Overvejer at donere æg: erfaringer for eller imod?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Ville du donere æg, hvis du i forvejen var i IVF behandling?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.318 visninger
22 svar
21 synes godt om
1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Hej piger

Jeg er nybegynder i IVF behandling - og er netop startet i kort behandling. Jeg har fra start overvejet at donere æg - fordi jeg alligevel skal igennem den lidt voldsomme kur, ægudtagning, mv. og fordi jeg har en del gode brugbare æg.

Alligevel synes jeg at det er en stor beslutning - og jeg håber derfor at I andre måske har erfaringer at dele ud af?

På plussiden tæller selvfølgelig muligheden for at hjælpe et par i en ulykkelig situation (som jeg selv kender alt for godt), og netop det at jeg formentlig har mange gode æg.

På minussiden tæller dels det lidt specielle ved at skulle "dele sine gener ud", men egentlig primært en bekymring for om jeg formindsker vores egne chancer for en graviditet. 

Jeg har indtil på søndag til at beslutte mig. 

Kh Signe

PS: Jeg har lavet en ny blog om mine oplevelser med at være i fertilitetsbehandling, og om alt det som følger med når man er ufrivilligt barnløs: www.ErDuHerIkkeSnart.Wordpress.com 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2014

o1Mutte

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hej piger

Jeg er nybegynder i IVF behandling - og er netop startet i kort behandling. Jeg har fra start overvejet at donere æg - fordi jeg alligevel skal igennem den lidt voldsomme kur, ægudtagning, mv. og fordi jeg har en del gode brugbare æg.

Alligevel synes jeg at det er en stor beslutning - og jeg håber derfor at I andre måske har erfaringer at dele ud af?

På plussiden tæller selvfølgelig muligheden for at hjælpe et par i en ulykkelig situation (som jeg selv kender alt for godt), og netop det at jeg formentlig har mange gode æg.

På minussiden tæller dels det lidt specielle ved at skulle "dele sine gener ud", men egentlig primært en bekymring for om jeg formindsker vores egne chancer for en graviditet. 

Kh Signe

PS: Jeg har lavet en ny blog om mine oplevelser med at være i fertilitetsbehandling, og om alt det som følger med når man er ufrivilligt barnløs: www.ErDuHerIkkeSnart.Wordpress.com 

Har svaret : Nej vil være bange for at formindske egne chancer..

Men hvis jeg engang får de børn jeg gerne ville ha, ja så tror jeg at jeg vil donere æg.. Men ikke før.. 

Anmeld

1. december 2014

modesty

Hej piger

Kh Signe

Jeg overvejede også at gøre det, men vil sige at hvis det er din første æg-udtagning, så ville jeg vente. 

Jeg ved ikke hvor mange æg de kan se du har, men det er jo ikke alle der bliver befrugtet og deler sig godt, og derudover er det kun cirka 60% af nedfrosne æg der overlever optøningen.

Det er individuelt hvor mange der befrugtes og hvor mange der klarer optøning (hos mig blev alle befrugtet, men kun 60% klarede optøningen). Og det kan også være forskelligt fra gang til gang.

Lad os lave et tanke-eksperiment: Du får 25 æg (=mange) taget ud. 20 af dem bliver befrugtet i OK stand. Du får lagt 1 op og 19 tøes ned i fire strå á 4, og 3X5 (ud af disse vil nogle være rigtig gode og andre knap så gode - og nogle vil ikke klare optøningen). Så har du til fire fryseforsøg, hvis alt går godt, og slipper altså (sandsynligvis) for at skulle gennemgå hormonbehandlingen igen. Det her er et eksempel på et rigtigt godt forløb. 

Så af helt egoistiske grunde ville jeg sige nej. I hvert fald ikke i første omgang, da du ikke aner hvordan dine æg klarer en optøning hvis du ikke bliver gravid i første hug.

Der er nogle personer der ikke har bivirkninger af hormonbehandlingen. Hvis du er én af dem, kan du altid donere æg efter en graviditet, det vil dreje sig om at tage hormoner i et par uger og så en enkelt æg-udtagning (som ikke er slem).

Du kan også vælge at donere f.eks 5 æg ud af 25, men altså... jeg synes det er risikabelt, da man reelt ikke aner noget om kvaliteten på æggene før de er blevet befrugtet.

