Trin for trin - ingen kommentarer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.297 visninger
21 svar
3 synes godt om
26. august 2009

Tynen

Først laves cremen og moussen (Helst dagen i forvejen kagen skal serveres for den bedste smag).
Den skal trække en times tid.
Jeg lavede en hindbærmousse og en Tobleronecreme.

200 g toblerone
1/4 piskeløde

Chokoladen smeltes og køles. Fløden piskes meget stiv. De to ting blandes og lægges i en kage. Bliver rigtig stiv efter et døgn eller to :-)

Tobleronen kan erstattes med al slags chokolade. F.eks. daim (evt. marabou) eller halv marabou og halv blød nougat.
Kornene fra en ½ vaniliestang
1-1½  dl. yougurt naturel
½ l. piskefløde

Bærerne optøes og moses ud med sukker og vanilien.
Yougurten vendes derefter i og vendes derefter sammen med det stiftpiskede piskefløde.
Fløden skal piskes helt stift.
Stilles koldt en times tid før det puttes i kagen.

En frostpose klippes ned i den ene side så den kan være i en skål.
Dernæst fores skålen rundt i kanterne med kagebunde.

Jeg brugte købebunde (Turde simpelthen ikke begive mig ud i mere nyt  - Lad dog være med at bruge dem fra Landlord til en 10ér for 3 stk. De smuldrer og smager ikke særlig godt! )
Jeg brugte ca. 6 stk. pr. kage (Havde ikke så stor en skål, så lavede 2 stk. kager - Vedhæfter lige et billede så du kan se hvor stor den var i forhold til Stella. Der var nok til en 9-10 mennesker i 1)

Man kunne nemt fore siderne i skålen og de 4 der skulle bruges til lagene og bunden skulle bare skæres til, så det passede med skålens omfang.

Derefter ligges et lag fyld efterfulgt af en bund - Fyld, bund, fyld, bund- indtil der ikke er mere eller toppen af skålen er nået.
Kagen skal derefter stå/sætte sig et par timer i køleskabet.

Husk at lave hovedet til mariehønen, den skal nemlig også overtrækkes med smørcreme og stå og størkne lidt tid.

Smurte kagen op med denne smørcreme for at jævne ujævnhederne ud:
(Vil dog halvere ingredienserne, da der var alt, alt for meget i overskud!)
En smørcreme laves før MMFén eller sugarpasten skal smides på.

Smørcreme

125g. flormelis
3 spsk. kogende vand
250g. blødt smør
Evt. lidt vaniliesukker

Rør flormelis med væden og pisk det bløde smør i lidt efter lidt.

Skålen vendes på hovedet, så man kan få kagen ud og posen trækkes forsigtigt af.
Smørcremen smøres ud over hele kagen så alle ujævnheder på kagen dækkes.
Skal derefter atter engang i køleskabet til det størkner.

Til sidst kan MMFén/sugarpasten rulles ud - Brug Maizena majsstivelse eller kartoffelmel til at dække bordet med, så det ikke sidder urokkeligt fast i bordet

Til at overtrække kagen med (Det røde, blå, sorte, hvide) havde jeg købt færdigfarvet sugarpaste til den nettet (Ironi kan være anvendt) sum af 69 kr. pr. kg.
http://www.kagekompagniet.dk/group.asp?group=26
Man betaler så også lige 75 kr. i porto, men synes det var så dejlig nemt
Jeg købte et kg. rød, 1 kg. hvid og 1 kg. sort.
Bogstaverne farvede jeg blå med noget konditorfarve fra Bilka til kr. 29,-

Istedet for sugarpaste kan man selv lave noget der minder om (Og er meget billigere) - Nemlig MMF.
Opskriften på dette er under tråden: Opskrifter

Kagen kan derefter pyntes og børstes af med en lille pensel (Bogstaver eller andet pynt lavet af Sugarpaste kan sættes fast med lidt vand på bagsiden) og stå til dagen efter - Klar til servering

Følgende billeder er blevet uploadet til dette indlæg:

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. august 2009

linemus

Profilbillede for linemus
Regnbuekage

Rør dejen sammen til en drømmekage.
Del dejen i seks skåle.
Farv hver dej med hhv. lilla, blå, grøn, gul, orange og rød pastafarve. Der skal bruges lidt farve - 1-2 knivspids.
Bag hver dej i fx en mellemstor bradepande, der passer til dejmængden og den ønskede højde på kagen, til den begynder at blive svagt lysebrun på toppen og/eller føles fast.
Afkøl de 6 kager.

Rør smørcreme sammen fx:
125 g flormelis
2-3 spsk kogende vand el. lun mælk
250 g blødt usaltet smør
evt. lidt vanillesukker
Rør flormelis med væden. Pisk det bløde smør i lidt efter lidt.

De 6 kager lægges sammen med smørcreme i ovennævnte farve-rækkefølge med lilla nederst.

