Må man det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ingen skam at give flaske, slet ikke. 

Men hvis du gerne vil amme synes jeg egentlig du som udgangspunkt skal glemme alt om flasker før amningen kører rigtig godt, ellers risikerer du at baby bliver enten sutteforvirret (de bruger forskellige teknikker ved bryst vs flaske) eller bare synes brystet er for langsomt og dermed nægter at amme. Det sidste kan du også komme ud for selvom amningen kører godt, så flaske er altid lidt et sats når man ellers ammer.

læs godt op på emnet mens du er gravid, mange stopper nemlig amningen pga manglende viden omkring det og det er super ærgeligt for dem der virkelig ønsker at få det til at fungere.Amning er hårdt arbejde i starten, men det bliver lettere med tiden

hos nogen er mælken en uge om at løbe til - helt normalt, og hvis baby virker meget sulten kan man suplere en anelse med en sprøjte, men det bedste er egentlig bare at amme i døgndrift for at stimulere produktionen igang. Nogen får latterligt ondt med sår osv - helt normalt og det bliver bedre! Nogen bliver ved at have ondt, det kan skyldes forkert teknik eller for kort tungebånd, hvilket ret nemt kan afhjælpes. 

Så er der appetitspring der kommer som barnet vokser og skal bruge mere mad. Man oplever at barnet vil spise konstant! Og det er simpelthen for at øge mælkeproduktionen, men mange tror de ikke har nok mælk i de her perioder og tyer så til flasken. 

Meld dig ind i gruppen ammenet på Facebook, der er masser af god viden at hente. De har også en alm hjemmeside ammenet.dk  

selvfølgelig skal man ikke amme for enhver pris, men som udgangspunkt hvis du oprigtigt ønsker at amme - så drop tankerne om at det måske ikke går, på forhånd. Tro på det! Amning påvirkes nemlig meget nemt af psyken også  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2015

Sandratoft

Mor11 skriver:

Ingen skam at give flaske, slet ikke. 

Men hvis du gerne vil amme synes jeg egentlig du som udgangspunkt skal glemme alt om flasker før amningen kører rigtig godt, ellers risikerer du at baby bliver enten sutteforvirret (de bruger forskellige teknikker ved bryst vs flaske) eller bare synes brystet er for langsomt og dermed nægter at amme. Det sidste kan du også komme ud for selvom amningen kører godt, så flaske er altid lidt et sats når man ellers ammer.

læs godt op på emnet mens du er gravid, mange stopper nemlig amningen pga manglende viden omkring det og det er super ærgeligt for dem der virkelig ønsker at få det til at fungere.Amning er hårdt arbejde i starten, men det bliver lettere med tiden

hos nogen er mælken en uge om at løbe til - helt normalt, og hvis baby virker meget sulten kan man suplere en anelse med en sprøjte, men det bedste er egentlig bare at amme i døgndrift for at stimulere produktionen igang. Nogen får latterligt ondt med sår osv - helt normalt og det bliver bedre! Nogen bliver ved at have ondt, det kan skyldes forkert teknik eller for kort tungebånd, hvilket ret nemt kan afhjælpes. 

Så er der appetitspring der kommer som barnet vokser og skal bruge mere mad. Man oplever at barnet vil spise konstant! Og det er simpelthen for at øge mælkeproduktionen, men mange tror de ikke har nok mælk i de her perioder og tyer så til flasken. 

Meld dig ind i gruppen ammenet på Facebook, der er masser af god viden at hente. De har også en alm hjemmeside ammenet.dk  

selvfølgelig skal man ikke amme for enhver pris, men som udgangspunkt hvis du oprigtigt ønsker at amme - så drop tankerne om at det måske ikke går, på forhånd. Tro på det! Amning påvirkes nemlig meget nemt af psyken også  

Amen

Du har helt ret, det er manglende viden der får mange til at stoppe, især i starten og under appetitspring. 4 måneders springet er nok det der får flest forældre til at starte på grød  Læs op på ammning og træk vejret

Anmeld

26. januar 2015

Mor1986

mor:) skriver:

Begge mine børn har fået flaske fra de var ca 5 måneder - så har intet imod at man tager det valg. 

Men jeg kan undre mug fordi et eller andet sted er det en selvfølge at de ligger meget ved brystet i starten - mælkeproduktionen skal jo sættes ordentligt i gang - det er ikke nødvendigvis sult der er årsagen.

Og så er der også nogle børn der har et større suttebehov som kan afhjælpes med sut fra de er 14 dage gamle. 

