Jeg kan sagtens forstå drømmen om det store bryllup, men jeg kan faktisk også godt forstå din svigerfamilie. Vidste du at hvis I ikke er gift når babyen bliver født, har din kæreste ingen rettigheder? Det er faktisk ikke engang hans barn, før du angiver ham som far? Barnet vil blive registreret som "pige/dreng og så dit efternavn"
Når du føder bliver barnet automatisk tvangsarving efter dig, og når din mand skriver under på faderskabet, bliver barnet tvangsarving efter ham også. Det betyder arveretsligt rigtigt meget, og selvom man kan gøre meget med testamente i dag, så er faktum at I ved hjælp af diverse testamenter mv. ikke kan sikre hinanden så godt som ved ægteskab. Der er faktisk stadig ret stor forskel, selvom den reviderede arvelov har rettet lidt op på skævheden.
Konsekvenserne er dog forskellige. Hvis I intet større ejer (hus, bil, sommerhus mv.), betyder det mindre rent økonomisk, end hvis I fx har hus sammen, men der er stadig en forskel
Jeg ville nok overveje at gå på rådhuset af juridiske årsager og så holde det store bryllup, når der er råd. Hvis I ikke ønsker det, så gør i det mindste jer selv den tjeneste at gå til en advokat og få lavet gensidigt testamente og sørg for at få kigget jeres pensioner og forsikringer igennem og indsat hinanden som begunstiget. Det er for sent at gøre noget efter ulykken er sket.
Hvis I har ulykkesforsikringer, så er det generelt også en god ide at få hævet dødssummen (normalt er dødssummen lav og invalititets summen høj før man får børn), så den tager højde for at man nu er forsørger.
Jeg ved godt at økonomi ikke er romantisk, men det er nu engang et nødvendigt onde, og lidt omtanke nu kan spare en eventuel efterladt for at måtte gå fra hus og hjem midt i sorgen, hvis det værste skulle ske.
Anmeld