Pyntes med glasur eller mmf.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

12. november 2009

mariamiss6

Lynet McQueen

2 Amo chokoladekager (1 springform/firkantet og 1 brødform)

Chokoladesmørcreme: (laves umiddelbart inden brug)

4 pasteuriserede æggeblommer
60 g flormelis (røres sammen med gaffel, må ikke blive stift, derfor ikke piske)
100 g blødt usaltet smør (ikke smeltet)
100 g smeltet chokolade (smør og lade blandes sammen)
Bland derefter det hele sammen

Marshmallowfondant: (MMF)

100 g skumfiduser (dem til bål)
1 spsk olie
1 spsk vand
ca. 400 g flormelis (jeg bruger mindre)

1.  Bag kagerne, og lad dem hvile, helst et ½ til et helt døgns tid, så de kan sætte sig, det gør det lettere at skære i dem, og smøre dem op.
  2. Lav MMF og indfarv i de farver du skal bruge. Pak i lufttæt emballage, og lad hvile, på køl til dagen efter. er det for hårdt at ælte når det skal bruges, kan du give det knapt 10 minutter i mikroovnen, men pas på det smelter først i midten. Du kan også lave det umiddelbart inden det skal bruges.
  3. skær kagen til og smør den op med smørcreme. Lad hvile på køl et ½ til et helt døgn.
  4. Finpuds opsmøringen, evt. med en kniv lunet i kogende vand (husk at tørre vandet af).
  5. pak kagerne ind, og pynt dem.

Jeg bruger ca. 2 aftener og noget af nætterne på sådan en kage (efter spise tid, uden forstyrrelser)

Når du ruller MMF'en ud kan du vælge maizena, flormelis, eller kartoffelmel.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

19. april 2011

Magsen

hmmmmmmmmmmm, den bliver vidst ikke brugt meget den her tråd :b

Anmeld Citér

9. maj 2011

Anasmor

Her en lille billed how-to på hvordan man laver en lige kage 

1: Bag med en smurt flowernail i midten (metal ! )

2: Flæk kagen til 3 bunde og læg den sammen i formen, der er foret med bagepapir...

3:  Tag bagepapir af kanterne, læg en klat opsmøring på kagen, og læg et stykke kagepap på, og vend kagen... Presset har gjort at bunden nu er helt fin og lige, så den bruger du som top... (billedet af denne kage er endnu ikke vendt... glemte at tage billede efter jeg vendte kagen... sorry)

4: Smør kagen op med en blød smørcreme, jeg bruger altid nutella smørcreme, den virker super for mig (skal piskes 7-10 min for at den er perfekt)

5: Overtræk kagen

6: Stik sugerør i den nederste kage for at den ikke klapper sammen af vægten fra den øverste.. skal kagen være i tre lag, skal den nederste kage støttes af med dobbelte sugerør, eller spisepinde....

7: Overtræk den øverste kage og stabl dem, limes sammen med lidt RI, og der laves en muslingekant..

8: Pynt efter humør ...

Denne kage er ikke så lige som dem jeg plejer at lave... det perfekte resultat fåes ved at smørre kagerne op to gange, så bliver de super lige ...

Vedhæftet:

Anmeld Citér

18. maj 2011

MLT

Dejligt med fremgangsmåder til nybegyndere!!  

Anmeld Citér

18. maj 2011

MLT

mariamiss6 skriver:

Lynet McQueen

2 Amo chokoladekager (1 springform/firkantet og 1 brødform)

Chokoladesmørcreme: (laves umiddelbart inden brug)

4 pasteuriserede æggeblommer
60 g flormelis (røres sammen med gaffel, må ikke blive stift, derfor ikke piske)
100 g blødt usaltet smør (ikke smeltet)
100 g smeltet chokolade (smør og lade blandes sammen)
Bland derefter det hele sammen

Marshmallowfondant: (MMF)

100 g skumfiduser (dem til bål)
1 spsk olie
1 spsk vand
ca. 400 g flormelis (jeg bruger mindre)

1.  Bag kagerne, og lad dem hvile, helst et ½ til et helt døgns tid, så de kan sætte sig, det gør det lettere at skære i dem, og smøre dem op.
  2. Lav MMF og indfarv i de farver du skal bruge. Pak i lufttæt emballage, og lad hvile, på køl til dagen efter. er det for hårdt at ælte når det skal bruges, kan du give det knapt 10 minutter i mikroovnen, men pas på det smelter først i midten. Du kan også lave det umiddelbart inden det skal bruges.
  3. skær kagen til og smør den op med smørcreme. Lad hvile på køl et ½ til et helt døgn.
  4. Finpuds opsmøringen, evt. med en kniv lunet i kogende vand (husk at tørre vandet af).
  5. pak kagerne ind, og pynt dem.

Jeg bruger ca. 2 aftener og noget af nætterne på sådan en kage (efter spise tid, uden forstyrrelser)

Når du ruller MMF'en ud kan du vælge maizena, flormelis, eller kartoffelmel.

Hvordan har du lavet bagenden på bilen, så den ikke knækker af? 

Anmeld Citér

18. maj 2011

mariamiss6

MichelleLjungberg skriver:

Hvordan har du lavet bagenden på bilen, så den ikke knækker af? 

Jeg gik ud fra denne beskrivelse

http://helt-i-kage.blogspot.com/search/label/arbej dsbeskrivelser

Altså man skærer skråt ind under kagen

Og selve hækspoileren er lavet i fondant

Anmeld Citér

11. juni 2011

Louise Frandsen

lige et enkelt spørgsmål. Laver i kagerne dagen før de skal serveres?? bliver bunden så ikke meget opløst??

Anmeld Citér

11. juni 2011

Christina.78

Ved godt det ikke er "tilladt" at kommentere, men synes det er dejligt I har lavet den for os kage "dummiies"...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.