Eksperthjælp: Hvorfor siger han nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.189 visninger
1 svar
4 synes godt om
5. februar 2015

Trine Andreasen

Hej Trine
Min mand og jeg har en dejlig dreng, på 3 1/2 år. Han er utrolig fantasifuld! Han er kvik, glad og trives rigtig godt i børnehaven. Han er en kærlig og dejlig dreng(kunne blive ved)...
Vores problem i øjeblikket, er hans temperament! Min mand har alle dage haft et meget hidsigt temperament, men specialt som barn. Det er tydeligt at se dette hos vores søn. I dag snakkede jeg med en pædagog fra hans børnehave, som fortæller, at han nogle gange bliver sur og ked af det, når de stiller krav til ham. Feks. Hvis han skal ud og lege, og de beder ham
Tage vanter på. Hvis han ikke vil have dem på, så starter han med at sige nej. Hvorefter han begynder at skrige og ender med at græde. Det er bare så snydt for ham, at han skal nå helt derud:-( jeg synes også at vi oplever det herhjemme i forskellige henseende. Jeg VED at jeg tit er for svag! Jeg ærger mig tit over at skulle i konflikt med ham, og ender med at gå på kompromis. Min mand er meget bedre til at stå fast, når han har set krav til vores søn. Jeg ønsker det bedste i verden for min søn, og vil så gerne have nogle gode råd og redskaber, til at håndterer hans skrig/gråd, når der er noget vi vil have ham til, eller siger NEJ til. Tak! mari_josse



Trines svar

Kære Mari_josse

Tak for dit spørgsmål. Det lyder som en skøn dreng I har.

Når jeg læser dit brev er der flere ting som jeg bider mærke i, blandt andet at han har temperament, det at han siger nej, det at du oplever at du nogen gange er svag og det at du gerne vil have redskaber til at håndtere hans vrede.

Jeg synes det vigtigste her er at du har en fantastisk stærk og modig dreng der tør sige nej til både jer og de voksne i børnehaven. Selvom det kan ende i konflikter synes jeg I skal rose jer selv for at have opdraget en dreng der tør stå ved sine egne holdninger.

Desværre er det jo sådan at han måske ikke altid ved hvad der er bedst for ham selv f.eks. det med vanterne.

Jeg kan ikke lade være med at tænke om du og pædagogerne har spurgt ham om hvorfor han ikke vil have vanter på eller hvad det nu kan være han ikke vil?

Jeg oplever stort set dagligt at børn siger nej til de krav som de voksne stille og det kan være meget frustrerende dog har jeg gjort den erfaring, at hvis jeg spørge ind til nejét bliver det ofte nemmer.

F.eks. havde jeg en 4 årig pige som ikke ville tage sine vanter på. Det skulle gå lidt stærkt, da alle andre allerede var ude, så jeg fik sagt at nu skulle hun altså tage de vanter på, hvorefter hun begynder at græde og trampe i gulvet. Jeg satte mig ned hos hende og sagde at hun lige skulle prøve at lade vær med at græde og så fortælle mig hvorfor hun ikke vil have vanterne på. Hun slappede lidt af og fortalte at det var fordi der var sand i.

Det var tydeligt at hun ikke ville have dem på fordi der var sand i men at hun ikke fik sagt det og derfor kom hun til at fremstå, som en der ikke ville gøre som de voksne sagde. Ofte er det sådan med børn der har temperament at de reagere følelsesmæssigt på krav og derfor ikke får brugt deres logik/sprog til at forklare hvad det handler om. Jeg oplever også tit at det er fordi børnene har en anden plan oppe i deres hoved hvor de måske først skal ordne en ting før de kan gøre det som de bliver bedt om.

Derfor kan de være en god ide at forberede din søn på hvad der skal ske. F.eks. hvis han ikke vil stoppe med at lege når I skal spise kan det være fordi han har brug for at vide, at om lidt skal vi spise så du skal til at lege færdig.

Når det så er sagt så er der bare nogle ting som skal gøres når de voksne beder om dem og ting som ikke kan diskuteres som f.eks. at du skal holde mig i hånden når vi går over vejen.

