13 mdr og får stadig flaske, hvordan stopper man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.800 visninger
24 svar
4 synes godt om
8. februar 2015

Anonym trådstarter

Hej

Vores datter er nu 13 mdr og får stadig flaske 2-3 gange om dagen.
(inden middagslur, inden putning til natten og nogle gange hvis hun er SÅ sulten/ulykkelig at alt andet ikke kan gøre hende tilfreds. I disse situationer oplever vi at hun surt skubber mad eller glas vand fra sig)

Middag drikker hun omkring 200 ml.
Til natten drikker hun omkring 300-350 ml.

Er der er en aften, hvor hun er så træt at hun kun orker at spise 200 ml til natten, er der næsten garanti for at hun vågner i løbet at natten og skal have en flaske mere.

Ifølge vuggestuen spiser hun "godt", men vi er ikke helt overbeviste.
Almindelige måltider spiser hun okay. Morgen, middag og eftermiddag, spiser hun ofte 1 skive rugbrød, men det varierer jævnligt fra ½ til 1½ skive.
Til aften kommer det meget an på om det er favoritmad eller almindelig mad vi får. og hvor træt hun er.

Hun elsker koldt vand fra kop, men sødmælk/mme fra kop vil hun ikke have, uanset om den er kold eller lun.
Fra flasken vil hun både tage sødmælk og mme lun, men ikke kold.

Vi har jo hørt at man "normalt" fravænner børn flasken, når de er omkring 1 år, men da vi har kørt BLW og hun ikke har spist det vilde af fast føde, trods interesse for det, men så er det trukket ud og vi er ikke rigtig kommet videre.

Da vi ved 1 års alderen skar hende ned på 3 flasker, fra at have fået 4-5 flasker om dagen, føler vi jo lidt at vi sulter hende.

Der er jo nogle der siger at hun nok skal spise (fast føde), hvis hun er sulten, men det gør hun ikke. Hun bliver sur og slår/skubber det væk. Måske er vi ikke stædige nok?

Så.. Hvordan hjælper vi bedst vores datter til at komme af med flasken?
Kan man gøre det glidende, eller er det nødvendigt med en kold tyrker?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2015

Masig

Anonym skriver:

Hej

(inden middagslur, inden putning til natten og nogle gange hvis hun er SÅ sulten/ulykkelig at alt andet ikke kan gøre hende tilfreds. I disse situationer oplever vi at hun surt skubber mad eller glas vand fra sig)

Er der er en aften, hvor hun er så træt at hun kun orker at spise 200 ml til natten, er der næsten garanti for at hun vågner i løbet at natten og skal have en flaske mere.

Almindelige måltider spiser hun okay. Morgen, middag og eftermiddag, spiser hun ofte 1 skive rugbrød, men det varierer jævnligt fra ½ til 1½ skive.
Til aften kommer det meget an på om det er favoritmad eller almindelig mad vi får. og hvor træt hun er.

Hun elsker koldt vand fra kop, men sødmælk/mme fra kop vil hun ikke have, uanset om den er kold eller lun.

Vi har jo hørt at man "normalt" fravænner børn flasken, når de er omkring 1 år, men da vi har kørt BLW og hun ikke har spist det vilde af fast føde, trods interesse for det, men så er det trukket ud og vi er ikke rigtig kommet videre.

Da vi ved 1 års alderen skar hende ned på 3 flasker, fra at have fået 4-5 flasker om dagen, føler vi jo lidt at vi sulter hende.

Der er jo nogle der siger at hun nok skal spise (fast føde), hvis hun er sulten, men det gør hun ikke. Hun bliver sur og slår/skubber det væk. Måske er vi ikke stædige nok?

Jeg ville bare stoppe. Det bliver en kamp i nogle dage, men sådan er det jo ofte uanset hvornår man gør det... Hun har rent næringsmæssigt ikke brug for den mere, så det er ren vane at hun stadig får den, det er nok nemmere for hende fremfor at spise alm mad.  Find et tidspunkt hvor I har nogle dage fri, og så tag kampen. Giv hende masser af opmærksomhed og tryghed på andre måder, så skal det nok gå. Hun skal jo nok spise alm mad når hun finder ud af at flasken ikke kommer... 

Jeg tror kun det bliver sværere jo længere i venter...

Anmeld

8. februar 2015

God-mor

Anonym skriver:

Hej

Nu har jeg en pige som stadig får en aftenflaske og hun er 18,5 måned, og den bliver ikke taget fra hende før hun er 2! Så jeg ville skære flasken fra inden middagluren og så bibeholde aften flasken + natflasken de nætter, hvor intet andet virker. Vil også lige påpege at til min datters 1 års undersøgelse rådet lægen os til at lade hver at tage flasken fra hende om aftenen, fordi hun åbenbart følte hun havde brug for den lidt endnu. 

Anmeld

9. februar 2015

Anonym trådstarter

Masig skriver:

Jeg ville bare stoppe. Det bliver en kamp i nogle dage, men sådan er det jo ofte uanset hvornår man gør det... Hun har rent næringsmæssigt ikke brug for den mere, så det er ren vane at hun stadig får den, det er nok nemmere for hende fremfor at spise alm mad.  Find et tidspunkt hvor I har nogle dage fri, og så tag kampen. Giv hende masser af opmærksomhed og tryghed på andre måder, så skal det nok gå. Hun skal jo nok spise alm mad når hun finder ud af at flasken ikke kommer... 

