amning - større forbrænding af fedt. True story?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2015

Mamacita til 2 piger

lottelabs skriver:

fundet på hjemmeside:

"Amning
Hvis du vælger at amme dit barn, har du en stor fordel i forhold til at få din normalvægt hurtigt igen, da amningen bevirker, at du forbrænder næsten 1000 kalorier mere pr. dag! Til gengæld er det ikke tilrådeligt at gå på slankekur, mens du ammer. Spis i stedet for den mængde mad du plejer men sundt og varieret - så vil du helt automatisk komme af med de overflødige kilo. De fedtdepoter, du har nedlagt i graviditeten bliver forbrugt først under amningen, så du derved får din normalvægt igen. Vær opmærksom på, at et for hurtigt vægttab i forbindelse med amningen ikke er tilrådeligt, da det påvirker mælkeproduktionen og mælkekvaliteten negativt. Et vægttab på 1-2 kilo pr. måned er derimod helt fint, mens du ammer.."

^ Nogen der har tabt sig udelukkende ved amning (og selvfølgelig en fornuftig kost). Vil selv amme, hvis det er muligt, det ville da bare være en god bonus hvis man også kommer af med de ekstra kilo på den måde  

Rent teoretisk så JA!  

Man siger at man ved amning, som du selv skriver, bruger ca. 1000-1500 kcal. 

En kvinde med alm. aktivitets niveau skal bruge omkring 2000 kcal i døgnet til vedligehold. 

Så hvis du er en kvinde der ammer, og med et normalt aktivitets niveau, så vil du skulle bruge 3000-3500 kcal på at vedligeholde din vægt i ammeperioden. Så om man taber sig under amning, har helt sikkert noget at gøre med hvad man putter i munden. 

Spiser du alm. sund kost uden for meget sukker, fedt og kulhydrater kan det faktisk være svært at komme op på de 3500 kcal på en dag, og du vil derfor tabe dig da du forbrænder flere kcal end du indtager. 

Spiser du derimod lige lidt slik, drikker en sodavand og spiser eks. pasta, ris og kartofler, så stiger kcal indtaget lyn hurtigt. 

Jeg tror der er mange der ikke er klar over hvor mange kcal de indtager på en dag. 

Jeg kan anbefale at prøve madlog.dk hvis du gerne vil tabe dig eller holde vægten.

Der kan du taste ind hvad du spiser, og dermed holde styr på kcal indtaget. Prøv evt. de først 1-2 dage at spise som du plejer, så du kan få en idé om hvordan din normale kost ser ud.

Den regner også ud hvor mange % af din kost der består af hhv. fedt, protein og kulhydrat. Man bør spise ca. 1/3 af hver for at være dækket ind.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2015

tullemortilsnart2

sessen1984 skriver:

Rent teoretisk så JA!  

Man siger at man ved amning, som du selv skriver, bruger ca. 1000-1500 kcal. 

En kvinde med alm. aktivitets niveau skal bruge omkring 2000 kcal i døgnet til vedligehold. 

Så hvis du er en kvinde der ammer, og med et normalt aktivitets niveau, så vil du skulle bruge 3000-3500 kcal på at vedligeholde din vægt i ammeperioden. Så om man taber sig under amning, har helt sikkert noget at gøre med hvad man putter i munden. 

Spiser du alm. sund kost uden for meget sukker, fedt og kulhydrater kan det faktisk være svært at komme op på de 3500 kcal på en dag, og du vil derfor tabe dig da du forbrænder flere kcal end du indtager. 

Spiser du derimod lige lidt slik, drikker en sodavand og spiser eks. pasta, ris og kartofler, så stiger kcal indtaget lyn hurtigt. 

Jeg tror der er mange der ikke er klar over hvor mange kcal de indtager på en dag. 

Jeg kan anbefale at prøve madlog.dk hvis du gerne vil tabe dig eller holde vægten.

Der kan du taste ind hvad du spiser, og dermed holde styr på kcal indtaget. Prøv evt. de først 1-2 dage at spise som du plejer, så du kan få en idé om hvordan din normale kost ser ud.

Den regner også ud hvor mange % af din kost der består af hhv. fedt, protein og kulhydrat. Man bør spise ca. 1/3 af hver for at være dækket ind.  

spændende, må se om det virker på mig så

Jeg spiser sund mad nu, også for ikke at tage for meget på i graviditeten. lever efter paleo-systemet. kun frugt, nødder, masser af grøntsager og kød + vitamier + mælk. har dog tilladt mig selv 1 dag i ugen hvor jeg må spise hvad jeg har lyst til uanset hvor usundt det er

+ går 35-40 min. hver dag. 

så hvis jeg fortsætter sådan, burde de ekstra 8 kg hurtigt komme af igen

Anmeld

31. januar 2015

Mamacita til 2 piger

lottelabs skriver:

spændende, må se om det virker på mig så

Jeg spiser sund mad nu, også for ikke at tage for meget på i graviditeten. lever efter paleo-systemet. kun frugt, nødder, masser af grøntsager og kød + vitamier + mælk. har dog tilladt mig selv 1 dag i ugen hvor jeg må spise hvad jeg har lyst til uanset hvor usundt det er

+ går 35-40 min. hver dag. 

så hvis jeg fortsætter sådan, burde de ekstra 8 kg hurtigt komme af igen

Vi spiser også efter palæo princippet.

Men fx. indeholder nødder rigtig rigtig mange kcal. Det samme gør mælk, faktisk har et glas mælk og et glas cola samme kcal indhold. Mælkens kcal er dog selvfølgelig sundere.  

Men det er ret tankevækkende.. Man får virkelig godt indblik i hvor mange kalorier der er i diverse madvarer ved, at registrere sit mad indtag i en periode. Jeg synes det er super sjovt! 

Anmeld

31. januar 2015

Hugoline.

Jeg tabte mig meget hurtigt efter jeg havde født, og jeg spiste ikke engang fornuftigt. Jeg endte med at tabe mig mere end jeg tog på under graviditeten og blev undervægtig.

da jeg stoppede med at fuldamme efter ca 7 mdr røg der dog en del på igen

Anmeld

31. januar 2015

tullemortilsnart2

sessen1984 skriver:

Vi spiser også efter palæo princippet.

Men fx. indeholder nødder rigtig rigtig mange kcal. Det samme gør mælk, faktisk har et glas mælk og et glas cola samme kcal indhold. Mælkens kcal er dog selvfølgelig sundere.  

Men det er ret tankevækkende.. Man får virkelig godt indblik i hvor mange kalorier der er i diverse madvarer ved, at registrere sit mad indtag i en periode. Jeg synes det er super sjovt! 

spiser også kun nødder sjællendt.. det er bedre end slik og mælk drikker jeg fordi min jordemoder og læge siger man skal have en ½ liter om dagen når man er gravid.. drikker også kun skummetmælk

Anmeld

31. januar 2015

tullemortilsnart2

Hugoline. skriver:

Jeg tabte mig meget hurtigt efter jeg havde født, og jeg spiste ikke engang fornuftigt. Jeg endte med at tabe mig mere end jeg tog på under graviditeten og blev undervægtig.

da jeg stoppede med at fuldamme efter ca 7 mdr røg der dog en del på igen

vildt nok, ja det handler nok om at passe lidt på når man stopper med amning så eller bevæge sig mere  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.