Tanker inden man vælger navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2014

E&S

Fru. Blog skriver:

(Jeg er anonym fordi at jeg ikke har varsel mit arbejde om, at jeg nok "snart" skal på barsel. Så indtil da er jeg anonym - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg sidder og tænker på navne. Der er så mange smukke navne, men mange af de navne jeg synes er meget smukke er også meget specielle. Og vil jo ikke risikere at mit barn skal føle sig anderledes pga sit navn, men samtidig er det efterhånden også ret normalt at have specielle og unikke navne... Tænker i "mobbe-risiko" ind? eller overtænker jeg, når jeg allerede nu er bekymret for mobning.

Jeg har nogen favoritter her (de specielle navne):

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Mine favoritter af almindelige navne er:

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg er fristet til et specielt navn - for der også fordele i at være unik. Tanken med at blande det så der både er specielt og unikt navn er der også.

Men gad godt høre om andre også tænker i forhold til mobning - og om nogen evt. har erfaring?

Jeg var egentlig bare inde og lure.. har netop fået en positiv test efter 2 års kamp efter MA.. og ja..så går fingrene bare igang med at vælte google, baby.dk, min-mave osv  ... 

Faldt over "kvist" ... jeg vil muligvis lyde lige speciel nok nu, men tror det vil være et godt mobbe-navn... altså du ved.. herhjemme kan vi da godt synes det er sjovt at der er en "gren" i buksen.. kæp...kvist.. hvad man nu kan finde på at synes er sjovt  

Til gengæld er Birk (Birch) og Noma ret så søde... slet ikke så unormale selvom de lyder specielle 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2014

Lise

Vi tænkte en del over navnene - vi skulle naturligvis kunne lide dem, de skulle være normale (ingen mobning pga navnet), kunne bruges i udlandet og være tidsløse. Vores hedder noget så almindeligt som Simon og Casper, og det var det bedste valg for os.

Når jeg kigger på din liste, så er der et par stykker jeg specielt lægger mærke til, og håber at det er ok at jeg knytter en kommentar til. Dit barn hedder det jo ikke (endnu?)

Cirkeline - supersødt navn. Til et barn! Ikke til en voksen. "den" skal have navnet hele livet.

Pondus - som i den der pingvin fra Danske Bank? Pondus cup.

Linse?

Lilli-My - rigtig fint. Det synes jeg. Det er bare SÅ tæt på Lille-my.

Kvist og Noma - for mig hhv. en del af et træ og en restaurant. Ikke drengenavne.

Jeg håber ikke du tager det ilde op. De øvrige navne er super fine.

Anmeld

3. december 2014

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg er også en af dem, der ikke forstår behovet for specielle og selv-konstruerede navne. 

Jeg har et meget dansk navn (Pernille), men da jeg har boet i udlandet i 10 år, ved jeg, hvordan det er altid at skulle stave sit navn, og selvom jeg har vænnet mig til det, er det ikke altid lige let - og det bliver 90% af gangene stavet forkert alligevel plus der er ingen, der kan udtale det.

Så da jeg fik børn, var det meget vigtigt for mig, at det er nemt at stave og udtale over hele verden, og at man kan se på navnet, hvilket køn det tilhører - hvilket man i udlandet heller ikke kan med mit navn. 

Det betyder dog ikke, at jeg valgte et top 10 navn, men nogle ganske almindelige navne, der bare ikke bliver brugt særlig meget.

Mine børn hedder Sabrina og Adam - lige ud af landevejen og alligevel møder jeg ikke mange, der hedder det samme. 

Anmeld

3. december 2014

Røverdatter

Fru. Blog skriver:

(Jeg er anonym fordi at jeg ikke har varsel mit arbejde om, at jeg nok "snart" skal på barsel. Så indtil da er jeg anonym - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg sidder og tænker på navne. Der er så mange smukke navne, men mange af de navne jeg synes er meget smukke er også meget specielle. Og vil jo ikke risikere at mit barn skal føle sig anderledes pga sit navn, men samtidig er det efterhånden også ret normalt at have specielle og unikke navne... Tænker i "mobbe-risiko" ind? eller overtænker jeg, når jeg allerede nu er bekymret for mobning.

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg er fristet til et specielt navn - for der også fordele i at være unik. Tanken med at blande det så der både er specielt og unikt navn er der også.

Men gad godt høre om andre også tænker i forhold til mobning - og om nogen evt. har erfaring?

