Jul, chanukka, Eid i inst??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2015

lineog4

Årgangs Mor skriver:

Synes på ingen måde det er pædagogens ansvar at komme med sådanne informationer

uanset er julen blevet for mange mere tradition end religion så lige netop julen synes jeg man skal fastholde 

de tradioner som har været der gennem mange år hvor man sagtens kan fastholde uden man behøver gå i snak om religionen bag, det er op til forældrene at bestemme hvad de synes der er rigtigt for deres barn/børn 

Jeg frygter altså lidt hvor historieløse, kulturløse osv løse vi kan blive i vores frygt for religioner og at disse kun hører hjemme i privatsfæren. Ja forkyndelse som det den pædagog gjorde er ikke legalt i en offentlig institution. Men at forklare om religion er da helt legalt også i børnehaven.

Nu er vi med målstyring og excell ark godt nok gået lidt væk fra Reggio Emilia pædagogikken, men jeg er ikke så hurtig. Og det er jo netop hvad der optager børnene man laver emner om. Og hvorfor skulle det dog være forkert i er fastelavnsemne at forklare hvorfor man startede med at holde fastelavn. Eller hvorfor hvis man har 7 muslimer der skal til eid fest og de 17 danske børn spørger: hvad er det, hvorfor skulle det så være forkert at undersøge det sammen og måske endda holde den? Det vil jo ikke være nogen der rynkede på øjenbrynene hvis man lavede et emne om de gamle nordiske guder. For mig er religioner spændende, det er noget der er nu og noget som har været, og holder man tungen lige i munden og ikke forkynder, så synes jeg mine børn bliver rigere at få viden om alt også religioner og så absolut ikke kun de kristne.

jeg elsker fx selv at fortælle historier, en af dem er historien er om Jack the Lanterne og hallow Eve, men det er også historien om Moses og de ti plager der blev sendt over Egypten og andre gode historier fra det gamle testamente, men det er da også eventyr som enøje, toøje og treøje - og alt i alt udgør det jo vores kulturellehistorie, uden viden om kristendom og biblen vil der være så meget vi ikke forstår. Og på samme måde med de andre religioner. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2015

Mama85

lineog4 skriver:

Jeg ville jo gerne spørge den far om han så også er imod hvis der er et Halloween tema et år? For det er jo en bølge af amerikaniseringder er kommet siden jeg er blevet voksen, eller valentin for den sags skyld - anede ikke var det var da jeg var lille før jeg så Beverly Hills 

Selvsagt er det forkert hvis man forkynder i en offentlig ejet institution, om forkyndelsen så er af kristendom, islam eller for den sags skyld ateisme (for jo det anser jeg også for en tro på lige linie med kristendommen) er jo hip som hap.

Men at have emner i børnehaven alla indianere, Eid, påske, riddere eller... Kan ikke få mit pis i kog - mine børn må meget gerne oplyses, de må gerne lære om skikke og sædvaner som vi ikke praktiserer, de må også gerne vide nogen tænker anderledes end os, spiser anderledes end os, taler anderledes end os osv. Og synes pædagoger og forældrebestyrelser har frihed til at vælge gode emner til netop deres børnehave uden man gør det til en politisk sag og man kan jo vælge selv at være aktiv i forældrebestyrelser.

på samme måde med maden, det er jo op til den enkelte institution.

Det ærgerligt vi er blevet så religionsforskrækkede. De store religioner indeholder fantastiske historier, nøgler til at forstå meget af verdenshistorien, fantastisk kunst, et bud på etik osv. Jeg er ikke kristen men synes da det gamle testamente er spækket af gode historier. Jeg er ikke buddhist, men at sidde i et kinesisk buddhistisk kloster har givet mig nogen af de øjeblikke med størst ro. Jeg er ikke katolsk, men en katolsk munk har en mørk smuk aften i byparken givet mig noget at tænke over og tage videre i livet.

Og forresten jeg vil da vildt gerne til en rigtig Eid fest.

får altid en lidt dårlig smag i munden når sekulariseringen bliver argument for imod islam og muslimske skikke. For ofte nårnjeg fortæller de samme mennesker om mine rejser til Tibet, så stråler øjnene og en fantastisk kultur og og og og. En kultur der i den grad er gennemsyret af religion... 

Nu synes jeg ikke at at Halloweenfester med udklædning og hygge, har noget med religion at gøre, at det bunder noget religiøst er noget helt andet, for børnene er det jo udklædning, slik og fest der betyder noget, i hvertfald herhjemme, her har min den store ikke fået en religiøs forklaringpå allehelgensaften.

Traditioner der går langt tilbage i vores danske kultur er noget der skal bevares, for det er altså Danmark vi bor i, og det der definerer dét, vi skal bevare. De traditioner skal kke sidestilles med nyere festligheder grundet andre religioner der måske har været i vores land i ca. 50 år. 

