Hej piger
Jeg er nybegynder i IVF behandling - og er netop startet i kort behandling. Jeg har fra start overvejet at donere æg - fordi jeg alligevel skal igennem den lidt voldsomme kur, ægudtagning, mv. og fordi jeg har en del gode brugbare æg.
Alligevel synes jeg at det er en stor beslutning - og jeg håber derfor at I andre måske har erfaringer at dele ud af?
På plussiden tæller selvfølgelig muligheden for at hjælpe et par i en ulykkelig situation (som jeg selv kender alt for godt), og netop det at jeg formentlig har mange gode æg.
På minussiden tæller dels det lidt specielle ved at skulle "dele sine gener ud", men egentlig primært en bekymring for om jeg formindsker vores egne chancer for en graviditet.
Jeg har indtil på søndag til at beslutte mig.
Kh Signe
PS: Jeg har lavet en ny blog om mine oplevelser med at være i fertilitetsbehandling, og om alt det som følger med når man er ufrivilligt barnløs: www.ErDuHerIkkeSnart.Wordpress.com
Jeg overvejede også at gøre det, men vil sige at hvis det er din første æg-udtagning, så ville jeg vente.
Jeg ved ikke hvor mange æg de kan se du har, men det er jo ikke alle der bliver befrugtet og deler sig godt, og derudover er det kun cirka 60% af nedfrosne æg der overlever optøningen.
Det er individuelt hvor mange der befrugtes og hvor mange der klarer optøning (hos mig blev alle befrugtet, men kun 60% klarede optøningen). Og det kan også være forskelligt fra gang til gang.
Lad os lave et tanke-eksperiment: Du får 25 æg (=mange) taget ud. 20 af dem bliver befrugtet i OK stand. Du får lagt 1 op og 19 tøes ned i fire strå á 4, og 3X5 (ud af disse vil nogle være rigtig gode og andre knap så gode - og nogle vil ikke klare optøningen). Så har du til fire fryseforsøg, hvis alt går godt, og slipper altså (sandsynligvis) for at skulle gennemgå hormonbehandlingen igen. Det her er et eksempel på et rigtigt godt forløb.
Så af helt egoistiske grunde ville jeg sige nej. I hvert fald ikke i første omgang, da du ikke aner hvordan dine æg klarer en optøning hvis du ikke bliver gravid i første hug.
Der er nogle personer der ikke har bivirkninger af hormonbehandlingen. Hvis du er én af dem, kan du altid donere æg efter en graviditet, det vil dreje sig om at tage hormoner i et par uger og så en enkelt æg-udtagning (som ikke er slem).
Du kan også vælge at donere f.eks 5 æg ud af 25, men altså... jeg synes det er risikabelt, da man reelt ikke aner noget om kvaliteten på æggene før de er blevet befrugtet.