Kay skriver:
Efter vi fandt ud af at Viva har ganespalte har vi ikke gemt det væk selvom vi kunne, alle ved det og får også lov at se hvis de vil...selvom vi jo godt kunne lade være med at tale om det og "skjule" det da man jo ikke lige ser det... for vi ønsker ikke at det skal være et tabu ☺
I den forbindelse møder vi ofte velmenende kommentarer om at det er godt det ikke er harerskår, eller om vi ved hvorfor hun har fået det, eller om hvad der ellers er galt med hende, selv portøren på hospitalet den anden dag stillede spørgsmål hvor jeg igen måtte forklare om ordet osv.
Jeg har derfor valgt at skrive dette på min Facebook i dag:
Jeg har lige brug for at komme ud med noget, harerskår er et skældsord! På linje med perker, spadser, mongol, bøssekal og mange andre grimme ting man kan kalde hinanden!
Det hedder læbeganespalte!
Og ja en gang kaldte man det harerskår, ligesom man en gang troede jorden var flad, og mente at det var i orden at eje andre mennesker!
En gang troede man læbeganespalte og ganespalte (som Viva er født med) skyldes en masse underlige ting, som at moren i graviditeten havde drukket af en skåret kop, eller at det skyldes indavl og intet af dette er sandt!
Ej heller er man mentalt tilbagestående eller alt muligt andet de hurtigt bliver udstillet som.
Det skyldes en gen fejl der gør at ansigtet i fosterstadiet ikke er vokset ordentligt sammen og der er intet man kan gøre for at undgå det! Det er ikke selv forskyldt eller forældre skyldt!
Jeg har fundet ud af at mange ikke har denne viden og af uvidenhed har disse opfattelser og kalder det harerskår, jeg håber i har læst med og forstår hvorfor jeg retter på jer hvis i siger det forkerte
Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke vidste at der var to forskellige. Jeg ville aldrig bruge ordet harerskår(da jeg heller aldrig har hørt om det).. Man kalder det hvad det er.
Men hvad er forskellen på de to? Du siger at man ikke rigtigt kan se det på Viva, jeg talte med nogle forældre engang der havde en søn der skulle opereres fordi hans var meget stort(hedder det det?), og der kunne man godt se det, men jeg vil hellere spørg ind til det, end at kalde det navne(hvilket jeg vist også gjorde)
Er det noget hun altid vil have, eller skal hun opereres på et tidspunkt?
Jeg kan huske(det er ikke virkelighed) men jeg så en serie, en meget smuk serie, hvor en mor faktisk gemmer sin datter væk, fordi hun har, ja en af dem(sorry kan ikke huske hvilken), fordi hun er bange for hvad de andre børn og voksne vil sige til hende, drille hende med det.. Den har dog en lykkelig slutning.
Men sådan noget sætter tankerne i gang, men ved det ikke er virkelighed, men det er virkeligt for nogle.