til jer der ikke ved det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2015

TNBC

Kay skriver:

Ganespalte er en spalte (et slags hul) i ganen der kan være af folkelige størrelser hvor den mindste er en spaltet drøbel altså at drøblen er delt i 2, og helt ud til en fuld  ganespalte hvor hele ganen faktisk er et stort hul og det er den store Viva har

Da det kun berøre ganen kan der intet ses medmindre man kigger hende i munden op i ganen

Dette bliver opereret ved enten 6 måneders eller 12-16 måneds alderen alt efter spaltens omfang

En læbeganespalte er den der kan ses  uden på også, hvor læben er spaltet den kan være i højre eller venstre side for næsen eller på begge sider, den kan være et lille bitte hak eller en stor spalte der også involvere næsen  (og så også en spalte i ganen) 

I sammenhæng med læbeganespalte kan gummen også være spaltet altså at der er et hul i

Dette kræver mange operationer i meget af barndommen

Jeg er med i en gruppe på Facebook for os der har spalterne tæt inde på livet hvor jeg ser nogle af de sindrigt flotte resultater der er efter operationerne det er næsten ikke til at se på mange af børnene i dag

Arhh, super tak for det. Det giver jo faktisk mening, når du siger det.

Jeg vidste ikke at man kunne have det, på den måde som Viva har.. (Så har jeg lært noget nyt i dag)

Jeg er helt sikker på at lægerne laver et super godt arbejde..

Så Viva skal kun have den ene operation, og hun skal have den når hun bliver 12-16måneder, fordi hun har den store?? (undskyld hvis jeg stiller dumme spørgsmål... ) Men jeg ved ikke meget om det.

Nu har jeg læst nogle af de indlæg, men hvor meget påvirker det hende i hverdagen, udover at der var problem med flaske..??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

jeg har selv først fundet ud af at det hedder læbeganespalte i mit voksne liv. Før det, troede jeg reelt at hareskår var det det hed, det tror jeg faktisk alle omkring mig troede og mange nok stadig gør (gik i skole med en pige med læbeganespalte). Så når jeg har sagt hareskår har det aldrig nogensinde været ment nedladende eller som en hån.  

bare så du ikke tror at folk bevidst Vil sige noget sårende  

Tillægs spørgsmål: hvorfor er det egentlig et skældsord? Jeg mener, det er vel egentlig bare et ord der er kommet ud af gammel overtro (det med skåret) fordi man rent faktisk troede på det dengang. For mig siger det ikke noget dårligt om personen med læbeganespalten.  

Anmeld

6. februar 2015

Kay

Yurie skriver:

Arhh, super tak for det. Det giver jo faktisk mening, når du siger det.

Jeg vidste ikke at man kunne have det, på den måde som Viva har.. (Så har jeg lært noget nyt i dag)

Jeg er helt sikker på at lægerne laver et super godt arbejde..

Så Viva skal kun have den ene operation, og hun skal have den når hun bliver 12-16måneder, fordi hun har den store?? (undskyld hvis jeg stiller dumme spørgsmål... ) Men jeg ved ikke meget om det.

Nu har jeg læst nogle af de indlæg, men hvor meget påvirker det hende i hverdagen, udover at der var problem med flaske..??

Efter nok fordi den ikke ses at mange ikke ved det eksistere det viste vi heller ikke selv før vi fik Viva

Ja Viva skal opereres når hun er 12-16 måneder når hun er færdig med flaske for hun må ikke sutte de første 3 uger efter operationen

Ja spisning er et problem, der ud over skal hun sove på siden da tungen ellers kan falde bag ud og lukke luftvejen, 

Når hun er snottet eller som nu har rs løber snottet ned i halsen og kan blive til hals og lungebetændelse

Hendes sutter skal være meget store for at kunne mærkes

Hun har meget stor risiko for at få problemer med ørene og skal til tjek hver 3 måned

Hun skal gå til talepædagog

Hun skal muligvis havde flere operationer alt efter hvordan den nye gane vokser med kæben når hun bliver større

Når hun gylper kommer det ud igennem næsen

Når hun får laktolose skal vi blande det med vand da det ellers er så klistret at det lukker hendes luftveje

Puh tror Ca det var det (har sikkert glemt noget da der er en del at holde styr på ) 

Anmeld

6. februar 2015

Kay

Mor11 skriver:

jeg har selv først fundet ud af at det hedder læbeganespalte i mit voksne liv. Før det, troede jeg reelt at hareskår var det det hed, det tror jeg faktisk alle omkring mig troede og mange nok stadig gør (gik i skole med en pige med læbeganespalte). Så når jeg har sagt hareskår har det aldrig nogensinde været ment nedladende eller som en hån.  

bare så du ikke tror at folk bevidst Vil sige noget sårende  

Tillægs spørgsmål: hvorfor er det egentlig et skældsord? Jeg mener, det er vel egentlig bare et ord der er kommet ud af gammel overtro (det med skåret) fordi man rent faktisk troede på det dengang. For mig siger det ikke noget dårligt om personen med læbeganespalten.  