Jeg tror kun det bliver sværere jo længere i venter...

Okay, tak for svar..

Jeg har heldigvis mange fridage tilgode her inden maj, så det er da bestemt en mulighed.

Hvis vi nu fx starter med den inden middagsluren, er det så bedst at gøre det hjemme i de vandte rammer, eller når hun er i vuggestuen??

Jeg tænker at hun bruger meget mere krudt i vuggestuen, og måske bedre kan falde i søvn uden bøvl der?

Anmeld

9. februar 2015

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Nu har jeg en pige som stadig får en aftenflaske og hun er 18,5 måned, og den bliver ikke taget fra hende før hun er 2! Så jeg ville skære flasken fra inden middagluren og så bibeholde aften flasken + natflasken de nætter, hvor intet andet virker. Vil også lige påpege at til min datters 1 års undersøgelse rådet lægen os til at lade hver at tage flasken fra hende om aftenen, fordi hun åbenbart følte hun havde brug for den lidt endnu. 

Tak for svar..

Jeg havde faktisk også tænkt over, at havde det været amning, var det jo ikke noget problem..

Hvordan stoppede i middagsflasken?

Anmeld

9. februar 2015

God-mor

Anonym skriver:

Tak for svar..

Jeg havde faktisk også tænkt over, at havde det været amning, var det jo ikke noget problem..

Hvordan stoppede i middagsflasken?

Det gjorde vi bare fra den ene dag til den anden, og så havde vi et par dage, hvor hun var MEGET utilfreds og skubbede også alt hvad jeg tilbød hende væk. Men holdt fast og hun fandt hurtigt ud af, at sådan var der bare. 

Og lige præcis amning ville de fleste ikke se som et "problem" i den alder, så hvorfor en aftensflaske tænker jeg. Min datter får dog ikke mme længere nu, vi gik over til sødmælk, da hun hun var 15 måneder. 

Anmeld

9. februar 2015

Masig

Anonym skriver:

Okay, tak for svar..

Jeg har heldigvis mange fridage tilgode her inden maj, så det er da bestemt en mulighed.

Hvis vi nu fx starter med den inden middagsluren, er det så bedst at gøre det hjemme i de vandte rammer, eller når hun er i vuggestuen??

Jeg tænker at hun bruger meget mere krudt i vuggestuen, og måske bedre kan falde i søvn uden bøvl der?

Det er rigtigt, men jeg tror nu alligevel jeg ville tage den hjemme. Hvis flasken giver hende tryghed, så vil det nok være bedst for hende at hun er hjemme sammen med mor og hendes trods alt tryggeste rammer...  Det er bare min tanke  

Anmeld

9. februar 2015

Clisolka

Jeg har bestemt også en dreng der ikke spiser det helt vilde! Vi supplerer med hans natflaske, og knægten er nu 17 mrd. gammel, men jeg vil ikke tage den fra ham endnu, da han de sidste par måneder har kæmpet med sygdom, bl.a. skoldkopper og mellemørebetændelse  Vi er inde i en periode, hvor han har været vågen 2-3 gange siden han blev lagt. Han vil ikke sove, før han får en flaske. Jeg spurgte ørelægen i forrige uge, om han er så vild med sin flaske for at afhjælpe trykket i hans ører, og det kunne han kun bekræfte. 

Min datter var 8 mrd. gammel da hun stoppede sine flasker helt, så jeg er lidt på herrens mark her. Jeg vil vildt gerne tage natflasken fra ham, men på den anden side så venter jeg, da han muligvis skal have lagt dræn på fredag, så det er ikke optimalt at tage flasken midt i det hele, hvis han finder tryghed i den. 

Anmeld

9. februar 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Sidder du og giver flasken??  Eller får hun lov til selv at tage den?? 

Her blev den blandet tyndere og tyndere så gad han til sidst ikke. 

Vi har altid holdt fast i at det er os der giver for at ikke give en vane med at de selv lægger og hygge spiser. 

Anmeld

9. februar 2015

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Det gjorde vi bare fra den ene dag til den anden, og så havde vi et par dage, hvor hun var MEGET utilfreds og skubbede også alt hvad jeg tilbød hende væk. Men holdt fast og hun fandt hurtigt ud af, at sådan var der bare. 

Og lige præcis amning ville de fleste ikke se som et "problem" i den alder, så hvorfor en aftensflaske tænker jeg. Min datter får dog ikke mme længere nu, vi gik over til sødmælk, da hun hun var 15 måneder. 

Tak igen

Vores datter får både sødmælk og mme, vi skiftes lidt imellem det, men havde tænkt os at stoppe med mme, når bøtten var tom denne gang.

Vi gav hende ikke flaske med i vuggestuen idag. Det var gået godt uden den. Hun sov godt, ligesom normalt, men her til aften har hun drukket knap 500 ml inden hun ville falde til ro - så lige idag, ser det ud som om at de 200 ml hun ikke fik til middag, har hun "forlangt" her til aften.. Hmmm..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.