Hjæælp.. (laaangt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
16 svar
0 synes godt om
25. august 2009

Tikki

Jeg er helt i vildrede - har brug for lidt hjælp til at komme lidt videre.

Iza startede i vuggestue i januar i år og hun er jo en følsom pige, der ikke tåler de vilde ændringer uden en reaktion. Det er også fint, at hun reagerer...det er mere måden hun reagerer på, som jeg er helt på bar bund overfor.

Hun har siden februar sovet meget dårligt (siden hun var 1, har hun bare sovet smådårligt)- dvs. hun vågner flere gange om natten og skriger rigtigt højt. I starten var det 2-3 timer, hun bare skreg og vi prøvede det hele: flyttede hendes seng ind til os, hun sov imellem os, hun blev puttet på godnat og sov godt måden, vi prøvede 117 forskellige gode råd, men intet virkede - hun bare skreg. Det hjalp hvis vi lå og snakkede sammen manden og jeg om natten, så det begyndte vi på. Det gik over og nu vågner hun så bare og græder/skriger, men kan nøjes med sutten. Men det kan være hver time.
Vi skiftede til juniorseng og de første 14 dage sov hun igennem og vi troede lykken var gjort.
Nu er så begyndt at vandre rundt om natten - hun går ind til mig og vil sove hos mig. I nat kom hun kl. 24 og faldt i søvn som en lille baby ovenpå min mave - jeg bar hende ind i seng og 2 timer efter, lå hun der igen. Hun er meget mor-syg for tiden og græder rigtigt meget. Vi har lige holdt ferie, men der var hun også sur og tvær. Jeg kan ikke lade være med at føle, at hun ødelægger den gode stemning og jeg bliver så irriteret - vi gør sgu alt for hende og intet er godt nok.
Hun får pt. sat mange grænser, fordi hun virkelig ikke er til at være i stue sammen med - vi er nødt til at bruge time out-metoden, hvor hun bliver fulgt ind på værelset, raser ud og kommer så ind i stuen igen. Den har hun det ok med - hun kommer selv og siger, når hun er klar: "Ikke græde mer´nu" og så kan vi tale sammen bagefter.
Det giver selvfølgelig også flere konflikter, når viljen vokser hos hende og vi sætter flere grænser. Men jeg synes det er voldsomt - hun skriger/græder meget meget højt, tårene står ud som springvand og hun er rød i hovedet af raseri. Hun er begyndt at slå og skubbe - noget hun aldrig har gjort. Hun kan stort set sætte ord på det meste og gøre sig forståelig - og vi prøver virkelig at forstå hende og det plejer at fungerer, når hun bare åbner munden og siger, hvad der er galt, som hun godt kan langt hen af vejen. Vi bruger meget at sætte ord på det hele sammen med hende, men hun flejner fuldstændig, hvis hun får et nej...også selvom hun tilbydes et alternativ.

Hun vil heller ikke afleveres i vuggestuen - hun græder og græder og græder - og det skærer i mit bløde mor-hjerte at aflevere hende. Når jeg kommer og henter hende, smågræder hun lidt og siger: mor hjem! og vinker ivrigt til de andre. Det er forfærdeligt. 
Jeg sagde til hende den anden dag: "Iza, du græder meget - hvorfor?" og hun sagde: "vær´ sammen med mor" - men det synes jeg jo vi er. Er netop meget bevidste om at være meget sammen med hende og lave ting med hende, hvor Malthe ikke er med. Og når vi er sammen, spolerer hun det hele ved at skabe sig....ved godt, hun ikke kan gøre for det, men det er den følelse, jeg får. Hun brokker sig, hyler og teer sig, så det er helt forfærdeligt. 