Anmeld

1. december 2014

ErDuHerIkkeSnart

Hej med jer

Tak for to rigtig gode og brugbare svar. Det er bestemt argumenter, som jeg vil tage med mig i mine overvejelser. 

Hav en dejlig mandag! 

Kh /S

Anmeld

1. december 2014

modesty

Hej med jer

Tak for to rigtig gode og brugbare svar. Det er bestemt argumenter, som jeg vil tage med mig i mine overvejelser. 

Hav en dejlig mandag! 

Kh /S

Men tag en lang snak med en læge på klinikken, hvor du spørger rigtigt godt ind til detaljerne. Det er vigtigt at du har alle facts. Jeg svarer ud fra generelle fakta, men din læge kender dig bedre og kan måske belyse situationen anderledes.

Anmeld

1. december 2014

Christine

Jeg ville ikke. Umiddelbart er det nemt for mig at blive gravid, men har skrev ved ikke/andre grunde.

For mig er det fordi jeg ikke ville gå igennem proceduren for at få taget æggene ud og så fordi jeg ikke ville kunne være kold overfor at der i princippet kunne være biologiske børn af mine som ikke ville være mine..

Så ja, jeg burde nok gøre det men jeg kommer aldrig til det. Jeg er så også af den opfattelse at børn skal have mulighed for at kende deres biologiske ophav, hvilket man jo ikke kan garantere.. så nej.

Engang vil jeg donere blod, når jeg er færdig med at få børn og med at amme. Det giver mere mening for mig  

Anmeld

1. december 2014

Christine

Hej piger

Kh Signe

Haha jeg læste først nu (utroligt nok, ja) at du spørger dem der har været i IVF behandling. Hvilket jeg ikke har.

Men jeg ville ikke turde i det tilfælde, af risiko for at formindske egne chancer. Jeg ved ikke om man kan/må donere æg man egentlig har på frys til sig selv, hvis man nu skulle have nogle tilovers.. ?! 

Aner intet om det! 

Anmeld

1. december 2014

LilleMie

Hej piger

Kh Signe

Jeg har svaret ved ikke. Jeg har selv leget med tanken, men er ikke kommet nærmere en afgørelse endnu.

Jeg har lige været igennem min første hormonstimulation, hvor jeg faktisk fik taget 26 æg ud. Jeg har ikke tænkt tanken om donation i forbindelse med vores eget forsøg for at få et barn, for rent egoistisk så er vores kamp den vigtigste lige nu  Og jeg kender jo heller ikke kvaliteten af de frosne æg endnu (de blev frosset lige efter befrugtningen, da jeg ikke måtte få lagt æg op i samme cyklus pga. risiko for overstimulering).

Men hvis jeg bliver gravid i denne omgang med nogle af mine frosne æg, kunne jeg godt finde på at lave en enkelt donation af æg om et par år (når jeg var færdig med at amme og var klar mentalt). For efter denne omgang, er planen at vi ikke skal have flere børn (har et i forvejen). For som bonus var jeg ikke mærket af hormonerne, skulle kun have en lav dosis og ægudtagningen var ikke så slem for mig.

Det med at være biologisk mor til et barn, som jeg aldrig vil møde eller som måske finder mig en dag, er nok det jeg har sværrest ved. Især hvis det barn ikke har/har haft et godt liv.... Samtidig tror jeg, at jeg ind i mellem vil tænke på, hvor mange børn jeg har rendende rundt omkring og hvordan de mon har det. Tænke når jeg så små børn, der lignede mine egne, om de mon var "mine"... Lidt skørt, det ved jeg godt, så jeg tror, at jeg skal være helt afklaret med mine følelser, inden jeg beslutter mig endeligt  Men tanken om at medvirke til, at et par får deres livs største gave, kan jeg virkelig godt lide!

Anmeld

1. december 2014

modesty

Hej piger

Kh Signe

Lad mig lige indskyde at jeg ikke ville have nogle etiske eller følelsesmæssige problemer med at jeg havde et biologisk barn som ikke var mit.

Anmeld

1. december 2014

Carina:-)

Nej af den simple årsag at jeg ikke skal have børn rendede rundt som jeg er mor til uden at have dem i mit liv.

Sagt i korte træk 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.