Det har intet at gøre med at man er religionsforskrækket, i hvertfald ikke for mit vedkommende når dette bliver taget op, for mit vedkommende er det mine personlige grænser der bliver overtrådt, for mig er religion en privat sag jeg ikke behøver at manifestere, derfor bliver jeg så stødt når der er så meget hensyntagen grundet religion. 

Temaer der oplysende og ikke er farvet af politik eller religion er også mere end velkomne her, for der er da massere af spændende emner, det er der ingen tvivl om.

Anmeld

11. februar 2015

Mama85

mor:) skriver:

Jeg synes da helt klart at der både skal fejres jul, eid og hanukka - men disse ting forbinder jeg lige så meget med tradition som tro. Hvor mange dansker fejrer jul pga religion? 

At du mener institutionerne oftere tager hensyn til muslimer har måske at gøre med at nogle institutioner har et stort antal muslimer? 

Og sorry men jehovas vidner? Skal institutionerne så også tage scientology med? 

Ja, overskriften var ikke helt god, men jeg skulle have forskellige tro repræsenteret  Men ja, for mange danskere er det ikke Jesufødsel man fejrer, jeg indrømmer at jeg elsker julen.. Jeg elsker hyggen der er forbundet med det, men jeg fejrer ikke Jesufødsel, men jeg giver gaver, har julemanden på besøg og hvad der ellers er, ergo traditioner. 

Men ja, institutionerne viser meget hensyn hvor de egentlig burde være mere neutrale, for det er da ikke børnenes ønsker eller behov der bliver taget hånd om- men derimod forældrenes.

Anmeld

11. februar 2015

lineog4

Mama85 skriver:

Nu synes jeg ikke at at Halloweenfester med udklædning og hygge, har noget med religion at gøre, at det bunder noget religiøst er noget helt andet, for børnene er det jo udklædning, slik og fest der betyder noget, i hvertfald herhjemme, her har min den store ikke fået en religiøs forklaringpå allehelgensaften.

Traditioner der går langt tilbage i vores danske kultur er noget der skal bevares, for det er altså Danmark vi bor i, og det der definerer dét, vi skal bevare. De traditioner skal kke sidestilles med nyere festligheder grundet andre religioner der måske har været i vores land i ca. 50 år. 

Det har intet at gøre med at man er religionsforskrækket, i hvertfald ikke for mit vedkommende når dette bliver taget op, for mit vedkommende er det mine personlige grænser der bliver overtrådt, for mig er religion en privat sag jeg ikke behøver at manifestere, derfor bliver jeg så stødt når der er så meget hensyntagen grundet religion. 

Temaer der oplysende og ikke er farvet af politik eller religion er også mere end velkomne her, for der er da massere af spændende emner, det er der ingen tvivl om.

Jeg har da fortalt mine børn og børnene i skolen hvorfor man fx holder halloween, hvorfor skulle jeg ikke det? Historien of the Jack the Lantern er spændende, og tanken om at nogen tror der er nogen der er tættere på Gud og derfor kan være helgener er da interessant - så kan man krydre det med middelalderhistorier om helgene konkurrencer og om hvor svært det var at tro på noget så mærkeligt som Gud når man nu troede på høsten blev god fordi man bandt en snor om en jomfrus storetå og lod hende gå 3 gange rundt om mosen i måneskin - ungerne slubrer det i sig frem for den eneste verden med fantasi er den i tegnefilm.

Og må lige sige Eid, ramadan osv har været længere tid i DK end valentin som er lige om lidt og som ingen synes er mærkelig man måske  klipper hjerter til i børnehaven - en tradition som i den grad er styret af markedskræfterne.

De hensynstagen der bliver taget fx maden er jo op til den enkelte institution og ikke politisk, og man er jo velkommen i bestyrelsen og være med til at forandre.

og jo jeg synes det er religionsforskrækkelse hvis ikke man må tale om det i børnehaven - at tale om buddhisme gør ikke nogen til buddhist det er bare et emne på linie med indianere (som for den sags skyld er yderst politisk). Og en Eid fest, er absolut heller ikke forkyndende mere end en julefest.

jeg arbejder på en skole hvor vi er spraglede og mine børn går på en skole hvor de langt mere ens - ærligt jeg synes de kompetencer man får på den spraglede skole er fantastiske, jeg synes rummeligheden der langt større også over for de som bare er lidt skæve. Jeg synes den spraglede skole giver en stor horrisont og en viden også om religioner som gør oplyst. 

Og jeg håber mine børn kun møder institutioner som tror på oplysning, på jo mere viden jo bedre også om religioner.

