Flaskemødre! Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2015

esiuol22

Hvilken viden følte du SP ikke havde?

Alt der omhandlede flasker, indhold og rengøring. hvilke mærker man kunne gå over til ved forstoppelse fx og hvor længe kogt vand kunne holde sig i køleskab, hvor længe en tilberedt flaske kunne og ved hvilken alder man kunne gøre tingende på en anden måde med tilberedning. og alt omkring rengøring af flasker.

Ved godt de anbefaler amning, men når det ikke altid kan lade sig gøre, burde de da kunne vejlede i alternativet, virker lidt som en offentlig fornægtelse at der ikke må være vejledning eller oplysninger omkring flaskebørn, ud over at det ikke er det bedste for barnet.

Men kan jo være jeg bare var uheldig med mit barns sundhedsplejerske.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2015

Jukh

esiuol22 skriver:

Alt der omhandlede flasker, indhold og rengøring. hvilke mærker man kunne gå over til ved forstoppelse fx og hvor længe kogt vand kunne holde sig i køleskab, hvor længe en tilberedt flaske kunne og ved hvilken alder man kunne gøre tingende på en anden måde med tilberedning. og alt omkring rengøring af flasker.

Ved godt de anbefaler amning, men når det ikke altid kan lade sig gøre, burde de da kunne vejlede i alternativet, virker lidt som en offentlig fornægtelse at der ikke må være vejledning eller oplysninger omkring flaskebørn, ud over at det ikke er det bedste for barnet.

Jeg har lige snakket vælling med min SP i går... Hun nævnte ikke noget om mængde eller type?! Tak for info....

Esiuol er meget enig... Jeg har en rigtig sød SP, men jeg har stadig manglet info fx om de ting du nævner. Og så synes jeg måske bare det er træls, at hvor der er masser af vejledning til amning, så mangler der bøger o.lign. om det med flaskebørn. Facebookgrupper er fine, men det er også et holdningssted, hvor man kan få 10 forskellige holdninger og ikke ret meget konkret sundhedsfaglig vejledning. 

Anmeld

6. januar 2015

Jukh

Snoopy77 skriver:

Jeg oplevede heller ingen frustrationer ifm. at skulle give flaske. Det eneste der gjorde mig lidt ked af det var nogle af de holdninger jeg mødte, ift at give flaske. 

Øv at du har mødt trælse holdninger!

Lige på den front har jeg heldigvis været ret forskånet. 

Anmeld

6. januar 2015

Masig

Jukh skriver:

Tak for svarerne Havde skam heller ikke regnet med at alle flaskemødre stod med mine frustrationer.

Vi endte ud i kæmpe maveproblemer pga. mængden. Vi fik først at vide at han skulle spise det han kunne, men det blev siden korrigeret at SP, der sagde 1/6-del af vægten og max 1 liter om dagen. Der havde forstoppelsen med en skrigende baby pga. mavesmerter fra sat sig ind. Og jeg står igen nu i 4-mdrs alderen i tvivlen om fordeling af mælk og mængden samt evt. opstart af vælling (selvom det ikke anbefales officielt) pga. meget sulten baby, der ikke må få mere MME, men ikke virker klar til fast føde også i forhold til maveproblemerne.

Er meget enig i at der mangler oplysning og forståelse for bivrirkningerne! Det har jeg også mødt uforstående læger mht.

Vores spiste også så meget i 4 mdrs alderen at vi var nødt til at supplere med noget andet. Vi forsøgte med vælling men det nægtede han at spise, så vi begyndte altså på grød da han var 4,5 mdr og det hjalp på mavesmerterne fordi han nu ikke fik udelukkende mælk (som han jo ikke kunne tåle)...

siger ikke at i skal starte på grød nu men det lader til jeres barn er mere sulten end hvad der kan klares med flaske....

Anmeld

6. januar 2015

Mama85

esiuol22 skriver:

Hold da op  det er da helt chokerende at en sp ikke har forstand på det..hvad der er almindelig nyttig viden for flaskemor burde sp da også kunne videreformidle  

Anmeld

6. januar 2015

anynom

Mama85 skriver:

Hold da op  det er da helt chokerende at en sp ikke har forstand på det..hvad der er almindelig nyttig viden for flaskemor burde sp da også kunne videreformidle  

Jeg tror - generelt - at sp uddannelsen og efterkurser kunne trænge til en opdatering. 

Langt de fleste sundhedsplejersker har heller ikke styr på amning, så det eneste de vel reelt set kan bruges til er vejning og ellers kan man håbe at netop den sp man har fået på besøg har sat sig ind i ting ud over uddannelsen. 

Sørgeligt, men sådan ser det ud mange steder 

Anmeld

6. januar 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Jukh skriver:

Jeg har lige snakket vælling med min SP i går... Hun nævnte ikke noget om mængde eller type?! Tak for info....

Esiuol er meget enig... Jeg har en rigtig sød SP, men jeg har stadig manglet info fx om de ting du nævner. Og så synes jeg måske bare det er træls, at hvor der er masser af vejledning til amning, så mangler der bøger o.lign. om det med flaskebørn. Facebookgrupper er fine, men det er også et holdningssted, hvor man kan få 10 forskellige holdninger og ikke ret meget konkret sundhedsfaglig vejledning. 

Den med havre i er der jo gluten i, hvilket de ikke må få før 6 mdr.

Men du kan også lave det rimelig nemt selv. 2 tsk mel af en art, her er L glad for boghvede, så jeg bruger boghvedemel, og 2 dl vand koges op i gryde og koges 1-2 minutter. Når det er kølet af tilsættes mme pulver svarende til de 2 dl vand.

Anmeld

6. januar 2015

Mama85

JulieWH skriver:

Jeg tror - generelt - at sp uddannelsen og efterkurser kunne trænge til en opdatering. 

Langt de fleste sundhedsplejersker har heller ikke styr på amning, så det eneste de vel reelt set kan bruges til er vejning og ellers kan man håbe at netop den sp man har fået på besøg har sat sig ind i ting ud over uddannelsen. 

Sørgeligt, men sådan ser det ud mange steder 

Det er muligt, men den enkelte sp's egen interesse på området er da også meget væsentlig..

Anmeld

6. januar 2015

anynom

Mama85 skriver:

Det er muligt, men den enkelte sp's egen interesse på området er da også meget væsentlig..

Ja! Så absolut! 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke selv gør en indsats for at dygtiggøre sig selv på sit arbejde. Men argumentet lyder så, at det vil de ikke selv betale for eller bruge deres fritid på - og så er vi jo lige vidt. 

Jeg er selv i gang med en mini-ammerådgiver uddannelse, fordi jeg har lyst til at kunne hjælpe andre. Det er min fritid, der går til det. Ja, det er hjælpen nu også, for jeg er såmænd ikke sp. 

Anmeld

6. januar 2015

esiuol22

Jukh skriver:

Vi endte ud med en bladning af blå og grøn alomin, da den grønne skummede så meget at det gav meget luft i maven og den blå i ren form gav forstoppelse.

Desuden brugte vi færdiglavet babymælk i brikker til natflaske da den ikke blev rustet og gav derfor ikke havde luftbobler der gav luft i maven.

prøvede også at søge efter viden omkring kvalitet at de forskellige produkter, men ikke nemt når de ikke må reklamere for produktet, at finde ud af forskelle og hvilket der var bedst. så har fået flest oplysninger her inde. men vi er jo mange med forskellige måder a gøre tingende på, så savnede nogle lettilgængelige retningslinjer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.