Tænker bare ofte, at visse teenagere MÅSKE kunne have haft godt af en røvfuld engang way back!
Jeg kan godt få den tanke, at meget af den vold og forråelse der sker netop nu, hænger sammen med at børn er vokset op på 'bomuldsprincippet' og ikke aner hvad det vil sige at få en røvfuld, hvorfor de tyer til ufine metoder som knive, skydevåben mm.
Der var en gang, hvor mænd kunne slås med næverne de fleste fra den generation hvor en flad eller en røvfuld var tilladt. De kendte deres værd, de havde respekt for den der var stærkere osv.
Den gang var en røvfuld en markering. I dag er det direkte meningsløs vold der ofte ender med døden.
Jeg ser mindre årige børn der er fuldstændigt udenfor pædagogisk rækkevidde, der selv styrer showet, taler som de lyster og ikke udviser respekt for de voksne, og som er blevet talt så meget til, at de ikke længere gider at høre efter. Konsekvens er der ikke meget af, men massere af dialog som de ikke fatter en meter af.
Jeg slår selvfølgelig heller ikke mine børn, selvom jeg er Amerikaner. Muligvis også fordi det aldrig har været nødvendigt og jeg generelt ikke ville bryde mig om det....
Men jeg kan altså ikke lade være med at tænke på, at nu hvor det er forbudt at slå, at vi er så oplyste osv....at mange af de unge mennesker alligevel går helt over i den anden grøft.
så et program om utilpassede unge, hvor den ene sagde, at de voksne bare snakker, og snakker og snakker, og at han ikke følte han lærte noget af det. Han kunne ikke FØLE mening med det de sagde, og følte først han lærte noget da han fik tæsk og virkeligheden at føle ude på gaden...
Måske ville det have hjulpet hvis sådan en dreng havde fået et par rap med spaden over i børnehaven, så man fra start ved, at det gør ondt, at det er forkert, at man bliver bange, man skal tilgive osv osv...
I dag er det jo nærmest en tragedie hvis et lille barn slår en anden, men måske er det bedre på sigt, at de får udlevet de der små uskyldige kampe, så det ikke sætter sig til noget voldsommere senere hen i livet??
Anmeld