Det kan godt ske men jeg havde bare ikke nok mad til hende. Om det så var tidligt eller ej. Og om de skulle lægges mere til eller ej. 

Jeg snakkede med min læge den gang om det og der var flere ting der spillede ind. Fordi hun fra start ikke var lagt rigtig til fik hub heller ikke sat gang i mælkeproduktionen. 

Jeg føler ikke jeg skal forsvare mig valg. Keg ved jeg tog det rigtige valg for os begge 

Anmeld

26. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mor1986 skriver:

Det kan godt ske men jeg havde bare ikke nok mad til hende. Om det så var tidligt eller ej. Og om de skulle lægges mere til eller ej. 

Jeg snakkede med min læge den gang om det og der var flere ting der spillede ind. Fordi hun fra start ikke var lagt rigtig til fik hub heller ikke sat gang i mælkeproduktionen. 

Jeg føler ikke jeg skal forsvare mig valg. Keg ved jeg tog det rigtige valg for os begge 

Det skal du absolut heller ikke 

undrede mig bare og spurgte og du svarede. Og mere er der ikke i det

Anmeld

26. januar 2015

Anonym trådstarter

GUSO skriver:

Håber jeg tager fejl, men Må indrømme at jeg når jeg læser indlægget tænker at der sidder en bag skærmen der gerne vil skabe splid IGEN blandt amme-flaske mødre, denne debat har været oppe rigtig mange gange og ofte med en ikke så pæn tone,og hvorfor ialverden skulle man ikke måtte give sit barn flaske?? Det er vel i bund og grund op til en selv hvad man ønsker for sit barn, nogen sværger til amning og andre vil helst give flaske og så er den vel ikke længere..

I tilfælde af jeg tager fejl: Til ts følg dit hjerte og hvis du virkelig vil amning så giv det for Guds skyld en fair chance inden du hopper over på flasken, og hvis det ikke fungerer så er der hjælp at hente og ikke mindst en flaske at give.. held og lykke med den kommende familieforøgning

Jeg sidder faktisk helt i chok over du nærmest selv er med til og give mig sådan et møgfald! præcis derfor gjorde jeg mig anonym så jeg ikke skulle hænges op på noget!! 

Nu har jeg ikke været medlem herinde sindssyg lang tid, så jeg beklager jeg ikke har læst alle de mange opslag du snakker om der har været oppe før!
jeg venter vores første barn, hvilket jeg nok hurtigt formulere  længere oppe , udover det har vi prøvet i rigtigt mange år at få børn! derefter få afvide at jeg nok ikke skulle forvente at jeg nogensinde skulle blive gravid!! jeg har derfor ikke nær studeret  hvad man må og ikke må, udover har jeg forhørt og læst mig til ANDRE steder endn lige her på baby.dk at man på fødegangen skal nærmest have en god grund til hvorfor flaske osv.. Selvfølgedig ved jeg sgu da godt at det er mig i sidste ende der bestemmer når jeg kommer hjem fra syghuset! men denne tråd blev for drejet HELT ! 
det jeg egentlig gerne ville vide var om man måtte supplere op med modermælks erstatning SAMTIDIG med man giver bryst,  om de små maver kunne tåle og få 2 ting! jeg har ikke en idé om mit barn skal være flaskebarn hvis jeg KAN amme!
men mere hvis barnet skal passes, eller min kæreste kunne tage over om natten og give en flaske i tilfælde af jeg IKKE kunne amme/pumpe det ud! 
men jeg beklager meget at du bliver irriteret på mit indlæg. 
og jeg fremstår som dum og vil skabe drama for det har ALDRIG været mit sinde!!! 

Derud over vil jeg sige tak til jer der har kommenteret og fortalt frem og tilbage ! OGSÅ i det tilfælde hvis jeg heller ikke ville kunne amme
og hvordan siturationen ser ud om nogle måneder.. 
mht til mælken osv! jeg er nysgerrig og suger alt viden til mig!

jeg mener bare vi skal huske og minde hinanden om at vi alle lære af hinanden. 

Også selvom denne emne åbenbart har været oppe, så må indlægget blive slettet hvis mit opslag ikke høre hjemme eller egner sig! 

Og ja jeg blev prinsesse fornærmet på dig!

Anmeld

26. januar 2015

GUSO

Anonym skriver:

Jeg sidder faktisk helt i chok over du nærmest selv er med til og give mig sådan et møgfald! præcis derfor gjorde jeg mig anonym så jeg ikke skulle hænges op på noget!! 