Min søn hedder Birk og det lyder måske vildt, men han går i børnehave med en anden der også hedder Birk

Jeg synes godt om specielle navne også.

Navne som Mynthe, Sne og Solvej til pige. Og Alf, Falke og Alfred til dreng... 

Anmeld

3. december 2014

Lunae

Fru. Blog skriver:

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

herhjemme har vi en Camille & en August.

Da vi ventede Camille havde vi mange forskellige navne oppe. Fx Aya Sofie & Mynthe. Flere sagde til os at Camille og Mynthe var mobbenavne fordi man så kunne kaldes Camille The og Pebermynthe, meen den er sgu lidt tynd. Jeg tænkte ikke rigtigt på mobberisikoen, for hvis børn vil mobbe så gør de det uanset hvad - jeg tror ikke på at noget barn bliver mobbet udelukkende pga sit navn.

dermed ikke sagt, at nogle navne i min optik bliver FOR specielle, fx Nitte, Bror & Søster. Men det er jo op til det enkelte forældrepar at beslutte sig  

Anmeld

4. december 2014

lineog4

ErDetSnartNU skriver:

Først - jeg ville aldrig kalde min dreng Kvist, da det jo er en lille gren. Det kan enten blive en joke når han bliver seksuelt aktivt (specielt hvis han får en lille diller), men også inden da, hvis man får en ranglet dreng uden muskelmasse - eller omvendt vil det være et ironisk navn til en stor basse, hvadenten det er pga muskler eller overvægt. 

Dernæst, og jeg nu tager jeg bladet fra munden, men det er ikke for at støde dig: Jeg har fordomme om børn med mærkelige navne, og specielt forældre, der vælger alt for konstruerede navne til deres børn. Jeg synes det skriger uintelligens, rent ud sagt, selvom jeg godt er klar over, at der naturligvis også findes søde, intelligente mennesker, som kalder deres børn for Cirqelinse-Avyina-lys. Jeg, personligt, forbinder det bare med D.U.M, afblegede negleteknikere og duller i realityshows mere, end jeg forbinder folk i gode jobs med det. Jeg læste også en artikel engang om, at det mest var de lavere socialklasser, der valgte de zpecielle navne til deres "unikke" børn.

Hvad "værre" er, jeg ved, at jeg er langt fra den eneste, der har det sådan. Måske er vi bare en flok snobbede mennesker, der sidder i vores akademiker-ghetto og kritiserer folks forsøg på at proppe så mange z'er og ph'er ind som muligt (egentlig er vi ret søde ), men uanset hvad, så er der en stor del af befolkningen, som vil forbinde et konstrueret "unikanavn" med noget dårligt.

Jeg siger ikke, at man altid skal vælge efter, hvad andre mennesker synes, eller at man skal gøre alt, hvad man kan, for at passe ind, men jeg mener, at man for sine børns skyld bør gøre sit bedste for i det mindste ikke at give det et navn, som kan lægge det til last.

Uanset hvad, så ønsker jeg dig tillykke med din graviditet, og håber, at du finder lige dét navn, dit barn skal have  

Må også krybe til korset og sige jeg har samme fordomme. Samtidig har jeg også fordomme om de som kommer med de gamle danske navne hvor de lige har tanden af lidt mere speciel: Petra, Agnes mm.Så tænker jeg straks små projekter, der hvor der bages tusind forskellige julekager men børnene nok alligevel ikke fik lov at lave så meget for så var de ikke pæne... Griner og det er virkelig kun fordomme, for har mødt en del der gik imod 

Og så noget helt andet har I lagt mærke til hvor mange gange pigerne har de mest udspekulerede navne og så hedder drengen bare Anders?

Men med sit navnevalg skriver man sig jo ind i en gruppe, da vi i tidernes morgen valgte Liam, vidste vi ikke vi skrev os ind i en gruppe som vi på papiret slet ikke er. Og havde da nogen tanker om det for nogen år siden, men er nu kommet det til, at vi er dem vi er og det er vi også selvom vores ene barn har et navn der skriger på fordommene. Den mindste hedder Linus og ryger jo så ind i mine fordomme om projektbørn så.... Og storesøstre hedder Dina og Lia og er i mine øjne neutrale 

Anmeld

4. december 2014

Ciss

lineog4 skriver:

Må også krybe til korset og sige jeg har samme fordomme. Samtidig har jeg også fordomme om de som kommer med de gamle danske navne hvor de lige har tanden af lidt mere speciel: Petra, Agnes mm.Så tænker jeg straks små projekter, der hvor der bages tusind forskellige julekager men børnene nok alligevel ikke fik lov at lave så meget for så var de ikke pæne... Griner og det er virkelig kun fordomme, for har mødt en del der gik imod 

Og så noget helt andet har I lagt mærke til hvor mange gange pigerne har de mest udspekulerede navne og så hedder drengen bare Anders?