Det har fået den betegnelse lige som man jo også før har sagt perker eller mongol uden det var ondt ment men at det i dag er skældsord

Ved at folk ikke siger det i ond mening, netop derfor jeg skriver mit oplæg for at "videns dele" med jer andre, da jeg selv ikke viste ret meget før end vi fik Viva og ofte møder folk der siger nogle mindre heldige ting eller stiller spørgsmål, derfor tænkte jeg at det er nemmere selv at åbne op 

Anmeld

6. februar 2015

TNBC

Kay skriver:

Efter nok fordi den ikke ses at mange ikke ved det eksistere det viste vi heller ikke selv før vi fik Viva

Ja Viva skal opereres når hun er 12-16 måneder når hun er færdig med flaske for hun må ikke sutte de første 3 uger efter operationen

Ja spisning er et problem, der ud over skal hun sove på siden da tungen ellers kan falde bag ud og lukke luftvejen, 

Når hun er snottet eller som nu har rs løber snottet ned i halsen og kan blive til hals og lungebetændelse

Hendes sutter skal være meget store for at kunne mærkes

Hun har meget stor risiko for at få problemer med ørene og skal til tjek hver 3 måned

Hun skal gå til talepædagog

Hun skal muligvis havde flere operationer alt efter hvordan den nye gane vokser med kæben når hun bliver større

Når hun gylper kommer det ud igennem næsen

Når hun får laktolose skal vi blande det med vand da det ellers er så klistret at det lukker hendes luftveje

Puh tror Ca det var det (har sikkert glemt noget da der er en del at holde styr på ) 

Ja, har du nok ret i. Når det jo sidder så man ikke kan se den, bliver læbeganespalte gjort større, fordi det jo er noget man kan se, mere omtale om det(nok derfor jeg ikke vidste der var to)

Årh men stakkels lille pige. Der er nogle ting man skal holde styr på..

Nu er hun ikke så gammel, så det vel ikke så svært at få hende til at sove på siden, men hvad med når hun begynder at bevæge sig? (ved godt der er lidt tid endnu til det.. Men kom bare til at tænke på det)

Håber at hun kun skal igennem den ene operation.

Anmeld

7. februar 2015

Bshizzle

Der er nemlig rigtig mange der ikke kender forskellen 

Jeg fandt selv først ud af forskellen for knap 8 år siden hvor jeg mødte min helt fantastiske kæreste! 

Han er nemlig født med læbe-ganespalt ! 

Men det er SÅ godt lavet... Og derfor ikke så synligt. 

Men må ærlig indrømme at jeg fik SÅ ondt i maven af at høre hvad han har været igennem allerede fra 1 års alderen af  

Han har været igennem så mange operationer.. Rykket en knogle, flyttet tænder, bøjle på, syet flere gange...

Det var rigtig hårdt både for ham men osse hans Mor. 

Men som hun selv har sagt til mig, så er hun så overlykkelig for at hun har haft familiens opbakning til at klare de svære perioder og de fantastiske læger som har gjort et godt stykke arbejde  

Men Ja, rigtig mange kender ikke forskellen, og det er bestemt ikke forkert at være født enten med ganespalt eller læbe-ganespalt, for inde bag dette da gemmer der sig helt sikkert en fantastisk person 

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Yurie skriver:

Ja, har du nok ret i. Når det jo sidder så man ikke kan se den, bliver læbeganespalte gjort større, fordi det jo er noget man kan se, mere omtale om det(nok derfor jeg ikke vidste der var to)

Årh men stakkels lille pige. Der er nogle ting man skal holde styr på..

Nu er hun ikke så gammel, så det vel ikke så svært at få hende til at sove på siden, men hvad med når hun begynder at bevæge sig? (ved godt der er lidt tid endnu til det.. Men kom bare til at tænke på det)

Håber at hun kun skal igennem den ene operation.

Det er allerede svært, og jeg aner ikke hvad vi gør når hun om lidt vokser ud af sin babynest, den er lige nu udstyret med et tæppe på hver side og så juniordynen hend over det sådan så hun ligger på halvdelen af dynen og har den anden halvdel over sig 

Anmeld

7. februar 2015

Kay

Bshizzle skriver:

Der er nemlig rigtig mange der ikke kender forskellen 

Jeg fandt selv først ud af forskellen for knap 8 år siden hvor jeg mødte min helt fantastiske kæreste! 

Han er nemlig født med læbe-ganespalt ! 

Men det er SÅ godt lavet... Og derfor ikke så synligt. 

Men må ærlig indrømme at jeg fik SÅ ondt i maven af at høre hvad han har været igennem allerede fra 1 års alderen af  

Han har været igennem så mange operationer.. Rykket en knogle, flyttet tænder, bøjle på, syet flere gange...

Det var rigtig hårdt både for ham men osse hans Mor. 

Men som hun selv har sagt til mig, så er hun så overlykkelig for at hun har haft familiens opbakning til at klare de svære perioder og de fantastiske læger som har gjort et godt stykke arbejde  

Men Ja, rigtig mange kender ikke forskellen, og det er bestemt ikke forkert at være født enten med ganespalt eller læbe-ganespalt, for inde bag dette da gemmer der sig helt sikkert en fantastisk person 

Lige netop nemlig

Anmeld

7. februar 2015

LinLin

Er der ikke også en der bare hedder læbespalte? det mener jeg nemlig min mors kusines barn blev født med... Det er jo så rent kosmetisk, tænker jeg, og giver vel ingen problemer ifht spisning....? 

Hun er i hvert fald blevet opereret og man kan slet ikke se hun har haft det

Anmeld

7. februar 2015

Masig

Det er allerede svært, og jeg aner ikke hvad vi gør når hun om lidt vokser ud af sin babynest, den er lige nu udstyret med et tæppe på hver side og så juniordynen hend over det sådan så hun ligger på halvdelen af dynen og har den anden halvdel over sig 

Hvad med de der puder man kan få hvor de netop kan ligge på siden? Var det ikke en mulighed med den. eller er den ved at være for lille?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.