FruStolpe skriver:
Jeg mener på ingen måde at børn i den alder selv kan tage den slags beslutninger...
Det er derfor vi som forældre skal sørge for at træffe valgene for dem, og desuden skal de heller ikke stå og dikterer hvornår de skal hentes...
Børn skal træffe alt for mange valg efterhånden, valg som deres forældre burde tage. -og hvorfor ? Simpelthen fordi vi bestemmer....
Med det sagt, så lytter jeg da til ønsker fra min 4årige hver eneste dag, og så kan vi få en snak om det... og indimellem så går vi på kompromis..
Men en 3årig som lige er startet og stadig i indslusning, kan og skal ikke tage voksenbeslutninger 
Nu er det jo heller ikke hver dag. Ts bestemmer at det er 2 dage og hjem tidligt om fredagen. Så nej pigen bestemmer ikke hvornår hun skal hjem, hendes mor ser på hendes behov, hvad der er godt for hendes datter, og hvis det er to dage der er lidt længere end de andre, så lad det dog være sådan.
Jeg siger ikke at børnene skal diktere, der er jo ikke nogen 3årige der står pg siger; jeg vil kun hentes kl.3. Ts ser at hendes datter Elsker at være i børnehave lidt længere, og overvejer nu at lader hende få nogle længere dage.
Jeg lader ikke børn tage valg, men jeg lytter og så kommer vi frem til en løsning.
Men jeg synes jo også ts vil gå på kompromi, hvis hun lader datteren lige få to længere dage, det er jo ikke datteren der har sagt det, men ts kan se på pigen at de længere dage er et hit, og derfor siger jeg, jamen så giv hende dog nogle længere dage, hvis det gør at du får en glad pige.
Det har ikke noget at gøre med at pigen tager voksenbeslutninger, men at du selv sige, vi ser på børnene, hvad er godt for dem, hvad gør dem glade.. og nej det er ikke pigen der tager de her valg, det står der igen steder, men en mor der beder om råd, fordi hun altid har en skrigende pige med ud af bh når hun henter tidligt.