Eksperthjælp: Hvor meget må mit barn spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.433 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. marts 2015

Sarah John

Hej Sarah.
Jeg har lige nogle spørgsmål angående min søn.
Han er nu 2,5 mdr og spiser mindst 1400 ml halv syrnet og halv alm. Allomin i døgnet.
Jeg er ved at gå helt over til blå allomin.
Sagen er den at han spiser ret ofte. Han har indtil for en uge siden spist hver 3. Time om natten og de 3 timer er inkl spisning. Og hver anden time om dagen.
Nu og der var han så oppe på meget mere mme i døgnet.
Men nu ligger han som sagt på de 1400 ml min. Han spiser hver 2,5 time fra kl 7 til kl 14 ca. Og derfra og indtil kl 19-20 spiser han hver 2. Timer. Hvor han så bliver lagt i seng. Han vågner så ca kl 01 og spiser så 260 ml. Og sover igen indtil kl 05. Og spiser igen 260 ml. Ca. Og sover så en til 2 timer mere.
Og min sp siger hele tiden at han kun må få maks 200 ml pr gang. Men hvis jeg så kun giver ham 200 ml så har han svært ved at falde i søvn igen og så er han oppe hver 3. Time. Og så har jeg igen problemet i løbet af dagen at jeg maks han trække den til 2 timer selvom jeg forsøger med vand eller kamillethe. Han tager et par slurke og nægter så mere af det og så skriger han helt vildt indtil han får en flaske med mme.

Jeg havde mine tanker lidt ude i om man evt. Kunne opstarte lidt grød som suplement med flasken sådan at han fik en lidt mere solid bund. Måske ved middagstid. Så han ikke spiser hver 2-2,5 time.

Sarahs svar

Hej Anonym,
Tak for dit spørgsmål.

Det er rigtig at man som rettesnor siger, at barnet skal spise ca. 1000 ml modermælkserstatning i døgnet, og når din søn spise 1400 ml. er det en del mere end anbefalet.
Hvis din søn følger sine vækstkurver og ikke sprænger sine kurver, vil min anbefaling være at han får lov at spise til han er mæt, da det hjælper ham til at lære at regulere sin egen mæthedsfornemmelse. Hvis han tager meget på i vægt og vokser ud over sine vækstkurver kan det være en god idé, at trappe langsomt ned i mængden af mad han indtager, på den måde vænner han sig langsomt til at spise mindre. Det kan fx være ved at starte med give ham 250 ml/måltid i et par dage og så sætte det ned til 240 ml/måltid i nogle dage osv. indtil I kommer ned i mængde.

Tag evt. en snak med din sundhedsplejerske igen og lav en plan for hvordan I får ham ned i mængde, hvis hun oplever at han får for meget mad. Og husk at acceptere at han nogle dage spiser mere og andre dage spiser mindre. Han skal altså ikke nødvendigvis tømme flasken hver gang. Husk at holde øje med hvornår han giver udtryk for, at han er mæt. Tegn på at han er færdig/mæt kan fx være at han vender hovedet væk, spytter sutten/flasken ud, bliver urolig o. lign.

Håber ovenstående afklarede dine spørgsmål ellers er du velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsener
Katja, ernæringskonsulent hos Semper
(på vegne af Sarah, som holder ferie )

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.