til jer der ikke ved det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2015

Kay

Pikku Myy skriver:

Jeg "sympatiserer" ikke med hende - jeg synes hun har en rigtig god pointe, som rigtig mange mennesker kan lære noget af.

Hvis der er nogen i denne tråd jeg sympatiserer med, er det dig. Men selvom min nevø er født med voldsom læbe-ganespalte med alt hvad der dertil hører, betyder det ikke at jeg er enig med dig i din tilgang til denne tråd. Du føler ikke at hun læser hvad du skriver - du vil ikke læse hvad hun skriver ... Heller ikke selvom jeg nu sidder, som neutral person, og fortæller dig at der faktisk står noget rigtig fint som alle kan lære noget af ... Du behøver jo ikke svare hende. Du skal bare læse det

Det skrev jeg heller ikke at du gjorde, men at jeg forstår hvis du gør. (Igen læs og forstå) 

Der er ingen mulig måde jeg kan vide at jeg bør betragte dig som neutral, 

Og ja det kan godt være jeg bør læse det og måske vælger jeg at gøre det på et senere tidspunkt, men jeg ved næsten 100% at jeg ikke ville kunne læse resten uden at skulle besvare hendes indlæg, og formentlig (ja nu antager jeg noget uden at havde læst hele indlæget) rette flere fejlagtigt fortolkninger og formodninger  og det ville jeg ikke kunne lade være med at besvare, for ja sådan er jeg og så ville vi være tilbage ved at det køre i ring

Og hvis jeg vælger at læse det senere så lover jeg at tage vise ord til mig, hvis de rent faktisk kan bruges af mig og ikke stammer fra en fejlfortolkning om at log har følelser i klemme over for ordet harerskår

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2015

Pikku Myy

Kay skriver:

Det skrev jeg heller ikke at du gjorde, men at jeg forstår hvis du gør. (Igen læs og forstå) 

Der er ingen mulig måde jeg kan vide at jeg bør betragte dig som neutral, 

Og ja det kan godt være jeg bør læse det og måske vælger jeg at gøre det på et senere tidspunkt, men jeg ved næsten 100% at jeg ikke ville kunne læse resten uden at skulle besvare hendes indlæg, og formentlig (ja nu antager jeg noget uden at havde læst hele indlæget) rette flere fejlagtigt fortolkninger og formodninger  og det ville jeg ikke kunne lade være med at besvare, for ja sådan er jeg og så ville vi være tilbage ved at det køre i ring

Og hvis jeg vælger at læse det senere så lover jeg at tage vise ord til mig, hvis de rent faktisk kan bruges af mig og ikke stammer fra en fejlfortolkning om at log har følelser i klemme over for ordet harerskår

Jeg stopper i denne tråd nu. Jeg synes du skal passe på at du ikke går så meget op i hvad du helt præcis selv har skrevet, at du glemmer at læse hvad der bliver skrevet til dig. Hvorfor er det så vigtigt for dig at jeg måske har troet at du mente at jeg sympatiserede med Snorkfrøkenen? Det er fuldstændig uvæsentligt for mig. Det var bare en måde at få formuleret at min sympati ligger hos dig. Det virker du til gengæld ikke som om du modtager ...

Nu smutter jeg - god nat

Anmeld

9. februar 2015

Kay

Snorkfrøkenen skriver:

Arhh, come on?

"Jeg har lige brug for at komme ud med noget, harerskår er et skældsord! På linje med perker, spadser, mongol, bøssekal og mange andre grimme ting man kan kalde hinanden! 

Det hedder læbeganespalte! 

Og ja en gang kaldte man det harerskår, ligesom man en gang troede jorden var flad, og mente at det var i orden at eje andre mennesker!"

+

"Nu prøver jeg en gang til for dig jeg har IKKE som i SLET IKKE sagt jeg vil blive sur."

Begge udtalelser lyder ret aggressive...

Hmm du antager at folk ikke kan sætte sig ind i sorgen, fordi de bruger et "forkert" ord? At man bruger et, i nogle menneskers øjne, "forkert" ord har da intet at sige om folks evne til at føle empati.

