Eksperthjælp: Er det min skyld mit barn stammer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.575 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. januar 2015

Helle Hansen

Kære Helle

Min søn startede i april måned sidste år, med at stamme.
Vi har senere fundet ud af at det måske kan kunne have sammenhæng med min ændrede hverdag.

Vil det være muligt at der er en sammenhæng, med at hans mor går fra at være hjemme det meste af tiden til først at komme hjem til aftensmad?

Min søn og jeg har altid været meget tæt knyttet, og på en lidt anden og mere følelsesmæssig måde da vi begge er særligt sensitive.

I starten var det ind imellem de første ord i sætningerne der drillede, eks. " Je-je-je-jeg"
Det blev bedre i sommerferien da han var hjemme 14 dage i træk. Men så snart han er i børnehaven virker det til at forværres.

Da de I hans børnehave gav udtryk for at han efter 2 venner er væk fra stuen (den ene begyndt skole, den anden skiftede stue med i samme BH.) at han ikke trives, stoppede jeg på uddannelsen, for at få styr på min søns trivsel.

Det blev i starten og vi hørte stort set ingen stammen, før jul.

Men mellem jul og nytår, kom det igen :-(
Jeg har været meget dårlig i ferien, da jeg er blevet uventet gravid, så jeg har ikke kunne være der så meget psykisk til stede, som jeg enormt gerne ville for at være der for ham og hans lillesøster (2 år).

Mine spørgsmål er:

* Kan det virkelig være mig der er årsag til hans stammen og til at den bliver værre? At det ene og alene er mit ansvar og min påvirkning der styrer hans stammen?

* Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?
Når han stammer, gør jeg de ting vi har fået at vide af en logopæd da det startede. Men jeg tænker om der er noget jeg personligt kan gøre. (Altså ud over, berøring, øjenkontakt osv. når han stammer.)

* Vil der hjælpe at skære ned på hans timer i børnehaven og bruge endnu mere tid med ham?

* Når han har stammet i et år, hvad er risikoen så for at han ikke slipper det igen?

Jeg ser meget frem til dit svar, da det virkelig gør ondt i morhjerte.
Jeg vil gøre alt for min søn, og forsøger at være der for ham så meget jeg overhovedet kan.

Mange hilsner

Kiwimor

Helles svar

Kære Kiwimor,

Tak for dine spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer, og jeg møder dem tit hos forældre til børn der stammer. Først og fremmest så er det ikke din skyld at din søn stammer. Man ved at udviklingen af stammen kan påvirkes af en række faktorer, og ikke kun en enkelt faktor. Så NEJ du er ikke årsag til hans stammen. Jeg kan ikke læse om din søn er påvirket af stammen -dvs. om han selv bemærker det, stopper med at tale eller lign., eller om det udelukkende er fordi du er bekymret over at han stammer.

Jeg ved ikke hvor gammel din søn er, men nogle børn har ikke-flydende tale (stammen), når der pludselig sker et stort spring i deres sproglige udvikling ved 3 års-alderen. For nogen børn forsvinder det igen efter et par måneder, mens andre børn har ikke-flydende tale i længere tid, og andre bliver ved med at have stammen. For de flestes vedkommende (75-80 %) stopper stammen igen.

Noget af det der kan påvirke stammen er følelser. Det gælder både glade og vrede følelser. Du skriver at din søn op til jul stammer igen. Det er noget vi ofte ser i praksis. Op til jul sker der en masse ting. Der er julearrangementer, og der er måske ændrede rutiner i forhold til den almindelig hverdag. Alt sammen spændende og noget mange børn glæder sig til. Det kan være derfor at vi ofte ser mere stammen omkring jul.

Det er også helt normalt at stammen kan variere, således at der er perioder med stammen, og perioder uden/kun lidt stammen. Nogen gange er der en sammenhæng mellem ændringer i hverdagen, men andre gange er det ikke sikkert man kan identificere hvad der skulle skubbe til stammen.

Da jeg ikke ved hvor meget din søn er i børnehave kan jeg ikke sige om det vil hjælpe at skære ned på hans timer i børnehaven. Som udgangspunkt vil jeg mene at din søn i børnehaven har mulighed for at udvikle sociale kompetence og indgå i de lærerige aktiviteter der er, og som er vigtige. Det er også vigtigt at lære, at man kan deltage på lige fod med andre også selvom man har noget ikke-flydende tale. Hvis personalet i børnehaven ikke har modtaget vejledning i hvordan de mest hensigtsmæssigt kan kommunikere i forhold til din søn, så vil jeg anbefale at de får en logopæd ud.

Det er vigtigt at din søn ikke lærer, at det er forkert at stamme. At han er god som han er, også når der kommer noget stammen.

Jeg ved ikke om du løbende har kontakt med en logopæd, men jeg vil anbefale dig at tage kontakt til den logopæd, som du tidligere har været i kontakt med, og fortæl om dine bekymringer og overvejelser. Du kan også bede hende vise dig hvordan du helt konkret kan bruge den vejledning hun giver, hvis du er i tvivl herom. Og du kan høre hende om der er mulighed for at observere om du bruger vejledningen korrekt. Dvs. at hun/du leger/samtaler med din søn hvor i bevidst bruger de ting i har talt om og fx sænke taletempo, afvente din søns initiativ, undlade spørgsmål og i stedet kommentere.

Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.