Mother-love skriver:
hej piger.
min datter på 3,9 år har fået en reaktion på hendes lillebror er kommet. (Han er 5 uger nu)
så har brug for lidt hjælp og erfaring til hvordan jeg håndtere dette.
lidt historie.
hendes far og jeg flyttede fra hinanden i august sidste år, dog ikke som uvenner. Han har posttraumatisk stress som gør at det blev for hårdt for ham at bo under samme tag som os ( hvilket er normalt for personer ramt af denne sygdom, har vi fundet ud af efter han flyttede) så jeg står alene største delen af tiden med børnene.
dette tog hårdt på hende i en mdrs tid hvor hun ikke ville være sammen med hendes far. Hun blev dybt ulykkelig hver gang de snakkede om at hun skulle sove hos ham. Men da vi mere eller mindre var sammen hver dag i ugen alle tre kom hun sig hurtigt over det. Og blev sig selv igen.
faderen har hende til overnatning hver tirsdag til onsdag, og så er hun enten en dag ved ham i weekenden ellers er han her.
jeg har så en dag om ugen hvor mormor kommer og passer lillebror i nogle timer hvor min datter og jeg har nogle timer alene.
Men nu har hun så en reaktion på lillebror er kommet.
hun bliver utrolig nemt sur og hver gang hendes far går græder hun. Hun er virkelig meget sur eller mut det meste af tiden. Jeg forsøger virkelig at være der så meget for hende som jeg overhovedet kan. Når lillebror sover har jeg fuld opmærksomhed på hende hvor vi læser, leger og putter.
men igår gik det virkelig op for mig at hun har det rigtig svært i øjeblikket.
Vi havde vores ugentlig dag hvor det er mor/datter tid. Vi tog på Rasmus klump restaurant, og bagefter tog vi ud og kiggede på fisk og gnavere. Men normalt snakker min datter virkelig øret af men igår var hun mest mut og skulle hive en samtale ud af hende hele tiden.
Jeg spurgte hende om hun var træt af lillebror var kommet. Først sagde hun nej at hun synes det var spændende. 10 min. Efter sagde hun at hun ikke ville have lillebror mere. Og jeg snakkede "børnesprog" med hende om at jeg godt kunne forstå at hun synes det var svært at han var her fordi han tog meget af min tid. Men at han var så lille endnu at han havde meget brug for mig.
og hun sagde så bare ja ja og så kiggede hun bare ud af vinduet igen.
Jeg ved det er normalt for børn at komme med en reaktion, men hold kæft det er hårdt at se min elskede datter være så ked af det. Så jeg måtte ringe til mine børns far grædende igår aftes. For jeg føler virkelig jeg svigter min datter, det gør jeg jo på mange måder også. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Hvad gjorde i for at hjælpe jeres den store igennem dette og hvor lang tid gik der før de blev sig selv igen?
Hej..
Det lyder hårdt..
Min den store pige er 3 år og 8 måneder. Hendes lillesøster er 17 uger gammel.
I starten var der intet men så reagerede hun efter nogle uger. Hun var meget vred og blev hurtigere ked af det. Hun var heller ikke decideret jaloux og elsker sin lillesøster helt vildt! Kysser, krammer, pusler om hende, og lillesøster er også rigtig glad for hende.
Jeg synes du gør det godt. Al den tid du har bruger du på hende - du har endda en dag om ugen hvor det kun er hende og dig i nogle timer! Det kan jeg ikke, da jeg ammer og den lille ikke vil ta flaske med min mælk....
Da det var slemmest for den store, gjorde jeg meget ud af, at snakke med hende om hendes følelser. Når hun blev sur eller ked af det, tog jeg hende ind til mig, krammede hende og sagde "Er det svært at blive storesøster skat?" og "Mor og far elsker dig lige så meget som før, selvom lillesøster er kommet!" Og lign. Det var som om hun faldt til ro når jeg sagde sådan.. ville BARE ikke have hun skulle føle sig udenfor eller mindre værdsat ...
Hun har fået det meget bedre med det, og heldigvis var vrede rettet mod os forældre! Det er nemmere at acceptere end hvis det var rettet mod hendes søster....
Men bare bliv ved - hun skal lige have noget tid til at vænne sig til den nye rolle i familien.... jeg synes det var vigtigt for mig at blive ved med at anerkende hendes følelser, negative såvel som positive omkring den lille ny....