Det må da være op til modtageren af udtalelsen at vurdere, om det er værd at hidse sig op over? Hvis du bliver vred/stødt/såret over et udsagn, som på ingen måde er negativt ment, er det jo kun dig der tillægger udsagnet noget negativt. Det er da kun modtageren der kan stå til ansvar for sine egne følelser, hvis denne vælger at blive vred over et udsagn. Man kan vælge at blive vred over et ord, eller man kan vælge at forsøge at lytte til, hvad der rent faktisk bliver ytret og forholde sig til dette. I sin egen forstokkethed kunne man jo nemt risikere at gå glip af et vigtigt budskab. Jeg synes, det er spild af energi at blive vred, men jeg er klar over, de fleste nok er enige med dig i disse politiske korrekte tider.

Jeg anser mig selv for at være et meget høfligt menneske, men jeg vil ikke lægge bånd på mig selv for at tækkes andre. Der er meget stor forskel, synes jeg. Hvis man konstant skal være bange for at såre folks følelser, er man jo tvunget til at overveje hvert eneste ord, før det forlader ens mund, for man ved jo aldrig, hvilke ord der lige støder dette menneske. F.eks. ville jeg ikke ane, at jeg kunne støde nogen ved at sige hareskår, så Gud ved, hvilke andre ord jeg kunne komme til at støde folk med? Folks følelser må være deres eget ansvar (når vi taler om ord eller tegninger eller andet i den retning, selvfølgelig må man ikke bryde loven og udøve vold/mord/mm., for så har folk ret meget grund til at være sure). Hvis jeg eksempelvis siger ”fuck, en klam mongol” er der jo ingen tvivl om at jeg mener det nedværdigende og så er det jo ikke okay, men hvis jeg siger ”barnet er mongol, men heldigvis glad og tilfreds”, så er det jo tydeligt at det ikke er ment nedladende, men faktisk i sympati med dette barn. Hvis man vælger at blive vred over sidstnævnte, synes jeg personligt ikke, man vælger sine kampe med omhu…

Ok leger kun et menneske og man kan vel sige jeg blev lokket til at læse din tekst alligevel læser og kommentere kun det stykke efter dine citater hvor du fortolker mine ord:

1.nej den med sorgen må du læse igen for der har du ikke helt fanget hvad jeg faktisk skriver

2.kan langt gene af vejen give dig ret i det med følelser der bliver lagt af giver og modtager af budskaber, men du glemmer den del med at nogle ord er skældsord eller er bestemt til at være negativt ladet og dette er et af dem

Igen jeg har ingen familiær relation til nogle med det der en gang hed harerskår og i dag hedder læbeganespalte og det er ikke noget jeg har fundet på at det ord bliver betragtet negativt, men det er et fejlagtigt ord bygget op på gammel overtro og her vil jeg for ikke at gentage mig selv henvise dig til det indlæg jeg har skrevet om læbeganespalte centeret, om hvad det er og hvorfor det er unikt og ikke mindst at det ikke er mig der har opfundet holdningen til ordet

3. Jeg beder ikke om special hensyn, eller at folk går på listesko eller er politisk korekte for den sags skyld jeg fortæller om min forholdsvis nyfundne viden som jeg er forbløffet over at så mange andre heller ikke aner noget om

Havde jeg læst mit eget indlæg for 4 måneder siden havde jeg også tænkt nå hedder det det!? Men ja det gør det og ja når man pludselig bliver revet ud af sin lille virkelighed og kastet ud i en ny kan man lære en masse og det gjorde jeg og min mand for den sags skyld og nu ville jeg prøve at dele den viden vi har fået om ordet harerskår

Jeg bliver ikke sur såret eller stødt, over ordet selvom du bliver ved at prøve at få det til at se sådan ud, jeg gør tilgengæld et forsøg på at videns dele

Men noget der gør mig forfærdeligt sur og irriteret er når folk ikke kan læse det jeg skriver, og ja jeg kan være noget kontant i det jeg skriver, men skal fortolke og læse noget de tror står i mellem linjerne det kan faktisk gøre mig rigtig vred fordi jeg skal bruge en masse tid på at forklare ting igen og igen for ikke at blive udstillet af andre som sur nærtagende osv.