Her er det vigtigt at du siger med fast stemme men uden at råbe at du vil have at han gør… og at du måske godt kan forstå at han heller vil noget andet med at det er dig der bestemmer. Du vil opleve at hvis du mener hvad du siger så vil han meget nemmer acceptere det. Hvis du synes det er synd for ham eller du er bange for en konflikt kan han mærke det og vil derfor opleve at du sender mikset signaler hvilket han reagere på ved trodsighed.

Det er også vigtigt at du sætter rammer op for ham. Det er okay at han bliver sur/gal/ked af det men han må ikke slå/kaste med ting eller hvad det kan være. Hvis et barn i den alder først bliver så frustreret at han begynder at græde kan være svært for dem selv at falde ned igen. Derfor tager jeg altid en frustreret barn op til mig og trøster. Når barnet er faldet til ro spørger jeg om jeg kan hjælpe eller om barnet selv vil. Ofte vil de selv.

Vi stille store krav til vores børn i dag og de nogle kompetente små mennesker der kan honorere de fleste. Dog er det vigtigt at huske, at når de kommer hjem efter en lang dag i børnehave så er de, lige som os voksne, trætte. Derfor er det også en god ide at kigge på din søn og gøre jer en observation om hvornår er det I oplever at han siger nej. Hvis det altid er når han er hentet fra børnehaven eller om aften, kan det tænkes at det er fordi han er træt. Her er det så helt i orden at slække lidt på kravene til ham. Det gør dig ikke svag tværtimod gør det dig til en god mor, der formår at læse din søn og stille krav når han kan honorere dem.
Samtidig kan du også kigge lidt ind af, kan du overskue en konflikt i dag?! Hvis du ikke kan er det måske i dag du hjælper ham med tøjet eller lade legetøjet ligge på gulvet. Så oplever ingen af jer det nederlag der kan komme af en dum konflikt.

Det blev vist næsten til en hel roman, men jeg håber du kan bruge mit råd. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine


Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

11. februar 2015

marie_jon

Profilbillede for marie_jon
Trine skriver:

Hej Trine
Min mand og jeg har en dejlig dreng, på 3 1/2 år. Han er utrolig fantasifuld! Han er kvik, glad og trives rigtig godt i børnehaven. Han er en kærlig og dejlig dreng(kunne blive ved)...
Vores problem i øjeblikket, er hans temperament! Min mand har alle dage haft et meget hidsigt temperament, men specialt som barn. Det er tydeligt at se dette hos vores søn. I dag snakkede jeg med en pædagog fra hans børnehave, som fortæller, at han nogle gange bliver sur og ked af det, når de stiller krav til ham. Feks. Hvis han skal ud og lege, og de beder ham
Tage vanter på. Hvis han ikke vil have dem på, så starter han med at sige nej. Hvorefter han begynder at skrige og ender med at græde. Det er bare så snydt for ham, at han skal nå helt derud:-( jeg synes også at vi oplever det herhjemme i forskellige henseende. Jeg VED at jeg tit er for svag! Jeg ærger mig tit over at skulle i konflikt med ham, og ender med at gå på kompromis. Min mand er meget bedre til at stå fast, når han har set krav til vores søn. Jeg ønsker det bedste i verden for min søn, og vil så gerne have nogle gode råd og redskaber, til at håndterer hans skrig/gråd, når der er noget vi vil have ham til, eller siger NEJ til. Tak! mari_josse



Trines svar

Kære Mari_josse

Tak for dit spørgsmål. Det lyder som en skøn dreng I har.

Når jeg læser dit brev er der flere ting som jeg bider mærke i, blandt andet at han har temperament, det at han siger nej, det at du oplever at du nogen gange er svag og det at du gerne vil have redskaber til at håndtere hans vrede.

Jeg synes det vigtigste her er at du har en fantastisk stærk og modig dreng der tør sige nej til både jer og de voksne i børnehaven. Selvom det kan ende i konflikter synes jeg I skal rose jer selv for at have opdraget en dreng der tør stå ved sine egne holdninger.

