Jul, chanukka, Eid i inst??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.514 visninger
21 svar
13 synes godt om
10. februar 2015

Mama85

Jeg læste lige denne artikel  http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/danmark/familiefar-drop-alle-religioese-regler-i-vuggestuer&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=BT&utm_content=update+Har+han+ret%3F+Eller+kan+man+godt+tage+religi%C3%B8se+hen

hvad mener i om religion i inst? For eller i mod? 

Der rører sig noget i mig når jeg ser sådanne noget, for jeg synes at religion er en meget privat sag.

min store pige kom hjem sidste jul og fortalte at pædagogen i børnehaven (kristen) havde snakket meget om Jesus, gud, og engle, jeg tænkte fair nok, det er jo jul. Jeg benyttede mig af lejligheden til at fortælle om at der er nogle der tror på gud og nogle gør ikke. I samme forbindelse fortalte jeg hende at far og jeg tror ikke på gud, men at der er mange andre der gør, og der ikke er noget forkert i det..derfor var jeg ved at få aftensmaden galt i halsen da hun så sagde at denne pædagog havde sagt at dem der ikke tror på Gud kom i hvertfald ikke op i himlen når de døde, så det var en rigtig god ide at tro på Gud..

Jeg blev harm og kunne selvfølgelig ikke holde munden lukket, og det blev så vendt med den pågældende pædagog, hun undskyldte ikke, men sagde at det ikke ville gentage sig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2015

TNBC

Mama85 skriver:

Jeg læste lige denne artikel  http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/danmark/familiefar-drop-alle-religioese-regler-i-vuggestuer&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=BT&utm_content=update+Har+han+ret%3F+Eller+kan+man+godt+tage+religi%C3%B8se+hen

Der rører sig noget i mig når jeg ser sådanne noget, for jeg synes at religion er en meget privat sag.

min store pige kom hjem sidste jul og fortalte at pædagogen i børnehaven (kristen) havde snakket meget om Jesus, gud, og engle, jeg tænkte fair nok, det er jo jul. Jeg benyttede mig af lejligheden til at fortælle om at der er nogle der tror på gud og nogle gør ikke. I samme forbindelse fortalte jeg hende at far og jeg tror ikke på gud, men at der er mange andre der gør, og der ikke er noget forkert i det..derfor var jeg ved at få aftensmaden galt i halsen da hun så sagde at denne pædagog havde sagt at dem der ikke tror på Gud kom i hvertfald ikke op i himlen når de døde, så det var en rigtig god ide at tro på Gud..

Jeg blev harm og kunne selvfølgelig ikke holde munden lukket, og det blev så vendt med den pågældende pædagog, hun undskyldte ikke, men sagde at det ikke ville gentage sig!

Det kan man da heller ikke at sige til børnehavebørn, eller børn i det hele taget.
Det er fair nok at de vil tage dem i kirke(har ikke noget imod at tage i kirke selv) og hører ting, snakke om Jesus i julen, men pædagogerne skal ikke sidde og snakke på den måde som hun gjorde.

Jeg tror skam heller ikke på gud og Jesus, men engle.. Sådan har jeg det, og det vil ikke ændre sig.

Jeg kan godt forstå nogen synes at der bliver taget lige lovligt meget hensyn til muslimer, hvorfor er det altid muslimer? Hvad med jøder, Jehovas vidner..

Jeg synes også at hvad børn ved om deres relgion skal de høre fra  forældre og familie.

Kan huske min søster var på sådan en kristen lejr(kun den ene gang) da hun var lille, da hun kom hjem, sagde hun; De snakkede hele tiden om ham der Jesus, men han kom aldrig..  Det bragte sku smilet frem.

Synes ikke religion skal styre vs/bh, men kan jo godt snakke om de forskellige regioner der er.

Anmeld

10. februar 2015

Mama85

Yurie skriver:

Det kan man da heller ikke at sige til børnehavebørn, eller børn i det hele taget.
Det er fair nok at de vil tage dem i kirke(har ikke noget imod at tage i kirke selv) og hører ting, snakke om Jesus i julen, men pædagogerne skal ikke sidde og snakke på den måde som hun gjorde.

Jeg tror skam heller ikke på gud og Jesus, men engle.. Sådan har jeg det, og det vil ikke ændre sig.

Jeg kan godt forstå nogen synes at der bliver taget lige lovligt meget hensyn til muslimer, hvorfor er det altid muslimer? Hvad med jøder, Jehovas vidner..

Jeg synes også at hvad børn ved om deres relgion skal de høre fra  forældre og familie.

