lineog4 skriver:
Jeg ville jo gerne spørge den far om han så også er imod hvis der er et Halloween tema et år? For det er jo en bølge af amerikaniseringder er kommet siden jeg er blevet voksen, eller valentin for den sags skyld - anede ikke var det var da jeg var lille før jeg så Beverly Hills 
Selvsagt er det forkert hvis man forkynder i en offentlig ejet institution, om forkyndelsen så er af kristendom, islam eller for den sags skyld ateisme (for jo det anser jeg også for en tro på lige linie med kristendommen) er jo hip som hap.
Men at have emner i børnehaven alla indianere, Eid, påske, riddere eller... Kan ikke få mit pis i kog - mine børn må meget gerne oplyses, de må gerne lære om skikke og sædvaner som vi ikke praktiserer, de må også gerne vide nogen tænker anderledes end os, spiser anderledes end os, taler anderledes end os osv. Og synes pædagoger og forældrebestyrelser har frihed til at vælge gode emner til netop deres børnehave uden man gør det til en politisk sag og man kan jo vælge selv at være aktiv i forældrebestyrelser.
på samme måde med maden, det er jo op til den enkelte institution.
Det ærgerligt vi er blevet så religionsforskrækkede. De store religioner indeholder fantastiske historier, nøgler til at forstå meget af verdenshistorien, fantastisk kunst, et bud på etik osv. Jeg er ikke kristen men synes da det gamle testamente er spækket af gode historier. Jeg er ikke buddhist, men at sidde i et kinesisk buddhistisk kloster har givet mig nogen af de øjeblikke med størst ro. Jeg er ikke katolsk, men en katolsk munk har en mørk smuk aften i byparken givet mig noget at tænke over og tage videre i livet.
Og forresten jeg vil da vildt gerne til en rigtig Eid fest.
får altid en lidt dårlig smag i munden når sekulariseringen bliver argument for imod islam og muslimske skikke. For ofte nårnjeg fortæller de samme mennesker om mine rejser til Tibet, så stråler øjnene og en fantastisk kultur og og og og. En kultur der i den grad er gennemsyret af religion...
Nu synes jeg ikke at at Halloweenfester med udklædning og hygge, har noget med religion at gøre, at det bunder noget religiøst er noget helt andet, for børnene er det jo udklædning, slik og fest der betyder noget, i hvertfald herhjemme, her har min den store ikke fået en religiøs forklaringpå allehelgensaften.
Traditioner der går langt tilbage i vores danske kultur er noget der skal bevares, for det er altså Danmark vi bor i, og det der definerer dét, vi skal bevare. De traditioner skal kke sidestilles med nyere festligheder grundet andre religioner der måske har været i vores land i ca. 50 år.
Det har intet at gøre med at man er religionsforskrækket, i hvertfald ikke for mit vedkommende når dette bliver taget op, for mit vedkommende er det mine personlige grænser der bliver overtrådt, for mig er religion en privat sag jeg ikke behøver at manifestere, derfor bliver jeg så stødt når der er så meget hensyntagen grundet religion.
Temaer der oplysende og ikke er farvet af politik eller religion er også mere end velkomne her, for der er da massere af spændende emner, det er der ingen tvivl om.