Jeg synes faktisk det har været sådan altid med hende - lange perioder med dårligt humør og morsyge. Meget gråd, virker træt og uoplagt. Og vi prøver at finde ud af hvorfor, men jeg synes virkelig ikke, der er en grund, som jeg kan gennemskue. Tigerspring?...så har hun godt nok flere end de fleste! Vi har det godt sammen, taler pænt til hinanden, holder en rytme, er sammen med børnene alt det vi kan, hygger og putter osv. Hvad skal der til? Jeg er fuldstændig i vildrede....har brug for indput.

Tak til jer, der nåede helt igennem denne lange smørre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2009

Marco2

Hej Jeanette.

Nej hvor må det være hårdt. Men jeg har desværre ikke nogen input til dig. SYnes jo som du selv at du har prøvet det meste.

Hvad med at snakke med pædagogerne i vuggestuen? Om du/I kan gøre noget anderledes ift den, hvordan er hun deroppe ift sit raseri og om de evt har nogle ideér der kan hjælpe....

Stort trøstende knus ag

Anmeld

25. august 2009

Tikki

Hej Jeanette.

Nej hvor må det være hårdt. Men jeg har desværre ikke nogen input til dig. SYnes jo som du selv at du har prøvet det meste.

Hvad med at snakke med pædagogerne i vuggestuen? Om du/I kan gøre noget anderledes ift den, hvordan er hun deroppe ift sit raseri og om de evt har nogle ideér der kan hjælpe....

Stort trøstende knus ag

Ja, jeg tænkte på at prøve at få et møde med hendes pædagoger - det vil jeg spørge om i dag.......men de oplever ikke raserianfaldende, men mere trætheden og gråden. De mener hun virker i ok humør ofte, men virker træt og uoplagt...det tror da pokker, når hun ikke sover om natten. Men jeg aner ikke hvad jeg stille op, for at give hende ro til at sove.

f.eks. i dag da jeg afleverede hende, sad hun på en lille scooter og var egentligt i ok humør...men så kom hendes veninde, som hun ellers leger fint med og satte sig ved siden af hende. Og så stak hun i et voldsomt vræl og hylede og skreg. Kunne slet ikke trøste hende og blev nødt til bare at gå til sidst og lade pædagogerne trøste. Så mærkeligt

Anmeld

25. august 2009

ivfmarie

Åhh... det er ikke rart for jer.. Jeg føler virkelig med jer!

Det lyder jo til at I har prøvet alt.. Aner ikke hvad jeg skal foreslå. Dog er min tanke om hendes opførsel om dagen kunne skyldes at hun er trær?? Hvis hun er vågen så mange gange om natten - så kan hun jo ikke nå at få den søvn hun har brug for!? INGEN kan klare sig uden sammenhængende søvn over så lang en periode.

Det er jo en ond, ond spiral - ingen søvn om natten - sur og træt om dagen, ked og utrøstelig pga træthed om natten - osv osv!

Kunne der være noget fysisk der plager hende om natten? Jeg tænker dårlig ryg eller andet?

Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg nok prøve at søge et proffesionelt råd.. Sundhedsplejerske, børnelæge, terapeut? Jeg ved ikke hvad - men jeg havde selv givet op!

Knus og menge varme medfølende tanker fra Marie

Anmeld

25. august 2009

Tikki

ivfmarie skriver:

Åhh... det er ikke rart for jer.. Jeg føler virkelig med jer!

Det lyder jo til at I har prøvet alt.. Aner ikke hvad jeg skal foreslå. Dog er min tanke om hendes opførsel om dagen kunne skyldes at hun er trær?? Hvis hun er vågen så mange gange om natten - så kan hun jo ikke nå at få den søvn hun har brug for!? INGEN kan klare sig uden sammenhængende søvn over så lang en periode.

Det er jo en ond, ond spiral - ingen søvn om natten - sur og træt om dagen, ked og utrøstelig pga træthed om natten - osv osv!

Kunne der være noget fysisk der plager hende om natten? Jeg tænker dårlig ryg eller andet?

Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg nok prøve at søge et proffesionelt råd.. Sundhedsplejerske, børnelæge, terapeut? Jeg ved ikke hvad - men jeg havde selv givet op!

