Overvejer at donere æg: erfaringer for eller imod?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. december 2014

o1Mutte

Og ja, så tænker jeg også lidt, at tænk nu hvis jeg donere nogle æg væk, og jeg ikke selv bliver gravid, men modtageren gør.. Jeg ville blive noget så ærgerlig over at jeg ikke selv have beholdt æggene.. Tror jeg 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

o1Mutte skriver:

Og ja, så tænker jeg også lidt, at tænk nu hvis jeg donere nogle æg væk, og jeg ikke selv bliver gravid, men modtageren gør.. Jeg ville blive noget så ærgerlig over at jeg ikke selv have beholdt æggene.. Tror jeg 

Den tanke frygter jeg også - og man skal nok være helt afklaret med denne potentielle risiko, før man lader sine æg donere. Åh, men det er svært, for det ville være så dejligt at kunne hjælpe en kvinde i lignende situation 

Anmeld

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

LilleMie skriver:

Jeg har svaret ved ikke. Jeg har selv leget med tanken, men er ikke kommet nærmere en afgørelse endnu.

Jeg har lige været igennem min første hormonstimulation, hvor jeg faktisk fik taget 26 æg ud. Jeg har ikke tænkt tanken om donation i forbindelse med vores eget forsøg for at få et barn, for rent egoistisk så er vores kamp den vigtigste lige nu  Og jeg kender jo heller ikke kvaliteten af de frosne æg endnu (de blev frosset lige efter befrugtningen, da jeg ikke måtte få lagt æg op i samme cyklus pga. risiko for overstimulering).

Men hvis jeg bliver gravid i denne omgang med nogle af mine frosne æg, kunne jeg godt finde på at lave en enkelt donation af æg om et par år (når jeg var færdig med at amme og var klar mentalt). For efter denne omgang, er planen at vi ikke skal have flere børn (har et i forvejen). For som bonus var jeg ikke mærket af hormonerne, skulle kun have en lav dosis og ægudtagningen var ikke så slem for mig.

Det med at være biologisk mor til et barn, som jeg aldrig vil møde eller som måske finder mig en dag, er nok det jeg har sværrest ved. Især hvis det barn ikke har/har haft et godt liv.... Samtidig tror jeg, at jeg ind i mellem vil tænke på, hvor mange børn jeg har rendende rundt omkring og hvordan de mon har det. Tænke når jeg så små børn, der lignede mine egne, om de mon var "mine"... Lidt skørt, det ved jeg godt, så jeg tror, at jeg skal være helt afklaret med mine følelser, inden jeg beslutter mig endeligt  Men tanken om at medvirke til, at et par får deres livs største gave, kan jeg virkelig godt lide!

Der er virkelig også mange svære ting at tage stilling til, når man overvejer det. Og jeg tror at du har ret i at man skal vente til man er helt afklaret, inden man gør noget man måske kommer til at fortryde. 

Jeg hælder selv til et "ja", såfremt der er nok med æg til eget brug (de tillader kun donation ved mere end 8 æg). Men jeg er stadig ikke helt sikker. 

PS: Tak for de mange gode svar herinde, alle sammen!

Anmeld

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Christine skriver:

Haha jeg læste først nu (utroligt nok, ja) at du spørger dem der har været i IVF behandling. Hvilket jeg ikke har.

Men jeg ville ikke turde i det tilfælde, af risiko for at formindske egne chancer. Jeg ved ikke om man kan/må donere æg man egentlig har på frys til sig selv, hvis man nu skulle have nogle tilovers.. ?! 

Aner intet om det! 

Jeg tror desværre kun, at det er muligt at tage stilling til donation på forhånd. For når æggene bliver frosset ned, vil de jo allerede være befrugtet med min mands sæd. Derfor skal de ske allerede når de tages ud - så vidt jeg er informeret 

Anmeld

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Carina:-) skriver:

Nej af den simple årsag at jeg ikke skal have børn rendede rundt som jeg er mor til uden at have dem i mit liv.