Nu har jeg ikke været medlem herinde sindssyg lang tid, så jeg beklager jeg ikke har læst alle de mange opslag du snakker om der har været oppe før!
jeg venter vores første barn, hvilket jeg nok hurtigt formulere  længere oppe , udover det har vi prøvet i rigtigt mange år at få børn! derefter få afvide at jeg nok ikke skulle forvente at jeg nogensinde skulle blive gravid!! jeg har derfor ikke nær studeret  hvad man må og ikke må, udover har jeg forhørt og læst mig til ANDRE steder endn lige her på baby.dk at man på fødegangen skal nærmest have en god grund til hvorfor flaske osv.. Selvfølgedig ved jeg sgu da godt at det er mig i sidste ende der bestemmer når jeg kommer hjem fra syghuset! men denne tråd blev for drejet HELT ! 
det jeg egentlig gerne ville vide var om man måtte supplere op med modermælks erstatning SAMTIDIG med man giver bryst,  om de små maver kunne tåle og få 2 ting! jeg har ikke en idé om mit barn skal være flaskebarn hvis jeg KAN amme!
men mere hvis barnet skal passes, eller min kæreste kunne tage over om natten og give en flaske i tilfælde af jeg IKKE kunne amme/pumpe det ud! 
men jeg beklager meget at du bliver irriteret på mit indlæg. 
og jeg fremstår som dum og vil skabe drama for det har ALDRIG været mit sinde!!! 

Derud over vil jeg sige tak til jer der har kommenteret og fortalt frem og tilbage ! OGSÅ i det tilfælde hvis jeg heller ikke ville kunne amme
og hvordan siturationen ser ud om nogle måneder.. 
mht til mælken osv! jeg er nysgerrig og suger alt viden til mig!

jeg mener bare vi skal huske og minde hinanden om at vi alle lære af hinanden. 

Også selvom denne emne åbenbart har været oppe, så må indlægget blive slettet hvis mit opslag ikke høre hjemme eller egner sig! 

Og ja jeg blev prinsesse fornærmet på dig!

Øhh jeg har da overhovedet ikke givet dig et møgfald over dine bekymringer jeg skriver at hvis du vil amme så syntes jeg du skal give det et forsøg og hvis ikke det fungerer eller du ikke har lyst så kan du give en flaske jeg starter ganske vidst med at skrive at jeg er lidt mistroisk over indlægget dette er fordi der har været en del amme versus flaske tråde som har endt i Rama skrig.. Jeg vil ikke punke dig for om su vælger det ene eller det andet du skal følge dit hjerte og gøre hvad du føler for.. Prinsesse fornærmet eller ej det var ikke noget ondt i det ønsker dig alt godt.. 

Anmeld

26. januar 2015

Muffinmus

tålmodighed...det er noget af det der er vigtigst. Amningentager ca 14 at få op ogå køre, ikke to dage, eller fire. Men langt flere. Og ja, gu gør det ondt, de skal hærdes, og det bliver de ved brug kun... Måtte selv bruge ammebrikker i tre mdr da min søn havde for kort tungebånd, de første fjorten dage var alt andet end sjove, de var ødelagte, men holdte ud, og vupti, så kørte det bare.

Jeg siger ikke det sker for alle, men ofte er det for lidt tålmodighed, for dårlig vejledning og for kort tungebånd der kan være medvirkende årsager. Drikker man som mor rigeligt, spiser godt og fornuftigt, så kroppen får noget at danne og mælk af, så er det grundlag også på plads. De fleste nybagte mødre drikker for lidt, hviler for lidt og spiser for lidt.

Så, ingen siger den gode mor sidder i brysterne, men nogle ting skal man arbejde lidt for, det får man ikke serveret "gratis".

Du bestemmer selv, det gør alle, men for din og babys skyld, så giv det et forsøg. Synes du det lyder dejligt med en blød lækker lun babs, eller en plastikflaske?? Jeg ved godt hvad jeg ville foretrække at få min mad serveret i hvis jeg var baby Og babyen tager ikke skade af at få lidt flaske hvis man skal ud et par timer. Hvis de VIL tage flasken, er det vare at nyde muligheden er der.