Knus og menge varme medfølende tanker fra Marie

Ja, har haft hende til lægen og der er intet i vejen. Sundhedsplejersken siger, at børn ikke bliver trætte af ikke at sove om natten , men at vi måske skal få tjekket hendes blodprocent. Det synes lægen ikke er nødvendigt. Dog har jeg banket i bordet og "fået lov" til at få en blodprøve i forbindelse med hendes allergi overfor div. fødevarer, som vi ikke ved helt præcis hvilke er.......så måske hænger det sammen??

I dag har hun faktisk været glad - men det er helt så man holder vejret, når det sker. Håber virkelig at vi går en bedre tid i møde, for er en smule slidt.

Anmeld

25. august 2009

Tynen

Hold kæft hvor føler jeg bare med jer!! 
I har dælme ikke haft det nemt, og jeg kan sagtens forstå at du efterhånden er fyldt op til randen og bare føler at hun gør det hele lidt med vilje.
I gør jo virkelig alt for at det hele skal køre og alligevel er det ikke nok.

Mens jeg sad og læste tænkte jeg på hvad dælen jeg ville have gjort i jeres situation men jeg kan se at du netop allerede har taget kontakt til både læge og sundhedsplejerske.
Havde selv lige fat i lægen da Stella VIRKELIG kørte rundt med os om natten og råbte og skreg indtil hun kom ind til os og sov og jeg magtede bare ikke mere og havde måske mest af alt brug for et spark i røven til at tage kampen op.
Mindre nattesøvn ødelægger faktisk en del for voksne så kan slet ikke forstå at det ikke ødelægger mere for børnene??! 
De har da om nogen brug for ro og hvile til at fordøje dagens indtryk.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal skrive til dig!
Kan man i princippet godt "prøve" eller føje dem for meget?
Har du selv det indtryk af at hun kører rundt med jer eller har hun virkelig behov for at blive set, hørt og følt?
Ej, det er en værre gang braller.. Ville bare ønske man kunne smide en pakke guldkorn lige i nakken af dig så du havde en løsning!

Du får i hvert fald en masse tanker herfra!
Synes virkelig det er stort at I har holdt det ud så længe uden at vride armen om på jer selv

Anmeld

25. august 2009

linemus

Det lyder virkelig ufatteligt hårdt, og jeg sender som de andre også en masse tanker. Hvad med at søge alternativ hjælp? Har I prøvet det? Hvis nu blodprøven ikke viser noget. Det kan jo være, at zoneterapi eller noget andet kan få hende til at slappe af, for det lyder som om, det kører rundt i hende hele tiden, og hun ikke kan finde ro. Håber virkelig det vender for jer snart, for det er jo nærmest utåleligt med sådan en lille terrorist, der samtidig er ens største skat.

Knus Line

Anmeld

25. august 2009

Tikki

Tynen skriver:

Hold kæft hvor føler jeg bare med jer!! 
I har dælme ikke haft det nemt, og jeg kan sagtens forstå at du efterhånden er fyldt op til randen og bare føler at hun gør det hele lidt med vilje.
I gør jo virkelig alt for at det hele skal køre og alligevel er det ikke nok.

Mens jeg sad og læste tænkte jeg på hvad dælen jeg ville have gjort i jeres situation men jeg kan se at du netop allerede har taget kontakt til både læge og sundhedsplejerske.
Havde selv lige fat i lægen da Stella VIRKELIG kørte rundt med os om natten og råbte og skreg indtil hun kom ind til os og sov og jeg magtede bare ikke mere og havde måske mest af alt brug for et spark i røven til at tage kampen op.
Mindre nattesøvn ødelægger faktisk en del for voksne så kan slet ikke forstå at det ikke ødelægger mere for børnene??! 
De har da om nogen brug for ro og hvile til at fordøje dagens indtryk.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal skrive til dig!
Kan man i princippet godt "prøve" eller føje dem for meget?
Har du selv det indtryk af at hun kører rundt med jer eller har hun virkelig behov for at blive set, hørt og følt?
Ej, det er en værre gang braller.. Ville bare ønske man kunne smide en pakke guldkorn lige i nakken af dig så du havde en løsning!

