Min Sp siger at de må få rugbrød fra 6 mdr, ikke traditionelt rugbrød, men det bløde som bondebrød. Ifølge min sp få de få rugbrød når de kan tygge det og det kan være forskelligt fra barn til barn. Clara fik bondebrød da hun var 6 mdr. Hun er glad for det og tygger det godt. Uanset hvor meget jeg varierede hendes grød og mos så var hun bare klar til at der skete noget mere da hun nåede 6 mdr.
Et andet barn jeg kender måtte gå tilbage til mosen fordi maven ikke var klar til "rigtig" mad.
Rugbrød indeholder gluten lige som havregrød mm og man skal starte med at give det i små mængder selv efter 6 mdr. Men jeg har ikke set det frarådet nogen steder.
Spérne i vores kommune er heller ikke enige om deres råd. Men jeg vil også sige at der kommer mange nye ting til og det kan være svært at holde sig opdateret hele tiden.
Man skal både som fagperson og forældre sortere i hvilke ting man skal tage til sig.
Skulle der være en undersøgelse der siger at f.eks. akupunktur er godt for nyfødte må sp´erne jo heller ikke bare gå og rådgive om det. De har jo fra ledelses/politisk mm side udstukket en retning de må gå. F.eks må man ikke reklamere for mme, fordi man ønsker at fremme amningen. Det betyder at man som mor til et barn med flaske skal finde oplysningerne på nettet eller få dem mundtligt af sp´en. Spérne har fået en vejledning fra sundhedsstyrelsen som man sagtens kunne dele ud til forældre. Men de må ikke! Så vejledningen findes, den gives bare ikke.
Bemærkningen nogen skrev om allergi vil jeg da lige kommentere. Allergi er bl.a. arveligt men kan også skyldes andre ting såsom miljøet, passiv rygning, levevis mm så det er måske lige i overkanten at give kosten (og sundhedsplejerskernes vejledning) skylden. Jeg syntes at have hørt at der kommer der flere allergiske børn nu end tidligere og det er jo nu man har de nye og (måske?) forbedrede kostråd
Men en interessant ting jeg har læst på astma og allergi forbundes hjemmeside, (og som intet har med madsnakken at gøre) er at børn med allergi sjældnere får leukæmi end andre børn. Teorien er at de børn med allergi har et mere aktivt immunsystem, og at det skulle gøre at de bedre kan modstå udviklingen af leukæmi. Det er da interessant.
Anmeld