Hej Christina
Jeg har en dreng på snart et år. Han vil ikke kravle og vi har efter at have talt med sundhedsplejersken i januar trænet intensivt med ham i 5 uger. Han har stort set ikke siddet op i perioden og vi har virkelig forsøgt at hjælpe ham op på alle fire og lave forskellige øvelser/lege på gulvet. Det lykkes efter 2,5 uge at få ham til selv at komme op på alle fire og vi så et lille fremskridt, men dette varede kort. Nu vil han ikke hjælpes op på alle fire og kan ikke selv. Når vi forsøger, falder hans ben ud til siderne og ikke bagud. Vi er blevet henvist til en børnefys her i området, men de kan først se ham den 30. april og det synes jeg simpelthen er for længe. Vi har forsøgt med kiropraktor, men hun fandt intet på ham. Hvad synes du vi skal gøre? Vi er naturligvis bekymret for, at der er noget galt.
Vh Rikke
Christinas svar
Kære Rikke
Mange tak for dit spørgsmål.
Man ser ofte at børn i en kortere eller længere periode opnår en motorisk færdighed som f.eks. at stå på alle fire, hvorefter de i en periode stopper igen. Efter lidt tid begynder de spontant at udføre færdigheden igen.
Du beskriver at din drengs ben falder ud til siden når han forsøger at stå på alle fire. Det kunne tyde på at han er hypermobil i sine hofteled og måske også andre led.
Hypermobilitet i hofteleddene vil gøre det vanskeligt for barnet holde benene inde under kroppen når man står på alle fire. Benene vil glide ud til siderne og det gør barnet utryg at stå på nogle ben som man ikke har styr på.
Her er det en god ide at placere ham på et underlag hvor benene ikke kan glide. Det kan f.eks. være bare ben på et stykke gulvtæppe.
Nogle børn springer kravlestadiet over. Måske er din dreng en af dem som springer dette stadie over. Og det sker der intet ved. Han kan lære krydsbevægelser på andre måder.
I stedet for at blive ved med at fokusere på at han skal kravle kan det, for alles skyld, være en ide at lægge det lidt på hylden og i stedet arbejde med et andet område. Det kan f.eks. være vægtbæring på fødderne. Vil han støtte på fødderne? Kan I trække ham op til stående?
Du er meget velkommen til at kontakte mig direkte på haansbaek@stofanet.dk, da jeg vil kunne hjælpe dig bedre hvis jeg får lidt flere oplysninger.
De bedste hilsner
Christina
Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.
Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk
Anmeld