Desværre er det jo sådan at han måske ikke altid ved hvad der er bedst for ham selv f.eks. det med vanterne.

Jeg kan ikke lade være med at tænke om du og pædagogerne har spurgt ham om hvorfor han ikke vil have vanter på eller hvad det nu kan være han ikke vil?

Jeg oplever stort set dagligt at børn siger nej til de krav som de voksne stille og det kan være meget frustrerende dog har jeg gjort den erfaring, at hvis jeg spørge ind til nejét bliver det ofte nemmer.

F.eks. havde jeg en 4 årig pige som ikke ville tage sine vanter på. Det skulle gå lidt stærkt, da alle andre allerede var ude, så jeg fik sagt at nu skulle hun altså tage de vanter på, hvorefter hun begynder at græde og trampe i gulvet. Jeg satte mig ned hos hende og sagde at hun lige skulle prøve at lade vær med at græde og så fortælle mig hvorfor hun ikke vil have vanterne på. Hun slappede lidt af og fortalte at det var fordi der var sand i.

Det var tydeligt at hun ikke ville have dem på fordi der var sand i men at hun ikke fik sagt det og derfor kom hun til at fremstå, som en der ikke ville gøre som de voksne sagde. Ofte er det sådan med børn der har temperament at de reagere følelsesmæssigt på krav og derfor ikke får brugt deres logik/sprog til at forklare hvad det handler om. Jeg oplever også tit at det er fordi børnene har en anden plan oppe i deres hoved hvor de måske først skal ordne en ting før de kan gøre det som de bliver bedt om.

Derfor kan de være en god ide at forberede din søn på hvad der skal ske. F.eks. hvis han ikke vil stoppe med at lege når I skal spise kan det være fordi han har brug for at vide, at om lidt skal vi spise så du skal til at lege færdig.

Når det så er sagt så er der bare nogle ting som skal gøres når de voksne beder om dem og ting som ikke kan diskuteres som f.eks. at du skal holde mig i hånden når vi går over vejen.

Her er det vigtigt at du siger med fast stemme men uden at råbe at du vil have at han gør… og at du måske godt kan forstå at han heller vil noget andet med at det er dig der bestemmer. Du vil opleve at hvis du mener hvad du siger så vil han meget nemmer acceptere det. Hvis du synes det er synd for ham eller du er bange for en konflikt kan han mærke det og vil derfor opleve at du sender mikset signaler hvilket han reagere på ved trodsighed.

Det er også vigtigt at du sætter rammer op for ham. Det er okay at han bliver sur/gal/ked af det men han må ikke slå/kaste med ting eller hvad det kan være. Hvis et barn i den alder først bliver så frustreret at han begynder at græde kan være svært for dem selv at falde ned igen. Derfor tager jeg altid en frustreret barn op til mig og trøster. Når barnet er faldet til ro spørger jeg om jeg kan hjælpe eller om barnet selv vil. Ofte vil de selv.

Vi stille store krav til vores børn i dag og de nogle kompetente små mennesker der kan honorere de fleste. Dog er det vigtigt at huske, at når de kommer hjem efter en lang dag i børnehave så er de, lige som os voksne, trætte. Derfor er det også en god ide at kigge på din søn og gøre jer en observation om hvornår er det I oplever at han siger nej. Hvis det altid er når han er hentet fra børnehaven eller om aften, kan det tænkes at det er fordi han er træt. Her er det så helt i orden at slække lidt på kravene til ham. Det gør dig ikke svag tværtimod gør det dig til en god mor, der formår at læse din søn og stille krav når han kan honorere dem.
Samtidig kan du også kigge lidt ind af, kan du overskue en konflikt i dag?! Hvis du ikke kan er det måske i dag du hjælper ham med tøjet eller lade legetøjet ligge på gulvet. Så oplever ingen af jer det nederlag der kan komme af en dum konflikt.

Det blev vist næsten til en hel roman, men jeg håber du kan bruge mit råd. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine


Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk


Tusind tak for dit gode fyldstgørende svar! Synes der er mange gode råd, og jeg/vi vil straks kaste os ud i det. Mange tak Trine

Mvh. Maria_josse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.