Anonym skriver:
Min datter er 10,5 mdr.
Jeg havde regnet med at opstart i vuggestue ville gå nemt, da vi har været på besøg 1 gang om ugen i 1½ måned af en varighed på 1 til 1½ time hvor jeg var der sammen med hende.
Startede indkøring i vuggestuen igår.
Da jeg kom en times tid efter aflevering, blev jeg mødt af min dybt ulykkelige datter på armen af en pædagog.
Hun havde åbenbart kastet stort op (ikke unormalt at hun begynder at græde efter hun har kastet op) men de har åbenbart ikke kunne trøste hende og heller ikke få hende til at tage sut.
Da hun kom over til mig faldt hun straks til ro.
De sagde at det kun var 20 min siden hun havde kastet op, men jeg er lidt usikker på om hun så har grædt så længe?
Idag begyndte hun at græde meget ulykkeligt, da jeg havde sagt farvel og var på vej ud af døren.
Og ja jeg gik bare, da jeg har fået det anbefalet, da man ellers vil trække det i langdrag??
Men hvor føler jeg mig som verdens dårligste mor der bare "koldt" ignorerer min barns kalden og længsel efter mig.

På daværende tidspunkt var hun nok også ved at være lidt sulten, så den ene pædagog har forsøgt at give hende flaske, men det ville hun absolut ikke.
Så resten af tiden har hun på skift leget også pivet/grædt lidt når hun lige har opdaget at jeg ikke var der.
Da jeg kom efter hende, 1½ time efter, sad hun lidt pivet hos en pædagog. Og hun begyndte straks at stortude da hun fik øje på mig og selvfølgelig fik hun lov at komme hen til mig.
Så var hun ok.
Vi blev der og deltog i frokosten sammen med pædagogerne og de andre børn.
Det gik godt, min datter løsnede og og begyndte at pludre fuldstændig som herhjemme.
Efter noget tid forsøgte jeg at gå ind i rummet ved siden af, med det resultat at hun begyndte at græde.
Til slut spurgte pædagogen (hende der tager sig mest af min datter) om hun lige skulle skifte hendes ble, inden vi tog hjem. Jeg sagde ja.
Pædagogen tog min datter op på armen og hun begyndte at græde, selvom jeg var lige ved siden af. Ud på puslebordet, imens hun ihærdigt forsøgte at distrahere min datter og hurtigt skifte bleen. Jeg stod lige ved siden af og snakkede til hende, men hun reagerede slet ikke.
Først da hun havde fået tøj på og kom over til mig igen, stoppede hun.
På vej hjem var hun glad og pludrende som normalt.
Jeg havde tænkt mig at øge tiden i vuggestuen dag for dag.
HVAD skal jeg gøre for at lette denne overgang? Hvad gjorde i?
Er det korrekt bare at gå?
Føler min datter det ikke som verdens største svigt, at hendes mor bare går, når hun så ulykkeligt græder efter hende?

Alle børn er forskellige - og alle forældre er forskellige, og jeg kender hverken dig eller din datter, men synes, at du er for følelsesbetonet omkring dette, og det kan din datter naturligvis også mærke.
Hvis din datter har brug for meget tryghed, synes jeg, at du skal overveje dagpleje i stedet for en stor institution.
Jeg kan kun give det råd (som nok er det eneste, du ikke har lyst til at høre), at du stopper pylleret omkring din datter og siger hurtigt farvel med den samme faste rutine hver dag, og så skal du have tiltro til, at personalet er kompetente til at varetage hendes bedste, og at de nok skal give lyd, hvis det ikke går.