MKN_96 skriver:
Hejsa!
Den seneste tid har jeg tænkt meget over det at være forælder. Rollen som autoritet og rollemodel, den som skal guide og vejlede, give rammer og tryghed. Inden for et par år når jeg forhåbentligt selv dertil, og jeg har i sinde at give mine børn en tryg og kærlig opdragelse, hvor de samtidig lærer at begå sig blandt andre mennesker, og ved hvor grænsen er mellem rigtigt og forkert 
Nu sidder I sikkert og tænker - "det er da en selvfølge, jeg kender da ikke nogen der ikke har i sinde at opdrage deres børn godt og lære dem om rigtigt og forkert!"
Men jeg har bare så mange gange efterhånden oplevet at der åbenbart er MANGE der ikke formår ovenstående 
Det er ikke fordi jeg færdes bestemte steder, nej det er i helt almindelige hverdagssituationer at jeg oplever, at børn har meget meget svært ved at begå sig blandt andre mennesker, uden at udstråle mangel på respekt for deres medmennesker!
Forleden kom jeg gående af et stisystem, der på et stykke bliver brugt af en friskole, hvor børnene kan krydse for at komme fra skolen til hallen. Her kommer der en flok børn gående, 5-6 stykker, de er vel 6-7 år, og pludselig farer den ene dreng hen imod mig mens han råber og skriger, og slår mig direkte i maven!
Jeg blev helt paf, og han slog mig herefter en gang mere, skubbede mig baglæns, og løb så efter de andre, som var gået i forvejen.
I går aftes var jeg ude og handle ved 20-tiden i den lokale Rema, og en mor og en dreng på 9-10 år vil jeg tro, kommer gående op mod kassen. Jeg står allerede i køen. Da de når slikket spørger drengen først pænt, om ikke kan må få noget til i bilen hjem. Hertil svarer moren pænt, at det må han jo ikke, fordi det jo ikke er fredag. Det udløser en svada fra drengen om at hun er den dummeste kælling i verden, og at han hader hende!
Morens reaktion er at hive fat i drengen, hviske ham et eller andet i øret og lange ham bilnøglen, hvorefter drengen i hysteri tramper ud af butikken uden at ænse os i køen...
Jeg oplever det ikke hver dag nej, men jeg vil mene at jeg ofte oplever eksempler på hvad jeg ikke mener er god opdragelse, og børn der kender til grænser, respekt og medmenneskelighed
Sammenlagt med alle de artikler der florerer for tiden, med at forældre i dag vil være venner med deres børn, ikke autoriteter, og derfor er bange for at sige nej og tage beslutninger, men derimod gør deres børn til små voksne...Så synes jeg bare vi er på vej i en forkert retning 
Før i tiden, bare da jeg var lille, var der et helt andet syn på opdragelse. Der var det okay at sige (eller råbe) nej, og jeg kan da også huske at jeg har fået timeout, og er blevet taget fat i og irettesat af pædagoger i børnehaven. Og det var da helt okay! For børn skal ikke være små voksne, som dikterer og styrer! Eller hvad?
Jeg har selv en holdning til dette emne, men tænker at den er irrelevant, da jeg ønsker at høre andres meninger
Har vi gang i noget blød hippiepædagogik, hvor der ikke er forskel på børn og voksne i dag? Eller er de tilfælde man oplever i hverdagen med børn der ikke kan begå sig, bare tilfælde? 
Jeg tror faktisk ikke at jeg har en eneste oplevelse med "uvorne" børn a la det du snakker om. Jo, bevares, en 2-årig der fiser rundt og har svært ved at sidde stille ved bordet til familiefødselsdagen o.s.v. - helt almindelig adfærd fra små børn.
Så det er ikke noget jeg oplever i min hverdag, nej.