Flaskemødre! Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2015

Mor1986

Du får lige mine svar sådan her, og håber de er en lille hjælp.

Hvilke frustrationer har I haft?

Jeg føler ikke som sådan jeg havde nogen frustrationer, men jeg gik med følelsen af at være en dårlig mor fordi jeg valgte at vores datter skulle have flaske. Jeg tog dette valg da amningen bare ikke fungerede for mig, og det var et meget svært valg. At man så samtidig mødes af folks fordomme gør det ikke nemmere. Jeg har hørt alt fra at man ikke knytter ordenlig bånd til sit barn når det får flaske (en direkte løgn hvis du spørger mig), at barnet ikke får nogle sunde ting som det ville få fra modermælk, og den værste at jeg ikke var en god mor når jeg gav flaske. Den ramte rigtig hårdt. Mit datter har fået flaske og er vokset som hun skal. Hun er sund og rask og vi har et fantastisk bånd. Jeg er ikke i tvivl om at nr 2 bliver flaske barn fra dag 1.

Hvilke spørgsmål har I manglet svar på? 

Jeg fulgte nøje anvisningerne på mme pakken, indtil min sp sagde at jeg skulle se på barnet og give hvad hun havde brug for. Det savnede jeg at folk havde sagt noget før.

Hvad ville I gerne have vidst om flaskebørn før i fødte?!

At der kan være nogle mme typer de ikke tåler. At de kan få tynd mave men også hård mave af det.

Håber du kunne bruge mine svar til noget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2015

Princesspigen

Må en flaske kogt vand/mme stilles direkte i køleskabet eller skal de køle af først ? Ellers skal den smides ud hvis den ik bliver brugt med det samme ? Må en sådan en flaske varmes igen ?? 

(Det har været en stor debat i vores familie da alle mener noget forskelligt)

Anmeld

6. januar 2015

nenadol

Jeg forstår ikke at du mener at sst ikke informere om mme.

En hurtig søgning, gav dette fine resultat og giver dig hovedparten af det du efterspørger.

http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ2003/Sunde_netversion/html_files/index9.html

Anmeld

6. januar 2015

modesty

Jukh skriver:

Hej alle flaskemødre

Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har et lille flaskebarn, der er 4 mdr gammel. Jeg er efterhånden ved at drukne i frustrationer over manglende information om det at have et flaskebarn, når man søger råd om andet end hvordan flasken skal gøres rent. 

Jeg synes jeg gang på gang har stødt panden mod muren, og ikke kan finde officielle svar og gode råd til f.eks. hvilken type MME skal man vælge, hvilke komplikationer er der typisk med flaskebørn, hvor lang tid skal flasker sterilisteres, hvor meget skal et flaskebarn have m.fl. 

Jeg snakkede med min SP om det i går, og hun anb. mig at skrive til Sundhedsstyrrelsen. Det satte lidt gang i mig. Jeg har lyst til at gøre noget for, at andre ikke skal være lige så frustreret som mig. Jeg er derfor gået i gang med at nedskrive mine spørgsmål og hvad jeg har manglet. Det kan ikke passe, at der kun skal være info til amning. Jeg ved ikke helt endnu, hvad det ender ud med, men noget ender det med. I kan læse mere om min bevæg grund  her

I den forbindelse vil jeg rigtig gerne høre fra andre flaskemødre. 

Hvilke frustrationer har I haft? 

Hvilke spørgsmål har I manglet svar på? 

Hvad ville I gerne have vidst om flaskebørn før i fødte?!

På forhånd tak for hjælpen.  

