra og så er det gået lige der ud af siden. Vore dreng, var ca 14-15 mdr, og det kom bare. Det sjove er at det er faktisk et kendetegn for mine børn, de gør ikke tingene før de kan gøre det ordentlig. De var begge sene til at smide styttehjulene o.s.v.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.