Eksperthjælp: Mælleallergi og introduktion af grovere kost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

920 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. marts 2015

Sarah John

Hej Sarah!
Dejligt man nu kan skrive til en ernæringsekspert, det har jeg virkelig brug for!

Jeg har en søn på 9 1/2 md som aldrig har villet spise særlig meget.. Det startede allerede fra fødslen så han måtte have sonde de første 14 dage på trods af at han er født til tiden (uge 38).. Vi bliver stadig fulgt på Ouh men der er ingen årsag at finde og de siger at "det kommer" lige til Info vejer han 9.0 og måler 74 cm. Ved fødslen vejede han 2960g og målte 51 cm ??

som situationen er lige nu så fik han konstateret mælkeallergi i december derfor spiser han mælkefri kost og får nutramigen på flaske. Han får 2 flasker dagligt. En lige inden han skal sove og en til midnat. Resten af dagen bliver han tilbudt rigtig mad.. Han spiser meget små portioner. For eksempel hans morgenmad som er havregrød spiser han maks 1/2 dl, men det har vi efterhånden vænnet os til, at sådan er det. Det der så undrer mig er at han endnu ikke kan spise mad i stykker. Han tygger simpelthen ikke, han spytter det bare ud. Derfor får han stadig suppleret op med mos og grød til alle måltider... Det er frustrerende at han ikke vil spise rigtig mad og jeg forstår ikke hvorfor.. Han sutter rigtig meget på maden og lyder som et barn der bliver ammer når han spiser, fordi han sutter sådan på maden inden det bliver spyttet ud..

Jeg er frustreret og føler ikke sygehuset hjælper når det eneste de siger er at "det kommer".

En ergoterapeut har set ham og han ikke umiddelbart komme med en forklaring eller give nogen råd..

Jeg er bange for at han aldrig lærer at spise rigtig mad?

Derudover har han slet ikke den der naturlige interesse for mad. Altså han tager ikke selv maden og putter i munden. ALDRIG. Han får lov at lege medaden så meget han vil men han forbinder det slet ikke med at det skal ned i maven. Han
Viser heller ikke sult. Kan sagtens gå en hel dag uden at spise uden at reagere på dette...

Hvad gør jeg? Lærer han det mon nogensinde?

Et andet spørgsmål er at han ikke vil drikke mælk af kop, og derfor får han bare vand. Og eftersom han ikke indtager mælkeprodukter har jeg spekuleret på om han måske skulle have noget kalktilskud? Han får lige nu mellem 300-400 ml nutramigen i døgnet men midnatsflasken skal snart fjernes og så ryger han ned på omkring 200 ml hvilket vel ikke helt er nok?

På forhånd tak for hjælpen ??

Sarahs svar

Hej Mie, tak for dit spørgsmål. Det lyder som om I har nogle helt særligt udfordringer, og derfor er jeg meget glad for at høre, at I har kontakt til både sygehuset og ergoterapeut.
Det er helt fint, at han kun spiser ½ dl grød til morgenmad. Jeg synes ikke, at du skal fokusere så meget på hvor meget han spiser ad gangen. Det vigtigste er, at han får smagt en masse forskelligt, både med hensyn til smag og konsistens. Det vil være rigtig godt, hvis du tilbyder ham mange små varierede måltider i løbet af dagen. Det hjælper til, at han spiser varieret og får dækket sit næringsbehov. Hvis han ikke selv kan mærke at han er sulten, er det endnu mere vigtigt, at du sørger for at tilbyde ham mange små måltider. Og ro på – det kan sagtens nå at komme endnu :-)
Det er vigtigt, at din søn kommer i gang med at spise grovere kost. Du kan styrke hans mundmotorik ved at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det kan være agurk, bløde frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd, som han kan sidde og suge saften ud af, det kan være kogte stykker blomkål, broccoli eller det kan være ristede rugbrødsbjælker. Det kan også hjælpe med at sætte spytproduktionen i gang og stimulere han appetit. En anden idé kan være, at du giver ham den bløde mad uden klumper med ske, på den måde lærer han at mad på ske ikke skal tygges. Ved siden af serverer man så mad i stykker - det hjælper ham til at adskille hvilken mad der skal tygges og hvilken mad der ikke skal. Du kan også hjælpe ham ved at sørge for give maden i siden af munden, så han med det samme kan begynde at tygge maden og ikke først skal føre maden til siden med tungen.
Mælk og modermælkserstatninger er en god kilde til den energi, som små børn har brug for. Derfor anbefaler man, at børn med mælkeallergi får højt-hydrolyseret modermælkserstatning helt frem til 3 års alderen og gerne længere. Derfor vil jeg anbefale, at du bliver ved med at tilbyde ham Nutramigen eller et andet tilsvarende produkt i kop. Alternativt kan du overveje at holde fast i flasken lidt endnu. Ellers vil jeg anbefale, at du taler med sygehuset om at blive henvist til en diætist, som kan hjælpe dig med at sammensætte hans kost.
Når han ikke længere får modermælk eller højt-hydrolyseret modermælkserstatning, skal du give ham en vitamin- og mineraltablet samt kalktilskud på 500 mg kalcium (kalk) dagligt.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre :-) Venlig hilsen Sarah

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.