Anmeld

9. februar 2015

Kay

Pikku Myy skriver:

Jeg stopper i denne tråd nu. Jeg synes du skal passe på at du ikke går så meget op i hvad du helt præcis selv har skrevet, at du glemmer at læse hvad der bliver skrevet til dig. Hvorfor er det så vigtigt for dig at jeg måske har troet at du mente at jeg sympatiserede med Snorkfrøkenen? Det er fuldstændig uvæsentligt for mig. Det var bare en måde at få formuleret at min sympati ligger hos dig. Det virker du til gengæld ikke som om du modtager ...

Nu smutter jeg - god nat

Det er heller ikke det der er vigtigt, det var for at give dig forståelsen af hvor lidt der skal til for at de skrevne sprog bliver fejlfortolket og derved kan vendes til noget helt andet end det det rent faktisk er.

Jeg sidder faktisk tilbage med en rigtig ærgerlig følelse over at du heller ikke forstår meningen og dybten i det, 

Og hvor ubehageligt det er at blive udstillet på den måde og få sine egne ord taget ud af en sammenhæng og frit fortolket til at andre nu føler ret til at kalde mig lige fra sur til nærtagende og det er en super ubehagelig følelse når det eneste jeg har forsøgt at gøre er at dele en ny fundet viden omkring et emne der blev kastet hårdt og ubarmhjertigt ind i vores liv midt i en glæde der delvist blev til sorg

Anmeld

9. februar 2015

Kay

Kære adminis jeg ønsker denne tråd slettet, 

Jeg er træt og stor tudende over at mine ord skal tolkes til negativitet og jeg skal udstikkes med ubehagelige gloser som at jeg er sur vred og nærtagende 

Jeg syntes det er dybt ubehaget at blive behandlet sådan! Jeg har efter hånden været aktiv bruger herinde en del år men jeg har aldrig været udsat for noget lignende og efter nu at havde brudt sammen over de sidste siders mudder kast vil jeg meget gerne havde denne tråd ud af verden og her efter vil jeg overveje om baby.dk er et sted jeg Fortsat ønsker at være en del af i alt fald hvor aktiv jeg Fortsat vil være når det er sådan man er begyndt at behandle hinanden

Anmeld

9. februar 2015

Mami

Hej  

tak fordi du ville dele, jeg har en veninde hvis datter har det og jeg vil da nødig gør hende ked af det eller stødt i en forvejen presset situation, så tak for deling  

OBS: 

har nu læst hele tråden, hvor er i grimme ved kay! Hun skriver jo lige så tydeligt at hun ikke har noget i mod ordet, men har lært en ny viden hun gerne vil dele, og nu skal hun kaldes sur og nærtagende? Hvor er i tarvelige, læs dog hvad hun skriver.

Kay, jeg ville være så ked af at undvære dig herinde! Du sidder midt i din sorg og glædes over ny viden, du glad deler og så får du sådan en modtagelse, det kan jeg dæleme godt forstå gør ondt. Det er ikke det samme men min søn er jo FTF, og det gør så ondt når folk slynger om sig med fordomme og det ene og det andet, når man deler en god viden i en svær situation. Jeg elsker dine indlæg, de er så glade og ærlige og jeg er sjældent uenig med dig, så ja jeg ville være øv over at undvære dig, brugte dine råd meget da jeg bøvlede med min søns motorik og sprog 

Anmeld

9. februar 2015

esiuol22

Abracadabra skriver:

Jeg opfatter ordene "mongol" og "hareskår" som mere umoderne og gammeldags end egentlig nedsættende. 

Moder skifter, tidligere var der jo også noget, der hed "åndssvageforsorgen"... Og ordet" idiot" og "evnesvag" har jo også været helt acceptable - på et tidspunkt! 

hvis man vender ordet lidt om giver det også en anden klang fx

Åndsvag = svag i ånden.

Men ja det har fået en negativ klang efter folk har brugt det som skældsord, og sådan kommer der hele tiden nye ord for at erstatte gamle der er blevet til et skældsord.

Men syntes også det efterhånden kan være svært at undgå ikke at støde nogen, jeg har arbejdet med handikappet, for nogle år siden og ja jeg kan ikke lige lade være med at kigge efter, om det er en jeg kender der sidder i kørerstolen, men er også bange for at de nye der arbejder der, syntes jeg kigger for meget, de ved jo ikke jeg kender dem og personerne kan ikke selv give udtryk for det.