Mvh Julia

www.moar.bloggersdelight.dk

Hvis du bliver nødt til at starte på andet føde allerede nu, og dit barn i forvejen har maveproblemer, så vil jeg stærkt anbefale dig at give en meget lind grønsagsmos, evt. tynd som suppe, i stedet for vælling. Vælling er noget skidt. Og grønsager er langt bedre for fordøjelsen end grød. Der er meget stivelse i stort set alle grødformer (og vælling) og stivelse giver forstoppelse. Styr udenom kartofler (som også er stivelsesholdige) og brug i stedet blomkål, gulerod, pastinak, sweet potatoes og lignende.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-advarer-undga-vaelling-som-modermaelkserstatning

Og så vil jeg anbefale at give mælkesyrebakterier som tilskud, da disse findes naturligt i modermælk (men ikke i MME) og er en essentiel del af et velfungerende tarmsystem.

http://www.jordemoder.dk/dk/BioGaia-Kolik.aspx

Anmeld

6. januar 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Nu er jeg ved at komme på flaske med Nr 2 os. 

Nr 1 gav mig mine erfaringer og en sød sygeplejerske på familie afsnittet. For gud fri mig vel det er jungle derude med alle de flaske typer.

Her Nr to gang har vi prøvet 3 slags flasker og 2 slags indhold. 

Avent som med Nr 1 også holde hul størrelsen på 1 hul så længe som muligt. Da andet giver luft og mere gylp. Ved at komme på flaske er det vigtigt stadig at have i mende at der skal arbejde for maden. 

Men sundhedsplejersken og familie afsnittet kunne godt gøre lidt bedre info med de pjecer. 

Anmeld

7. januar 2015

Isabella_mor

Jukh skriver:

Tak for svarerne Havde skam heller ikke regnet med at alle flaskemødre stod med mine frustrationer.

Vi endte ud i kæmpe maveproblemer pga. mængden. Vi fik først at vide at han skulle spise det han kunne, men det blev siden korrigeret at SP, der sagde 1/6-del af vægten og max 1 liter om dagen. Der havde forstoppelsen med en skrigende baby pga. mavesmerter fra sat sig ind. Og jeg står igen nu i 4-mdrs alderen i tvivlen om fordeling af mælk og mængden samt evt. opstart af vælling (selvom det ikke anbefales officielt) pga. meget sulten baby, der ikke må få mere MME, men ikke virker klar til fast føde også i forhold til maveproblemerne.

Er meget enig i at der mangler oplysning og forståelse for bivrirkningerne! Det har jeg også mødt uforstående læger mht.

Det står typisk på pakken hvor meget dit barn skal have når det er x antal mdr. Ang. Sterilisering, det vidste jeg med min første, selvom han kom på flasken da han var 3-4 mdr. Jeg havde glemt det nytårsdag, men der spurgte  jeg damerne herinde til råds. (Jeg ammer normalt med gav min søn flaske til nytår for at kunne nyde et glas vin med sindsro.) det er megen hjælp at finde. Jeg brugte sldrig sundhedsstyrelsen når det kom til flaske, kun i forb med da min ældste skulle til at spise rigtig mad.

Anmeld

7. januar 2015

esiuol22

Princesspigen skriver:

Må en flaske kogt vand/mme stilles direkte i køleskabet eller skal de køle af først ? Ellers skal den smides ud hvis den ik bliver brugt med det samme ? Må en sådan en flaske varmes igen ?? 

(Det har været en stor debat i vores familie da alle mener noget forskelligt)

I starten koger man vandet i en gryde, da elkedel ikke altid kommer i op at koge i igennem, derefter hældes det gerne afmålt i steriliseret flasker, og kan så stilles på i køleskab, som kogt vand i 24 timer.

Mår man skal bruge det, kan man varme vandet i mikroovn og derefter tilsætte man mælkepulveret, det barnet ikke spiser af flasken smider man ud. da varmt mælk hurtigt danner bakterie, som baby ikke kan tåle.

Som hovedregel må man ikke genanvende mælk der har været varmet.

Når baby er lidt stører mener ca 3 måneder kan man koge vandet køle det helt af i køleskabet, og når det er køleskabskoldt kan man tilsætte pulveret i x antal flasker man kan bruge inden for 24 timer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.