Men med sit navnevalg skriver man sig jo ind i en gruppe, da vi i tidernes morgen valgte Liam, vidste vi ikke vi skrev os ind i en gruppe som vi på papiret slet ikke er. Og havde da nogen tanker om det for nogen år siden, men er nu kommet det til, at vi er dem vi er og det er vi også selvom vores ene barn har et navn der skriger på fordommene. Den mindste hedder Linus og ryger jo så ind i mine fordomme om projektbørn så.... Og storesøstre hedder Dina og Lia og er i mine øjne neutrale 

Det der med at pigerne får specielle navne og drengene langt mere afdæmpede - det er helt sant. I hvert fald hos os. Det som skete var, at pigen kom først. Jeg faldt for et gammelt i dag ikke særlig brugt navn og efterhånden blev manden med på ideen. Da drengen kom som nr to havde jeg også nogle gamle navn, jeg foreslog, men der slog manden i bordet. Hans søn skulle ikke hedde den slags! Så i dag hedder han Aksel. Egentlig er det lidt komisk!

Anmeld

4. december 2014

EAF

Jeg tænkte ikke decideret mobning med hensyn til min drengs navn - mine tanker gik på at det skulle være enkelt, passe til/klinge med vores efternavne, som jo også ville blive hans og hvordan jeg forestillede mig ham sige "Goddag, mit navn er.." - til en eventuel jobsamtale - det er immervæk dér navnet har meget at sige, i voksenalderen. Ikke så meget i de unge år. Så skulle det være sødt, venligt og kærligt og kraftfuldt og så skulle det kunne udtales på engelsk - altså hvis det blev nødvendigt, men i vores meget internationaliserede samfund er det også nødvendigt at det ikke lyder fuldstændig ude i hampen hvis andre mennesker i andre landet ikke kan udtale hans navn end sige noget i bare nærheden af det, så han kom til at hedde Elias  

Anmeld

4. december 2014

Rockertand

Fru. Blog skriver:

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg tænker - hvem har en fordel, når man har et unikt navn? Det er primært forældrene, der kan skille sig ud og se vigtige og interessante ud, jeg synes helt klart, at det er et egoistvalg, når man vælger underlige navne til sit barn.....men det er da barnet, der skal kæmpe med det, indtil man kan få det ændret til noget almindeligt.

Jeg har selv et sjældent navn, eller det var det, da jeg blev født, nu er der rigtig mange, der synes, at det er et rigtigt fint navn - men jeg hader det stadig og har gjort det alle årene, jeg har skældt mine forældre ud mange gange og forsvoret, at jeg ville få det slettet, når jeg var myndig, men jeg har dog valgt at acceptere, at det er sådan, men i mange sammenhænge, hvor jeg har brug for anonymitet, bruger jeg mit mellemnavn - og det er faktisk ret befriende, så måske jeg bare skulle få det ordnet.

- og seriøst: 

Sne er slang for narkotika, og nogle af mine hjernedøde venner ville elske at kunne sige "jeg har lige dyppet pikken i Sne", det ville fremkalde latterbølger i ugevis, og det ville Chili nok også.

Cirkeline er en lille pige og en tegnefilmsfigur, ikke en grandvoksen kvinde (kan lige se sådan en overvægtig, storrygende betonxxxxx med tatoveringer og dyb stemme for mig, jeg ville dø af grin, hvis hun hed Cirkeline)- det samme gælder for Lilli-my og My.

Chili og Pondus - hvis du er nødt til at definere kønnet, er det allerede en indikator på, at det er en skidt ide, derudover er Pondus til dels et negativt ladet ord.

Linse 

Kvist kommer til at grundlægge en helt ny betydning for udtrykket "at babbe gren", det navn nærmest beder om jokes.

Noma tænkte jeg som et pigenavn.

Beklager, at min mening ikke blev pakket bedre ind.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.