Uddannelseshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2014

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

Nej, hvem skulle du da snakke ned til? :-)

Nej, ikke umiddelbart desværre. Har ikke den store erfaring med kontanthjælp - kun med det skattemæssige aspekt.

Men har i barn/børn (tilskud til institution)? Bor I i lejelejlighed (boligstøtte)? Kan I få SU-lån? Kender dog ikke betingelserne for ovenstående, men det må kunne slåes op.

Vi har friplads og bor i lejelejlighed og får boligstøtte, da vores husleje er reg dyr, og ville være trist hvis vi skulle flytte... Men er landet sådan er det jo sådan det er... :-) vi betaler nemlig rigtig mange penge af til gammel gæld. Omkring 6000 i måneden. Ellers var det ikke et problem med pengene .... :-) aner nemlig ikke med de andre ting ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2014

DortheL

Anonym skriver:

Vi har friplads og bor i lejelejlighed og får boligstøtte, da vores husleje er reg dyr, og ville være trist hvis vi skulle flytte... Men er landet sådan er det jo sådan det er... :-) vi betaler nemlig rigtig mange penge af til gammel gæld. Omkring 6000 i måneden. Ellers var det ikke et problem med pengene .... :-) aner nemlig ikke med de andre ting ?

Kan man evt. en lave en aftale med sin bankrådgiver om, at man i den periode evt. kun betaler renter af lånet, eller sætter betalinger væsentlig ned?! 6000 er jo mange penge!

Anmeld

14. december 2014

SandraXOXO

Har i snakket med sagsbehandler mht at få et uddannelsespålæg på kontanthjælp? Det er ikke noget man bare lige får, kun hvis de vudere at det er en god ide. Der er desværre ingen su lån eller andet tilskud at hente da ikke er su man får, men et beløb fra kommunen, hvis man da bliver godkendt. 

Anmeld

14. december 2014

female

Er det hensigten, at du vil studerer samtidig? Du kan som udgangspunkt ikke modtage uddannelseshjælp fra kommunen, mens du studerer. Under uddannelse står du ikke til rådighed for kommunens indsats, og derfor skal du modtage su. 

I forhold til lovforslaget om de 5 uddannelser på su er det korrekt, at du med virkning fra 1. januar 2015 kan få hjælp, hvis du påbegynder på baggrund af et uddannelsespålæg. Det er i så fald su du modtager og ikke uddannelseshjælp.

Anmeld

14. december 2014

l.kjoeller

Anonym skriver:

Hej
Der står dette på borgers hjemme side "forsørger og samlevende med en person, som modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller SU, får du 8.196 kr. (2014)"
Kan nogen fortælle mig om der bliver taget skat af dette?
Min mand og jeg skal begge tage en uddannelse gennem dette og ikke SU i nogle år, og vores indtægt er ikke særlig stor hvis der bliver taget skat af det, så er 60-65% af hele vores indkomst huslejen alene, så ville lige høre om nogle ved det?

Det er altid før skat. I har jeres  personfradrag så er ikke det hele i betalet skat af 

Anmeld

14. december 2014

SandraXOXO

female skriver:

Er det hensigten, at du vil studerer samtidig? Du kan som udgangspunkt ikke modtage uddannelseshjælp fra kommunen, mens du studerer. Under uddannelse står du ikke til rådighed for kommunens indsats, og derfor skal du modtage su. 

I forhold til lovforslaget om de 5 uddannelser på su er det korrekt, at du med virkning fra 1. januar 2015 kan få hjælp, hvis du påbegynder på baggrund af et uddannelsespålæg. Det er i så fald su du modtager og ikke uddannelseshjælp.

Er det noget man kan læse et sted? Min sagsbehandler sagde netop at når de 5 er brugt op, kan man ikke få su men uddannelseshjælp og at det er udbetalt af kommunen? 

Anmeld

14. december 2014

aarhusmor

Anonym skriver:

I kan ansøge om §34 støtte (Lov om aktiv socialpolitik)

hvor der står:

§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter §§ 23-25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar og samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, der er omfattet af § 13, stk. 10.

2) Personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, personer, som får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, og aktivitetstillæg efter § 24, stk. 3, nr. 6 og 7, og personer, som alene får kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7-10. Personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, og personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7 og 8, kan dog modtage særlig støtte i de første 3 måneder

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter §§ 36-42, 69 b-f og 69 l-q, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, kan alene få særlig støtte, hvis de opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp.

Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.

Beløbet er det man max. kan få udbetalt: (1/1-15)

Forsørgere med et hjemmeboende barn 

4.050

Anmeld

14. december 2014

female

SandraXOXO skriver:

Er det noget man kan læse et sted? Min sagsbehandler sagde netop at når de 5 er brugt op, kan man ikke få su men uddannelseshjælp og at det er udbetalt af kommunen? 

Jeg sidder lige på mobilen, så kan ikke finde selve lovforslaget. Det kan du dog finde inde på folketingets hjemmeside. 

Ved en hurtig Googlesøgning kunne jeg dog også se, at det også står her

https://www.ug.dk/su-og-elevloenungdomsuddannelse/statens-uddannelsesstoette-su.

Det er desværre din sagsbehandler, der har misforstået det eller sagt det forkert. Det ville stride mod alle grundprincipper i aktivloven hvis man skulle udbetale uddannelseshjælp eller kontanthjælp, mens man deltager i en ordinær uddannelse.

Anmeld

14. december 2014

Anonym trådstarter

female skriver:

Jeg sidder lige på mobilen, så kan ikke finde selve lovforslaget. Det kan du dog finde inde på folketingets hjemmeside. 

Ved en hurtig Googlesøgning kunne jeg dog også se, at det også står her

https://www.ug.dk/su-og-elevloenungdomsuddannelse/statens-uddannelsesstoette-su.

Det er desværre din sagsbehandler, der har misforstået det eller sagt det forkert. Det ville stride mod alle grundprincipper i aktivloven hvis man skulle udbetale uddannelseshjælp eller kontanthjælp, mens man deltager i en ordinær uddannelse.

Når jeg læser det forstår jeg nemlig også som om at kommunen udbetaler det ?

Anmeld

14. december 2014

female

Anonym skriver:

Når jeg læser det forstår jeg nemlig også som om at kommunen udbetaler det ?

Nej der står at du som eneste undtagelse kan modtage su, hvis du starter på baggrund af et uddannelsespålæg. Det følger også af den politiske aftale, hvor der står følgende:

Partierne er endvidere enige om, at unge, der har påbegyndt 5 ungdomsuddannelser med SU og herefter omfattes af uddannelsespålæg i kontanthjælpssystemet, skal kunne få dispensation til fortsat at modtage SU.

Dvs forsørgelsesgrundlaget er su.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.