Kontanthjælp eller SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.993 visninger
27 svar
2 synes godt om
18. november 2014

namaha

Hej alle

jeg har termin i juli næste år, jeg bliver færdig med min HF i midten af juni.

Hvad gør jeg så mht min barsel, kan jeg komme SU barsen eller kh barsel? 

Hvis det er kh barsel hvordan forgår det så med at få meldt sig ind hos kommunen osv???

på forhånd tak for svar ��

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2014

Bell'star

namaha skriver:

Hej alle

jeg har termin i juli næste år, jeg bliver færdig med min HF i midten af juni.

Hvad gør jeg så mht min barsel, kan jeg komme SU barsen eller kh barsel? 

Hvis det er kh barsel hvordan forgår det så med at få meldt sig ind hos kommunen osv???

på forhånd tak for svar ��

Du kan i hvert fald ikke være på su under barsel, når du har afsluttet uddannelsen inden termin. 

jeg ved ikke hvordan det er med den nye kontanthjælpsreform, men jeg kunne da forestille mig, at du godt kan få KH.

Anmeld

18. november 2014

got2b

Ikke alle kan få kontanthjælp, min " sag " er ved at blive behandlet, og det kommer os an på om du er under eller over 25, hvor gamle din kæreste er, om du er gift og alt sådan noget. Men hvis du kommer på kontanthjælp så vil du få ca 11,? Kan ikke helt huske, men jeg får 8/9000 efter skat ��

Anmeld

18. november 2014

namaha

Jeg er 22 på fødselstidspunktet og min man vil være 25 

Vi skal giftes til februar ��

Anmeld

18. november 2014

esioul

namaha skriver:

Så er jeg ret sikker på din mand skal forsørge jer. Altså alt efter hvilken indtægt han har. 

Anmeld

18. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Når du er i gang med uddannelse kan du gå på barsel 2 mdr inden termin. Dvs i maj. Når du gør det, så har du ikke pligt til at møde op, men du må gerne. Dvs, hvis du vælger at gå på barsel i maj, så du får dine fødselsklip udbetalt derfra, så kan du stadig færdiggøre dine eksamner, og være på su indtil din barsel er slut. 

Det var det jeg havde tænkt mig at gøre, da jeg var gravid med termin d. 23/6. Jeg var dog meget forkvalmet længe, og fik oveni svær bækkenløsning og en forfærdelig masse plukveer, så jeg blev sygemeldt i marts, og måtte på kh 

Anmeld

18. november 2014

got2b

namaha skriver:

Så skal din mand forsørge dig ��. 

Anmeld

18. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Når du er i gang med uddannelse kan du gå på barsel 2 mdr inden termin. Dvs i maj. Når du gør det, så har du ikke pligt til at møde op, men du må gerne. Dvs, hvis du vælger at gå på barsel i maj, så du får dine fødselsklip udbetalt derfra, så kan du stadig færdiggøre dine eksamner, og være på su indtil din barsel er slut. 

Det var det jeg havde tænkt mig at gøre, da jeg var gravid med termin d. 23/6. Jeg var dog meget forkvalmet længe, og fik oveni svær bækkenløsning og en forfærdelig masse plukveer, så jeg blev sygemeldt i marts, og måtte på kh 

Det passer altså ikke. Der er sandt man selv må bestemme om man vil være studieaktiv, men ligeså snart hun har færdiggjort alle hendes eksaminer, mister hun retten til al SU, uanset om hun er på barsel eller ej. Hun bliver nemlig udskrevet af uddannelsen. 

Til OP: Du kan tage barsel på SU, men det kræver du ikke færdiggør dine eksaminer. Du kan gå på barsel to måneder før. 

Anmeld

18. november 2014

namaha

Min uddannelse slutter d.8.5.15 og jeg har termin d. 26.7.15 så SU kan jeg ikke få 

så må vi nok udsætte bryllupet for vi kan ikke bo her hvor vi bor nu uden min SU og sulån 

Anmeld

18. november 2014

SandraXOXO

Hvis i bliver gift og du er på kh, så må din mand max tjene 14000 før skat, alt derover bliver trukket fra de 14000 du får i kh på barsel. 

Og du skal søge kh en måned før du har brug for den, for den er bagudbetalt. Hvis du har opsparing eller andet værdi som bil eller ejerlejlighed kan du ikke få kh. Kh er til dem der ikke har andre muligheder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.