Anmeld

11. februar 2015

lineog4

Mama85 skriver:

Forresten så er julen er super godt eksempel. Det er absolut ikke dansk tradition der går langt tilbage. Julemanden er 100 år gammel og i den udgave han er i kom han sammen med coca cola. Juletræet er en lille smule ældre, men ikke meget. Pynten på juletræet ligner slet ikke det gamle. Gaverne hang i gamle dage på træerne og man fik kun en gave. 

Risalamande er på ingen måde dansk osv osv osv. 

Traditioner forandrer sig og heldigvis da for det, for julen er da bare fantastisk. Men den der gode gamle danske tradition - ej... Plus man kan læse blandt andet her inde om hvor svært det er at holde jul hos svigerforældre for det er jo slet ikke som det plejer 

I mine børns vuggestue/børnehave har de aldrig holdt julefest, de laver ikke julegaver - men de skabte en tradition om sidst i november at holde en lanterne fest (den er så desværre sløjfet grundet for store besparelser på medarbejder siden). Hvis en institution ønsker at skabe nye traditioner så er de da velkomne og er der 50% med et islamisk tilhørsforhold hvorfor skulle det så være forkert at skabe en tradition om Eid?

Anmeld

11. februar 2015

Mama85

lineog4 skriver:

Jeg har da fortalt mine børn og børnene i skolen hvorfor man fx holder halloween, hvorfor skulle jeg ikke det? Historien of the Jack the Lantern er spændende, og tanken om at nogen tror der er nogen der er tættere på Gud og derfor kan være helgener er da interessant - så kan man krydre det med middelalderhistorier om helgene konkurrencer og om hvor svært det var at tro på noget så mærkeligt som Gud når man nu troede på høsten blev god fordi man bandt en snor om en jomfrus storetå og lod hende gå 3 gange rundt om mosen i måneskin - ungerne slubrer det i sig frem for den eneste verden med fantasi er den i tegnefilm.

Og må lige sige Eid, ramadan osv har været længere tid i DK end valentin som er lige om lidt og som ingen synes er mærkelig man måske  klipper hjerter til i børnehaven - en tradition som i den grad er styret af markedskræfterne.

De hensynstagen der bliver taget fx maden er jo op til den enkelte institution og ikke politisk, og man er jo velkommen i bestyrelsen og være med til at forandre.

og jo jeg synes det er religionsforskrækkelse hvis ikke man må tale om det i børnehaven - at tale om buddhisme gør ikke nogen til buddhist det er bare et emne på linie med indianere (som for den sags skyld er yderst politisk). Og en Eid fest, er absolut heller ikke forkyndende mere end en julefest.

jeg arbejder på en skole hvor vi er spraglede og mine børn går på en skole hvor de langt mere ens - ærligt jeg synes de kompetencer man får på den spraglede skole er fantastiske, jeg synes rummeligheden der langt større også over for de som bare er lidt skæve. Jeg synes den spraglede skole giver en stor horrisont og en viden også om religioner som gør oplyst. 

Og jeg håber mine børn kun møder institutioner som tror på oplysning, på jo mere viden jo bedre også om religioner.

Ja, i skolealderen er det da spændende, men nu er min den "store" et børnehavebarn og har ikke lige pt. Den store interesse i hvorfor og hvordan- endnu, men når hun er klar får hun også forklaringen. 

Og i mine øjne kan man stadigvæk ikke sammenligne Eid og Valentines day, hvilket jo er Religion og hvad der er styret af vores købekraft. Vi køber ikke religion, det er et valg som voksne har om de vil dyrke- det har børn jo ikke, men ikke desto mindre er det dem og deres levemåde der fylder meget i mange danske inst. 

Men man kan ikke være altfavnende, nogle lægger vægt på rummelighed for alt og alle, hvilket jo er fint efter min mening, så længe man også husker at sætte pris på det vi i forvejen har, fremfor at nedprioritere det for at imødekomme alt og alle.  

Anmeld

11. februar 2015

lineog4

Mama85 skriver:

Ja, i skolealderen er det da spændende, men nu er min den "store" et børnehavebarn og har ikke lige pt. Den store interesse i hvorfor og hvordan- endnu, men når hun er klar får hun også forklaringen. 

Og i mine øjne kan man stadigvæk ikke sammenligne Eid og Valentines day, hvilket jo er Religion og hvad der er styret af vores købekraft. Vi køber ikke religion, det er et valg som voksne har om de vil dyrke- det har børn jo ikke, men ikke desto mindre er det dem og deres levemåde der fylder meget i mange danske inst. 

Men man kan ikke være altfavnende, nogle lægger vægt på rummelighed for alt og alle, hvilket jo er fint efter min mening, så længe man også husker at sætte pris på det vi i forvejen har, fremfor at nedprioritere det for at imødekomme alt og alle.  

