Kontanthjælp eller SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2014

Wik

namaha skriver:

Min uddannelse slutter d.8.5.15 og jeg har termin d. 26.7.15 så SU kan jeg ikke få 

så må vi nok udsætte bryllupet for vi kan ikke bo her hvor vi bor nu uden min SU og sulån 

Der er forsørgerpligt om I er gift eller ej. Du skal søge kontanthjælp når du har afsluttet din HF, eller gør det i god tid mens du har læseferie. 

Din mand skal forsøger dig, men kun til en vis grad. Hvis han selv er på SU kan han fx ikke. Du har ikke haft arbejde ved siden af og er medlem af en A-kasse vel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2014

Wik

namaha skriver:

Min uddannelse slutter d.8.5.15 og jeg har termin d. 26.7.15 så SU kan jeg ikke få 

så må vi nok udsætte bryllupet for vi kan ikke bo her hvor vi bor nu uden min SU og sulån 

Din SU og SU lån svare ca til det du ville kunne få i kontanthjælp, så ro på og få snakket med en sagsbehandler/ydelsescenteret ved din kommune. Det er ikke milioner du får på kontanthjælp, men muligvis nok til at jeres forhold vil være de samme som før, du får måske ikke mulighed for det "gode" SU lån, men får børnepenge og kontanthjælp  så du kan klare dig. Hvis du skulle beslutte dig for at starte uddannelse inden et år, er du berettiget til x antal fødselsklip ekstra, så det kan være en fordel fx at starte i jan/feb for dit vedkommende, men det er jo en anden sag.

Anmeld

18. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Demosan skriver:

Det passer altså ikke. Der er sandt man selv må bestemme om man vil være studieaktiv, men ligeså snart hun har færdiggjort alle hendes eksaminer, mister hun retten til al SU, uanset om hun er på barsel eller ej. Hun bliver nemlig udskrevet af uddannelsen. 

Til OP: Du kan tage barsel på SU, men det kræver du ikke færdiggør dine eksaminer. Du kan gå på barsel to måneder før. 

Hm, det var ellers hvad jeg fandt frem til sammen med su-vejlederen på min skole. 

Anmeld

18. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Wik skriver:

Der er forsørgerpligt om I er gift eller ej. Du skal søge kontanthjælp når du har afsluttet din HF, eller gør det i god tid mens du har læseferie. 

Din mand skal forsøger dig, men kun til en vis grad. Hvis han selv er på SU kan han fx ikke. Du har ikke haft arbejde ved siden af og er medlem af en A-kasse vel?

Der er kun forsørgerpligt for samlevende hvis begge er over 25år, men det er de ikke. Ts er 22 og kæresten 25  

Anmeld

18. november 2014

SandraXOXO

Mor11 skriver:

Der er kun forsørgerpligt for samlevende hvis begge er over 25år, men det er de ikke. Ts er 22 og kæresten 25  

Korrekt. Dog skal Gifte forsørge hinanden uanset alder. 

Anmeld

18. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
SandraXOXO skriver:

Korrekt. Dog skal Gifte forsørge hinanden uanset alder. 

Ja, men de er ikke gift og ts skriver de vil udskyde deres bryllup hvis hun ikke kan få kh  

Anmeld

18. november 2014

Nystart

Hm, det var ellers hvad jeg fandt frem til sammen med su-vejlederen på min skole. 

Jeg kender også flere der ikke har kunne få su fordi uddannelsen stoppede og deikke kunne gå på barsel og forsætte bagefter... De røg på dp og kh pr 1 juli da uddannelsen sluttede i juni... Selvom jeg går fra på barsel i december skal jeg tilmeldes nye hold med start august før jeg forsat kan modtage su 

Anmeld

18. november 2014

Wik

Mor11 skriver:

Super, fin detalje lod jeg ikke mærke til  

Anmeld

18. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
MummiT skriver:

Skræmmende! Det er absolut ikke sandt 

Som der står på SU hjemmesiden:

Kun under samme uddannelse
Du skal bruge den ekstra SU i den uddannelse, du er i gang med, når du får barnet. Det vil sige inden, du afbryder eller afslutter uddannelsen. 

Anmeld

19. november 2014

Mille1210

Hvis man sætter sin uddannelse på pause, kan man så stadig få kontakthjæp? Og hvor meget skal ens kæreste tjene for at man ikke kan få kontanlthjæp? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.