Kan huske min søster var på sådan en kristen lejr(kun den ene gang) da hun var lille, da hun kom hjem, sagde hun; De snakkede hele tiden om ham der Jesus, men han kom aldrig..  Det bragte sku smilet frem.

Synes ikke religion skal styre vs/bh, men kan jo godt snakke om de forskellige regioner der er.

Præcis, de må rende i kirker og hvad ved jeg, men de skal ikke pådutte sådanne ting i børnenes hoveder..religion er en sær størrelse som de offentlige institutioner skal holde sig langt fra. 

Jeg synes at det er tankevækkende at der tegner sig det mønster som det fremstår i artiklen, det er meget foruroligende i min optik..børn er børn, religion og særbehandling er efter min mening forældrenes og ikke børnenes behov. 

Hahahah, det var da også for dårligt at han ikke lige dukkede op, ham Jesus  

Anmeld

10. februar 2015

TNBC

Mama85 skriver:

Præcis, de må rende i kirker og hvad ved jeg, men de skal ikke pådutte sådanne ting i børnenes hoveder..religion er en sær størrelse som de offentlige institutioner skal holde sig langt fra. 

Jeg synes at det er tankevækkende at der tegner sig det mønster som det fremstår i artiklen, det er meget foruroligende i min optik..børn er børn, religion og særbehandling er efter min mening forældrenes og ikke børnenes behov. 

Hahahah, det var da også for dårligt at han ikke lige dukkede op, ham Jesus  

Børn i vs/bh bør slet ikke vide så meget om religion, hvis det ikke er noget der præger dem i hverdagen. Som sagt i højtider hvor det er en del af det, er det fair nok at de gør det.. Det skal der være plads til, også fordi det bare er hyggeligt. Eller hvis de stiller spørgsmål til hvorfor et andet barn ikke må det og det..

Men mere bør der ikke være i det.. Og man fortæller ikke børn at de ikke kommer i himlen, hvis de ikke tror på gud.

Ja, hun synes også det var for dårligt. (Min far fortæller stadigvæk den i historie, og hun gik i børnehave eller lige efter børnehaven, og hun er nu 22)

Anmeld

11. februar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Yurie skriver:

Jeg synes da helt klart at der både skal fejres jul, eid og hanukka - men disse ting forbinder jeg lige så meget med tradition som tro. Hvor mange dansker fejrer jul pga religion? 

At du mener institutionerne oftere tager hensyn til muslimer har måske at gøre med at nogle institutioner har et stort antal muslimer? 

Og sorry men jehovas vidner? Skal institutionerne så også tage scientology med? 

Anmeld

11. februar 2015

lineog4

Jeg ville jo gerne spørge den far om han så også er imod hvis der er et Halloween tema et år? For det er jo en bølge af amerikaniseringder er kommet siden jeg er blevet voksen, eller valentin for den sags skyld - anede ikke var det var da jeg var lille før jeg så Beverly Hills 

Selvsagt er det forkert hvis man forkynder i en offentlig ejet institution, om forkyndelsen så er af kristendom, islam eller for den sags skyld ateisme (for jo det anser jeg også for en tro på lige linie med kristendommen) er jo hip som hap.

Men at have emner i børnehaven alla indianere, Eid, påske, riddere eller... Kan ikke få mit pis i kog - mine børn må meget gerne oplyses, de må gerne lære om skikke og sædvaner som vi ikke praktiserer, de må også gerne vide nogen tænker anderledes end os, spiser anderledes end os, taler anderledes end os osv. Og synes pædagoger og forældrebestyrelser har frihed til at vælge gode emner til netop deres børnehave uden man gør det til en politisk sag og man kan jo vælge selv at være aktiv i forældrebestyrelser.

på samme måde med maden, det er jo op til den enkelte institution.

Det ærgerligt vi er blevet så religionsforskrækkede. De store religioner indeholder fantastiske historier, nøgler til at forstå meget af verdenshistorien, fantastisk kunst, et bud på etik osv. Jeg er ikke kristen men synes da det gamle testamente er spækket af gode historier. Jeg er ikke buddhist, men at sidde i et kinesisk buddhistisk kloster har givet mig nogen af de øjeblikke med størst ro. Jeg er ikke katolsk, men en katolsk munk har en mørk smuk aften i byparken givet mig noget at tænke over og tage videre i livet.

Og forresten jeg vil da vildt gerne til en rigtig Eid fest.

får altid en lidt dårlig smag i munden når sekulariseringen bliver argument for imod islam og muslimske skikke. For ofte nårnjeg fortæller de samme mennesker om mine rejser til Tibet, så stråler øjnene og en fantastisk kultur og og og og. En kultur der i den grad er gennemsyret af religion... 