Anmeld

27. januar 2015

Mor Christa

Du bliver ikke stemplet af folk hvis du vælger at give flaske!
Det er dit, og kun dit valg. (og babys )

Jeg har to børn, og jeg har startet med at amme begge.
Begge børn har så fået en 20-30 ml MME på 2. dagen af deres liv, fordi jeg netop også var bange for at de ikke har været mætte (Jeg ved godt at de har den der madpakke med fra fødslen - det er bare mig der er en pyller-mor )
Jeg har ammet den første på fuldtid fra 0 - 5 mdr, hvorefter han kom på grød osv, og så deltidsammede jeg ham så derefter til han var ca 9 mdr.
Det nyeste skud på stammen ammer jeg endnu (8 mdr), og hun blev fuldtidsammet fra 0-6 mdr og derefer grød mv. Nu ammer jeg hende eftermiddag og aften/nat (da jeg arbejder)

Det har dog ALTID været sådan med begge børn, at de sagtens kan tage en flaske, hvis f.eks. far eller bedsteforældre passer - og de har aldrig valgt brystet fra pga flasken.

Det var bare lige en solskinshistorie fra en, som har både ammet og givet flaske - UDEN problemer og UDEN dømmende folk

Anmeld

27. januar 2015

modesty

Jeg sidder lige og tænker lidt, min plan er og amme når den bette kommer om nogle måneder! men derud over må man godt give modermælks afstatning ved siden af??  jeg tænker hvis bedsteforældre eller ligne skal passe ... 
Eller er det no go og give samtidig med ens eget mælk? 
jeg ved godt der findes brystpumper osv. Og det vil jeg også fremskaffe.. men ingen i min familie har kunne amme hvilket jeg også selv er bange for der vil ske ved mig 
Og idag har jeg hørt/læst mig til at man nærmest bliver stemplet  som dårlig mor hvis man ikke ammer.. 

Nu siger jeg noget som nogle nok vil synes er rimelig kontroversielt.

Det er rigtigt at der er nogle kvinder der ikke kan producere nok mælk, helt bestemt. Jeg vil ikke påstå andet.

Men for en stor gruppe handler det altså også om hvor meget man vil det. 

Når du siger at ingen i din familie har kunnet amme, kan jeg ikke lade være med at tænke at der måske også ligger noget kultur og noget vane og noget nemhed i det (måske jeg tager fejl, jeg kender ikke din familie, men jeg har oplevet før at det er nemmere at sige "jeg kan ikke" end "jeg gider ikke").

At amme sit barn kan være pissehårdt og kræve enormt meget tid og smerte og bekymringer og energi af moren. Det er sådan det er. Det er sådan naturen er indrettet. Der er ingen der har sagt at det skulle være nemt, men det er dét vi er skabt til.

Hvis du i forvejen kommer fra en familie hvor mødrene ikke har kunnet amme, er det en RIGTIG dårlig idé at tænke i overnatninger og MME. Så skal du sige til dig selv - "jeg vil amme og jeg vil gøre dét der skal til". Og hvis det stadig ikke lykkes, så ved du at du har gjort dit bedste.

Det anbefales at baby ikke sover ude i det første år, og derfor vil det ikke være aktuelt med flaske, hvis man følger de retningslinjer. Selvfølgelig kan der være tilfælde hvor det er nødvendigt, hvis der er psykisk sygdom eller hospitalsindlæggelser - men som udgangspunkt behøver det altså ikke at være nødvendigt at "have fri" fra sit barn det første års tid. Og man kan sagtens tage en tur i biffen eller en shoppetur eller på en restaurant mellem amninger hvis man har brug for at føle et lille friheds-rush ind imellem.

Børn er skabt til at være afhængige af deres mødre det første års tid. Vi tager alle forskellige valg, og det skal der også være plads til. Men for mig har det altid været en fuldstændig selvfølge at det første år var dedikeret til min søn.

Anmeld

27. januar 2015

Karina1

Mens amningen skulle igang hos mig, fik jeg lov at være på sygehuset i en uges tid så sygeplejerskerne hjalp mig med gode råd osv vores dreng var lille ved fødslen og var nødt til at skulle suppleres med MME, han fik det af et lille plastik 'snapseglas' for ikke at ødelægge hans suttefunktion. Så det brugte vi også da vi kom hjem fra sygehuset, hvis han virkede mere sulten eller hvis min kæreste skulle tage lidt over, for at opretholde amningen.

Hos mig løb mælken til allerede efter én dag, uden smerter synes mange snakker om hvor forfærdeligt amning er i starten. Dog skulle vi kæmpe lidt fordi vores søn ikke kunne 'tage ordentlig fat', men så begyndte vi at bruge suttebrikker, kæmpe hit! bare et godt råd hvis det er lidt svært i starten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.