Opstart af grød og mos

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

990 visninger
12 svar
11 synes godt om
17. december 2014

Blop2

Hej derude...

vores datter på 4 mdr. er begyndt at få grød og mos. Indtil videre får hun kun grød en gang om dagen, til middag. Det har hun fået i snart en uges tid. 

Hun er begyndt, at have afføring næsten hver dag hvor førhen var det kun hver 3/4 dag ca. Men det er blevet hård afføring nu, ikke tørre knolder men en fast klump (undskyld udtrykket)

er det på grund af grøden og helt normalt, eller hvad siger i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2014

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Det er helt nomalt

vores datter er også 4 måneder og hun er også igang med mos hvor hun begyndt at have afføring næsten hver dag også  og det også meget mere fast sådan i klumper som du beskriver .

hvor førhen da hun kun bliv ammet der kunne godt går en uge før hun fik afføring. (Nu ammer jeg og hun få mos også)

Anmeld

17. december 2014

anynom

Blop2 skriver:

Hej derude...

vores datter på 4 mdr. er begyndt at få grød og mos. Indtil videre får hun kun grød en gang om dagen, til middag. Det har hun fået i snart en uges tid. 

Hun er begyndt, at have afføring næsten hver dag hvor førhen var det kun hver 3/4 dag ca. Men det er blevet hård afføring nu, ikke tørre knolder men en fast klump (undskyld udtrykket)

Jeg ville tolke det som et tegn på, at dit barns mave ikke er klar til andet end mm/mme. Ikke at der er daglig afføring, men på grund af konsistensen. 

Sundhedsstyrelsen og WHO anbefaler fuldamning eller flaske til 6 måneder, det gør de fordi mave-tarm systemet ikke er fuldt udviklet før den alder og det kan have store konsekvenser mht allergi og kronisk forstoppelse at starte overgangskosten for tidligt. 

Anmeld

17. december 2014

Blop2

JulieWH skriver:

Jeg ville tolke det som et tegn på, at dit barns mave ikke er klar til andet end mm/mme. Ikke at der er daglig afføring, men på grund af konsistensen. 

Sundhedsstyrelsen og WHO anbefaler fuldamning eller flaske til 6 måneder, det gør de fordi mave-tarm systemet ikke er fuldt udviklet før den alder og det kan have store konsekvenser mht allergi og kronisk forstoppelse at starte overgangskosten for tidligt. 

Jeg kender godt rådende fra Sundhedsstyrelsen, men vores datter bliver ikke mæt af udelukkende flaske mere, derfor har vi startet op på lidt grød. 

Lige meget om hun er 4 eller 6 måneder vil afføringen vel ændre sig idet hun ikke er på flydende kost mere?

men tak for svar!

Anmeld

17. december 2014

modesty

Hej derude...

I er startet meget tidligt på fast føde og det havde nok været en god idé at vente en måned eller to.

Nå, men nu I er i gang - så skal I gøre sådan her: Lad være med at give grød og lad være med at give kartofler. Giv hende kun grønsagsmos. Gulerod, blomkål, pastinak og sweet potato er gode at starte med. Der er intet eller meget lidt stivelse i, og det er meget bedre for maven end stivelsesholdige kornprodukter.

Anmeld

17. december 2014

modesty

Blop2 skriver:

Jeg kender godt rådende fra Sundhedsstyrelsen, men vores datter bliver ikke mæt af udelukkende flaske mere, derfor har vi startet op på lidt grød. 

Lige meget om hun er 4 eller 6 måneder vil afføringen vel ændre sig idet hun ikke er på flydende kost mere?

men tak for svar!

Der er en del børn hvis tarmsystem ikke er færdigudviklet ved 4 mdrs. alderen. De har derfor svært ved at fordøje fast føde, og det er derfor man anbefaler at vente (det er jo ikke en aldersgrænse der er taget ud af det blå).

Anmeld

17. december 2014

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vil anbefale dig at læse denne artikel, fra baby.dk's egen ekspert.

Der ligger et appetit spring ved 4 mdr, hvor løsningen måske kunne være mere modermælk eller mme.

Modermælk og modermælkserstatning er gram for gram mere næringsrig end mos og grød.

Men hvis du ikke synes mm eller mme fungere, så er det selvfølgelig ikke løsningen for jer.

Man skal passe på ikke at skære alle over én kam, det gælder begge veje. 

Jeg synes det var rart at vide, da min søn var 4 mdr at det var ok at vente med at introducere mad til han var 6 mdr, for det var et større pres fra andre (mødregruppe og sundhedsplejerske) end fra min søn, som uden tvivl havde et appetit spring omkring de 4 mdr.... Men han kom over det og vi ventede med almindelig mad til han var 6 måneder og har ingen problemer haft med mad. 

Synes det vigtigt at overveje alle muligheder og at se sit barns behov og at de ikke er to børn der er ens.

Anmeld

17. december 2014

Blop2

Kommende mor skriver:

Det er helt nomalt

vores datter er også 4 måneder og hun er også igang med mos hvor hun begyndt at have afføring næsten hver dag også  og det også meget mere fast sådan i klumper som du beskriver .

hvor førhen da hun kun bliv ammet der kunne godt går en uge før hun fik afføring. (Nu ammer jeg og hun få mos også)

Tænk engang man spørg herinde angående datterens afføring, og pludselig bliver det til en debat om hvornår hun må starte på grød og hvad slags jeg skal give hende.

tak fordi du gad svarer på det jeg faktisk spurgte om;o)

Anmeld

17. december 2014

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Blop2 skriver:

Tænk engang man spørg herinde angående datterens afføring, og pludselig bliver det til en debat om hvornår hun må starte på grød og hvad slags jeg skal give hende.

Hehe det var så lidt 

og ja oplever tit herinde at debatter om noget bliver lavet til noget andet

Anmeld

17. december 2014

anynom

Blop2 skriver:

Det kan være, at du en anden gang skal skrive, at du kun vil have svar som giver dig ret  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.