Du får i hvert fald en masse tanker herfra!
Synes virkelig det er stort at I har holdt det ud så længe uden at vride armen om på jer selv

Jeg tror bestemt man kan "prøve" for meget og føje for at slippe uden om - det taler vi meget om også. Hun vil konstant have sin sut og kan hyle og skrige, når vi siger nej...men det bliver et nej. Og vi holder fast i vores nej...men hun er simpelthen så vedholdende, så hun kan køre den i flere dage.

Vi bruger en stor del af tiden på at lægge strategier, så hun netop ikke får held af at køre om hjørner med os......hun er en pige med stort behov for kram, kys og nusseri, så lige på det punkt, tror jeg hun er reel nok i hendes hensigter..hvis man kan tale sådan om børn - hun bliver virkelig ulykkelig, hvis ikke hun får et kram, får lov at lægge tæt eller komme op, når hun beder om det. Så kan verden ramle.

Nå, men jeg må sætte min lid til, at det går over - er der ikke noget, der hedder Terrible Twos - det må sgu være det i en voldsom udgave.....andet kan jeg ikke komme på.

Tusind tak fordi I alle lyttede - det kan i sig selv godt lette lidt
Søde piger - godt I endnu engang er der

Anmeld

27. august 2009

Rasmine

Pyha.
Jeg tænker lige at lidt stille, beroligende musik måske kan få hende til at sove hele natten?
Altså baggrundsstøj?

Og så synes jeg helt seriøst I skal prøve noget kranio-sakral terapi.
-Det kunne jo være der sidder en eller anden dims forkert/skævt?
Det er da et forsøg værd.

Mht. gråd når de afleveres i vs, vi kender det alt for godt. Inden sommerferien var Rasmus fuldstændig opløst i gråd.

Det er gået bedre siden han startede igen, men nogle dage flegner han fuldstændig, og græder og græder...

Så JA, jeg kender godt den følelse...

Anmeld

27. august 2009

Tikki

Mebach skriver:

Pyha.
Jeg tænker lige at lidt stille, beroligende musik måske kan få hende til at sove hele natten?
Altså baggrundsstøj?

Og så synes jeg helt seriøst I skal prøve noget kranio-sakral terapi.
-Det kunne jo være der sidder en eller anden dims forkert/skævt?
Det er da et forsøg værd.

Mht. gråd når de afleveres i vs, vi kender det alt for godt. Inden sommerferien var Rasmus fuldstændig opløst i gråd.

Det er gået bedre siden han startede igen, men nogle dage flegner han fuldstændig, og græder og græder...

Så JA, jeg kender godt den følelse...

Ja den med musikken har jeg også tænkt...det gik ikke så godt. Det holder hende vågen. Og det samme med lys. HUn er meget påvirkelig af de forskellige stimuli - det har altid været sådan. Da hun var spæd, gik vi til kranioterapi med hende - hun skreg jo voldsomt. Det hjalp en smule, men kraniodamen sagde hun ikke kunne gøre mere efter ca 6 gange, men at det bestemt ikke var normalt, at et barn skreg som Iza gjorde. Hun var så let at overstimulere og det er det, der ofte hyler hende ud af den. For mange mennesker eller folk, der rører ved hende kan hyle hende helt ud af den.....og netop derfor har jeg ikke forsøgt igen med kranio eller lign. Hun vil blive så skræmt og i forvejen render vi jo til ørelæge og allergilæger.....det er en prøvelse hver gang. Men det går fremad - bestemt...bare med små bitte skridt og jeg håber lidt på vi kan komme afsted til et eller andet kranio eller fys, når jeg kan forklare hende, at det er ok...så måske om et års tid kunne jeg forestille mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.