Tanker inden man vælger navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.066 visninger
38 svar
37 synes godt om
18. november 2014

Fru. Blog

(Jeg er anonym fordi at jeg ikke har varsel mit arbejde om, at jeg nok "snart" skal på barsel. Så indtil da er jeg anonym - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg sidder og tænker på navne. Der er så mange smukke navne, men mange af de navne jeg synes er meget smukke er også meget specielle. Og vil jo ikke risikere at mit barn skal føle sig anderledes pga sit navn, men samtidig er det efterhånden også ret normalt at have specielle og unikke navne... Tænker i "mobbe-risiko" ind? eller overtænker jeg, når jeg allerede nu er bekymret for mobning.

Jeg har nogen favoritter her (de specielle navne):

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Mine favoritter af almindelige navne er:

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg er fristet til et specielt navn - for der også fordele i at være unik. Tanken med at blande det så der både er specielt og unikt navn er der også.

Men gad godt høre om andre også tænker i forhold til mobning - og om nogen evt. har erfaring?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2014

1977

Profilbillede for 1977
ki skriver:

(Jeg er anonym fordi at jeg ikke har varsel mit arbejde om, at jeg nok "snart" skal på barsel. Så indtil da er jeg anonym - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg sidder og tænker på navne. Der er så mange smukke navne, men mange af de navne jeg synes er meget smukke er også meget specielle. Og vil jo ikke risikere at mit barn skal føle sig anderledes pga sit navn, men samtidig er det efterhånden også ret normalt at have specielle og unikke navne... Tænker i "mobbe-risiko" ind? eller overtænker jeg, når jeg allerede nu er bekymret for mobning.

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg er fristet til et specielt navn - for der også fordele i at være unik. Tanken med at blande det så der både er specielt og unikt navn er der også.

Men gad godt høre om andre også tænker i forhold til mobning - og om nogen evt. har erfaring?

Du er ikke anonym :-)

Anmeld

18. november 2014

Fru. Blog

Jeanne skriver:

Du er ikke anonym :-)

Hahah nåhr hovsa. Ej det går nok så alligevel....

(jeg er ny herinde...begynder-besvær)

Anmeld

18. november 2014

Disa

Jeg har selv et specielt navn og har måtte høre på dumme kommentarer i folkeskolen, men er rigtig glad og stolt af mit navn. Disa

Hvis vi får en pige så har jeg to navne jeg godt kan lide, Albine og Elina. Min oldemor hed Albine, der er kun 3 i Danmark der hedder det nu, men kæresten er bange for at hun vil blive kaldt albino så han er meget mere til Elina.

Anmeld

18. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg tænker ikke navne og mobning hænger sammen. 

Bliver man mobbet er det fordi man er et let "mobbeoffer", hvis man er lidt tilbageholdende, lavt selvtillid osv. Men det er blot min egen tese om emnet 

det er nogen flotte navne. Kender en sød lille Pondus

Anmeld

18. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
ki skriver:

Hahah nåhr hovsa. Ej det går nok så alligevel....

(jeg er ny herinde...begynder-besvær)

Velkommen til

Anmeld

18. november 2014

CarinaSB

ki skriver:

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg tænkte faktisk ikke så meget over at mine børn kunne blive mobbet med deres navne .. for jeg tænkte at hvis de bliver mobbet skulle de nok kunne finde på noget andet end navnet ( beklager at jeg lyder meget dømmende) :) Men mine unger hedder Noah & Charlie :)

Anmeld

18. november 2014

Lisette W

Jeg tror altid børn kan finde et eller andet at drille med. Jeg gik i 0. klasse med en der hed Lærke som jo er et ret almindeligt navn, men alligevel var der nogle af de store drenge der gik rund og sang: "Jeg ved en lærkerede ... "

Jeg syntes det er skønt med et navn der ikke er en masse-betegnelse, så man har sit navn lidt for sig selv. Jeg syntes bare at det er vigtigt at det er et navn som man umiddelbart ved hvordan skal staves så dit barn ikke skal stave det hele tiden, for det kan godt blive irriterende. 

Anmeld

18. november 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vi tænkte rigtig meget over mobning, og problemer med både selv eller andre skulle stave navnet, og så også fordi vi gerne ville have det skulle være nordiskt navn så man vidste hvem man sad overfor...

lavede endda vist en tråd herinde om ideer dengang med en liste over krav til navne

Vi endte med Erik Lige ud ad landevejen og der er mange der roser valget

Anmeld

18. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg er ikke så optaget af om der kan være en risiko for mobning. Det er ikke min opfattelse at navnet har en indvirkning på om barnet vil blive mobbet. Børn er kreative, selv de mest harmløse navne kan rimes på. 

Når det er sagt så tænker jeg over om navnet er 'passende'. Jeg bor ikke i Danmark, så der er navne, som jeg synes er flotte, men som ikke fungerer hernede. Et eksempel er Mia. Sødt navn, men er det samme som ejestedsordet 'min'. Omvendt er der navne hernede som jeg heller ikke ville bruge, såsom Simone (det er et drengenavn her). 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.