Børn er måske forskellige, men mine har nu allerede i børnehavealderen været interesseret  Læste børnebiblen før de startede i skole (nej er ikke kristen men synes det er gode historier), læste også en børnebog om Sokrates før de startede i skole (har faktisk ikke læst for den yngste endnu sådan er det at være den yngste), på ferier har vi været i kirker og mosker og vi har talt og talt om troen, hvorfor man tror, hvad det betyder osv. De kære små har sørme mange gode forklaringer, sammenhænge, tanker allerede fra børnehavealderen hvis man blot stoler på det.

Jeg har også forklaret dem om politik, om hvordan man laver pølser og og og alt efter hvad de var interesseret i - kan huske vi måtte forklare om motorer til den midterste allerede før han kom i børnehave, og i hans vuggestue lærte de om skelettet og han kunne huske noget om knogler som jeg ikke en gang anede... Måske er det fordi jeg er tilhænger af netop reggio emilia pædagogikken, hvor man tager afsæt i børnenes interesser og skaber emner om det (meget forsimplet) og er de har mange interesser de kære små udover BR og Disney og de kan sagtens undres over fx hvorfor nogen ikke holder jul. Eller hvordan kan det være at Ahmeds mor går med tørklæde? Eller hvorfor er der nogen der får vand i hovedet i kirken? Eller....? 

Deres virkelighed er jo at nogen i børnehaven holder fri til eid, hvorfor gør de det, og hvorfor glæder de sig? Børnene har en naturlig nysgerrighed og det er os voksne der fælder værdidomme om hvad man kan tale om og hvad man ikke kan. 

Anmeld

11. februar 2015

Kløver

lineog4 skriver:

Jeg frygter altså lidt hvor historieløse, kulturløse osv løse vi kan blive i vores frygt for religioner og at disse kun hører hjemme i privatsfæren. Ja forkyndelse som det den pædagog gjorde er ikke legalt i en offentlig institution. Men at forklare om religion er da helt legalt også i børnehaven.

Nu er vi med målstyring og excell ark godt nok gået lidt væk fra Reggio Emilia pædagogikken, men jeg er ikke så hurtig. Og det er jo netop hvad der optager børnene man laver emner om. Og hvorfor skulle det dog være forkert i er fastelavnsemne at forklare hvorfor man startede med at holde fastelavn. Eller hvorfor hvis man har 7 muslimer der skal til eid fest og de 17 danske børn spørger: hvad er det, hvorfor skulle det så være forkert at undersøge det sammen og måske endda holde den? Det vil jo ikke være nogen der rynkede på øjenbrynene hvis man lavede et emne om de gamle nordiske guder. For mig er religioner spændende, det er noget der er nu og noget som har været, og holder man tungen lige i munden og ikke forkynder, så synes jeg mine børn bliver rigere at få viden om alt også religioner og så absolut ikke kun de kristne.

jeg elsker fx selv at fortælle historier, en af dem er historien er om Jack the Lanterne og hallow Eve, men det er også historien om Moses og de ti plager der blev sendt over Egypten og andre gode historier fra det gamle testamente, men det er da også eventyr som enøje, toøje og treøje - og alt i alt udgør det jo vores kulturellehistorie, uden viden om kristendom og biblen vil der være så meget vi ikke forstår. Og på samme måde med de andre religioner. 

Jeg er helt enig, det var mere ment som måden den pågældende pædagog gjorde det på. 

Jeg er selv kristen og har intet imod at mine børn lærer om forskelle i region og kultur blandt forskellige familier. 

Anmeld

11. februar 2015

lille-fisen

Uden at have læst den artikel tænker jeg da at det er positivt at fejre forskellige religiøse højtider i børnehaven - set ud fra et perspektiv om at alle børn har godt af at lære noget om andre religioner end sin egen. Man kan jo gøre det på mange måder synes jeg  selvom jeg fx ikke selv er særligt kristen så vokser mine børn jo op i et grundlæggende kristent samfund og derfor skal de jo alligevel lære om traditionerne. Hvorfor ikke også andre religiøse højtider? Jeg kan ikke se det er noget at være så bekymret for. Snarere en masse spændende at lære for dem.

Anmeld

11. februar 2015

Kløver

lineog4 skriver:

Jeg er faktisk lidt imod Halloween og valentin, font nok de voksne vil det er deres sag, men synes ikke det er en skik som kommer af en årsag ud over kommercielle og Halloween har vi herhjemme fastelavn og forstår ikke ungerne hvert halve år skal klædes ud osv. Græskarhoveder ved døren er dog ok men den tradition er noget der kan føres her tilbage til gamle dage, der var det dog bare roe lygter  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.