Anmeld

11. februar 2015

Sprit25

lineog4 skriver:

Jeg ville jo gerne spørge den far om han så også er imod hvis der er et Halloween tema et år? For det er jo en bølge af amerikaniseringder er kommet siden jeg er blevet voksen, eller valentin for den sags skyld - anede ikke var det var da jeg var lille før jeg så Beverly Hills 

Selvsagt er det forkert hvis man forkynder i en offentlig ejet institution, om forkyndelsen så er af kristendom, islam eller for den sags skyld ateisme (for jo det anser jeg også for en tro på lige linie med kristendommen) er jo hip som hap.

Men at have emner i børnehaven alla indianere, Eid, påske, riddere eller... Kan ikke få mit pis i kog - mine børn må meget gerne oplyses, de må gerne lære om skikke og sædvaner som vi ikke praktiserer, de må også gerne vide nogen tænker anderledes end os, spiser anderledes end os, taler anderledes end os osv. Og synes pædagoger og forældrebestyrelser har frihed til at vælge gode emner til netop deres børnehave uden man gør det til en politisk sag og man kan jo vælge selv at være aktiv i forældrebestyrelser.

Det ærgerligt vi er blevet så religionsforskrækkede. De store religioner indeholder fantastiske historier, nøgler til at forstå meget af verdenshistorien, fantastisk kunst, et bud på etik osv. Jeg er ikke kristen men synes da det gamle testamente er spækket af gode historier. Jeg er ikke buddhist, men at sidde i et kinesisk buddhistisk kloster har givet mig nogen af de øjeblikke med størst ro. Jeg er ikke katolsk, men en katolsk munk har en mørk smuk aften i byparken givet mig noget at tænke over og tage videre i livet.

får altid en lidt dårlig smag i munden når sekulariseringen bliver argument for imod islam og muslimske skikke. For ofte nårnjeg fortæller de samme mennesker om mine rejser til Tibet, så stråler øjnene og en fantastisk kultur og og og og. En kultur der i den grad er gennemsyret af religion... 

Kunne ikke være mere enig. 

Anmeld

11. februar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
lineog4 skriver:

Helt enig. 

Og oftest er spørgsmålet om det skal saveres svin et spørgsmål om institutionens økonomi - det er nemmest at servere en slags kød. 

Anmeld

11. februar 2015

lottemusen

Jeg er personlig kristen og pædagog :-) Men selvom jeg tror på Gud og Jesus, så giver det og ikke ret til at fortælle børn i institutioner om, hvad Bibelen siger. Jeg mener, som jer, at det er en personlig ting og det kan jeg snakke med folk om i fritiden.

Dog mener jeg, at hvis børnene spørger til Kristendommen, eller hvis vi er omkring en højtid, vil jeg da helt klart snakke om det, men uden at pådutte dem mine meninger og synspunkter. Derfor synes jeg heller ikke det er i orden, at pædagogen har sagt, som hun gjorde.

Jeg synes efterhånden også, at der bliver taget for meget hensyn til særligt muslimer (jeg har intet imod dem). Jeg synes det er skræmmende, at vi bukker, nikker og nejer for dem i danske daginstitutioner. De er jo danske, ik

Hvis jeg kom til et muslimsk land, ville jeg ikke tage det som en selvfølge, at de tog hensyn til kristne værdier i samme grad, som vi tager hensyn til muslimske værdier her i DK. Det vil selvfølgelig være dejligt, men jeg vil ikke forvente det. Jeg vil i stedet mene, at vi måtte udleve vores tro derhjemme eller sammen med andre kristne i landet.

Jeg synes, at der i daginstitutioner skal holdes fast i de danske (og kristne) traditioner og værdier, men derfor kan man godt fortælle børn om andre religioner, hvis det er muligt. I skolen kommer de jo alligevel til at skulle lære om forskellige religioner, hvilket jeg synes et godt. Dermed ikke sagt, at daginstitutioner skal fejre både Channuka, ramadan m.m.

Anmeld

11. februar 2015

Kløver

Mama85 skriver:

Synes på ingen måde det er pædagogens ansvar at komme med sådanne informationer

uanset er julen blevet for mange mere tradition end religion så lige netop julen synes jeg man skal fastholde 

de tradioner som har været der gennem mange år hvor man sagtens kan fastholde uden man behøver gå i snak om religionen bag, det er op til forældrene at bestemme hvad de synes der er rigtigt for deres barn/børn 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.