Sagt i korte træk 

Tak for dit svar Jeg tror at der er mange, som vil have det på den måde. Hos mig fylder det af én eller anden grund ikke så meget - andet end at jeg da nok vil være nysgerrig på om der er kommet børn ud af min donation. 

Hvem ved, måske ændrer jeg mening mange gange frem og tilbage, inden det bliver søndag 

Anmeld

1. december 2014

Christine

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg tror desværre kun, at det er muligt at tage stilling til donation på forhånd. For når æggene bliver frosset ned, vil de jo allerede være befrugtet med min mands sæd. Derfor skal de ske allerede når de tages ud - så vidt jeg er informeret 

Det lyder meget sandsynligt. Det kunne ellers være smart 

Anmeld

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Christine skriver:

Det lyder meget sandsynligt. Det kunne ellers være smart 

Ja! Mega smart. Så tror jeg faktisk heller ikke at jeg ville være særlig meget i tvivl om at det var det rigtige! 

Anmeld

7. december 2014

Stabel

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hej piger

Jeg er nybegynder i IVF behandling - og er netop startet i kort behandling. Jeg har fra start overvejet at donere æg - fordi jeg alligevel skal igennem den lidt voldsomme kur, ægudtagning, mv. og fordi jeg har en del gode brugbare æg.

Alligevel synes jeg at det er en stor beslutning - og jeg håber derfor at I andre måske har erfaringer at dele ud af?

På plussiden tæller selvfølgelig muligheden for at hjælpe et par i en ulykkelig situation (som jeg selv kender alt for godt), og netop det at jeg formentlig har mange gode æg.

På minussiden tæller dels det lidt specielle ved at skulle "dele sine gener ud", men egentlig primært en bekymring for om jeg formindsker vores egne chancer for en graviditet. 

Jeg har indtil på søndag til at beslutte mig. 

Kh Signe

PS: Jeg har lavet en ny blog om mine oplevelser med at være i fertilitetsbehandling, og om alt det som følger med når man er ufrivilligt barnløs: www.ErDuHerIkkeSnart.Wordpress.com 

Jeg har svaret JA, jeg donerede selv. 

Jeg har aldrig været i tvivl om at det var den rigtige beslutning, kravet var at jeg skulle have tage over 10 æg ud, og du kan springe fra ind til ÆU er overstået.

Jeg fik taget 12 æg ud og dornerede de 2 væk, jeg valgte at være anonym doner, og vil derfor aldrig kunne spore et evt. barn og det ej heller mig. Det er selvfølgelig registeret i et eller andet system......og ja nysgerrigheden om hvorvidt der er blevet en graviditet og der vil blive et barn ud af det pirre mig da selvfølgelig lidt

Jeg fortryder ikke og ville gøre det igen, hvis det blev aktuelt ( det gør det nok ikke, da vi kun regner med at skal have de barn der ligger i min livmor og vokser) 

Held og lykke med din behandling

Anmeld

7. december 2014

Stabel

Christine skriver:

Haha jeg læste først nu (utroligt nok, ja) at du spørger dem der har været i IVF behandling. Hvilket jeg ikke har.

Men jeg ville ikke turde i det tilfælde, af risiko for at formindske egne chancer. Jeg ved ikke om man kan/må donere æg man egentlig har på frys til sig selv, hvis man nu skulle have nogle tilovers.. ?! 

Aner intet om det! 

Man kan ikke donere befrugtede æg, ihvertfald ikke som loven er idag 

Anmeld

8. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Kære alle

Tak for jeres gode og brugbare svar. Situationen har "løst sig selv", da der kun ser ud til at blive modnet 5-6 æg i denne runde (man skal over 8 på Riget, før man må donere).

Beslutningen er dog taget: Når jeg selv er kommet i hus og forhåbentlig får et barn, så tager jeg en runde mere for holdet og donere hele skidtet. 

Tak igen - og god mandag! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.