Har selv en dreng med skjult handicap.

Ved heller ikke om ordet handikappet, mener også det er ændret er ikke sikker men vist nok funktionsnedsatte eller et eller andet, men for mig har de et navn og er personer, med forskellige personligheder. 

Anmeld

9. februar 2015

Mami

esiuol22 skriver:

hvis man vender ordet lidt om giver det også en anden klang fx

Åndsvag = svag i ånden.

Men ja det har fået en negativ klang efter folk har brugt det som skældsord, og sådan kommer der hele tiden nye ord for at erstatte gamle der er blevet til et skældsord.

Men syntes også det efterhånden kan være svært at undgå ikke at støde nogen, jeg har arbejdet med handikappet, for nogle år siden og ja jeg kan ikke lige lade være med at kigge efter, om det er en jeg kender der sidder i kørerstolen, men er også bange for at de nye der arbejder der, syntes jeg kigger for meget, de ved jo ikke jeg kender dem og personerne kan ikke selv give udtryk for det.

Har selv en dreng med skjult handicap.

Ved heller ikke om ordet handikappet, mener også det er ændret er ikke sikker men vist nok funktionsnedsatte eller et eller andet, men for mig har de et navn og er personer, med forskellige personligheder. 

Hun skriver jo slet ikke om hun selv er blevet stødt? Hun skriver hun har lært en ny viden hun vil dele? 

Anmeld

9. februar 2015

esiuol22

Mami skriver:

Hun skriver jo slet ikke om hun selv er blevet stødt? Hun skriver hun har lært en ny viden hun vil dele? 

Jamme jeg er også åben for viden og vil også bestræbe mig på ikke at komme til at bruge de forkerte ord, men er bare ikke lige alle nye ord jeg husker eller kender, ved dog godt det ikke hedder harreskår, men er da sikkert steder hvor jeg ikke har fanget de erstatningsord der er kommet.

http://da.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6be-ganespalte her står der at ordet er nedsættende.  

Anmeld

9. februar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kay skriver:

Kære adminis jeg ønsker denne tråd slettet, 

Jeg er træt og stor tudende over at mine ord skal tolkes til negativitet og jeg skal udstikkes med ubehagelige gloser som at jeg er sur vred og nærtagende 

Jeg syntes det er dybt ubehaget at blive behandlet sådan! Jeg har efter hånden været aktiv bruger herinde en del år men jeg har aldrig været udsat for noget lignende og efter nu at havde brudt sammen over de sidste siders mudder kast vil jeg meget gerne havde denne tråd ud af verden og her efter vil jeg overveje om baby.dk er et sted jeg Fortsat ønsker at være en del af i alt fald hvor aktiv jeg Fortsat vil være når det er sådan man er begyndt at behandle hinanden

Jeg forstår godt, du føler dig "tromlet", og at det virker voldsomt på dig, at tråden har udviklet sig sådan. Du har i den bedste mening villet gøre andre klogere, og så oplever du, at folk ikke lytter, eller at de direkte siger dig imod. 

Hvad du overser - og jeg kan ikke helt greje hvorfor, når du nu hævder, du ikke har følelser i klemme - er, at folk egentlig blot vil oplyse, at der, som med så mange andre udtryk, ikke er bred enighed om, at ordet er nedsættende, og at det støder DEM, når du sidestiller det med at tro, jorden er flad, holde slaver og sige "perker". Dermed taler du faktisk utilsigtet ned til dem, der måtte bruge ordet. Hvem bryder sig om at blive set på som uvidende eller at sidestille med racister? 

Jeg håber, du vil se dette i et lidt andet lys, når din frustration har lagt sig. Og så synes jeg også, du skal gribe i egen barm og tænke over, hvordan følgende læses af andre: "Seriøst af en påstået læge at være er du sgu ikke den skarpeste ske i skoven...eller også læser du bare ikke hvad jeg skriver! Så passer du altså bedre som sygeplejerske har aldrig mødt sådan en der rent faktisk lytter til hvad folk siger." 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.