Tanker inden man vælger navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2014

Sprit25

Nej navnet afgør ikke om man bliver mobbet men hvis man kalder tvillinger Bue og Pil er det sgu lidt nemmere at finde på noget med end Line og Johannes. 

Og ja der er forSkel på mobbe og drille men begge dele er da nederen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2014

MHB

Jeg synes godt man kan bruge specielle navne, men ville nok afholde mig fra at bruge et navn der var så specielt at det skulle efterfølges af et "og det er en pige/dreng"  

Anmeld

18. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
migxher skriver:

Og din pointe er???

Den siger sig selv. 

Anmeld

18. november 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
ki skriver:

(Jeg er anonym fordi at jeg ikke har varsel mit arbejde om, at jeg nok "snart" skal på barsel. Så indtil da er jeg anonym - bare for en sikkerheds skyld)

Jeg sidder og tænker på navne. Der er så mange smukke navne, men mange af de navne jeg synes er meget smukke er også meget specielle. Og vil jo ikke risikere at mit barn skal føle sig anderledes pga sit navn, men samtidig er det efterhånden også ret normalt at have specielle og unikke navne... Tænker i "mobbe-risiko" ind? eller overtænker jeg, når jeg allerede nu er bekymret for mobning.

Jeg har nogen favoritter her (de specielle navne):

Sne (pige)

Birk

Cirkeline

Chili (pige)

Pondus (dreng)

Linse

Lilli-my

Mikk

Mikline

My

Kvist (dreng)

Noma (dreng)

Mine favoritter af almindelige navne er:

Oscar

Andreas

Willy

William

Bertram

Bertil

Marie

Marius

Line Sofie

Ditte Sofie

Lotte

Liva

Noah

Jeg er fristet til et specielt navn - for der også fordele i at være unik. Tanken med at blande det så der både er specielt og unikt navn er der også.

Men gad godt høre om andre også tænker i forhold til mobning - og om nogen evt. har erfaring?

jeg tænkte ikke specielt meget på om de ville kunne blive drillet med deres navn, men jeg tjekkede dog at deres initialer ikke ville blive noget forkert...

min veninde ville døbe sin søn Patrick, men så ville hans initialer blive PIS, så de ændrede det til Oliver... 

Anmeld

18. november 2014

Ciss

Jeg tænkte på det, da vi valgte navne.

Jeg forsøgte at undgå

- navn som oplagt kan rimes på en ubehagelig måde

- navn som giver ubehagelige initialer (F eks Wilma Clausen = WC)

- navn som stort set kun forbindes med en bestemt person (ikke positivt. A la Adolf eller Vidkun. )

- navn som kan staves på 1000 måder

- almindelige navn stavet på usædvanlig måde ( F eks Viljam i stedet for William)

- Navn som er vanskelige at stave rigtig, hvis man bare hører det udtalt.

Jeg synes, du har rigtig mange fine navne på din liste. Men af de usædvanlige ville jeg personlig ikke bruge Linse (det er let at lave alverdens dårlige ordspil, siden linser både kan spises eller bruges i stedet for briller) eller Cirkeline (Sødt på en lille pige, men hun bliver stor - og så kan det blive uheldigt at hedde noget med cirkel hvis hun nu ikke er sylslank som teenager).

Anmeld

18. november 2014

Stimap

Få evt (med hjælp fra venner og familie) lavet en brainstorm over øgenavne, man kunne forbinde med navnet og have det med i tankerne...

og evt initialer .. Så h*n ikke hedder P.I.K eller lign  

Men synes i skal vælge det navn I har det bedst med  uanset om det er det ene eller det andet... 

Jeg tror ikke der er større risiko for at være et "mobbeoffer", fordi man har et mere sjældent navn.. 

Anmeld

19. november 2014

Fru. Blog

Wauw sikke mange gode svar. 1000 tak  er ny herinde så man bliver helt overvældet af så megen responds.

Anmeld

20. november 2014

Vivienne

Disa skriver:

Jeg har selv et specielt navn og har måtte høre på dumme kommentarer i folkeskolen, men er rigtig glad og stolt af mit navn. Disa

Hvis vi får en pige så har jeg to navne jeg godt kan lide, Albine og Elina. Min oldemor hed Albine, der er kun 3 i Danmark der hedder det nu, men kæresten er bange for at hun vil blive kaldt albino så han er meget mere til Elina.

Jeg gik i 10. klasse med én som hed Albinus til mellemnavn. Han blev altid drillet med "Albino"...

Anmeld

20. november 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
PST skriver:

Vi har valgt et meget unikt og specielt navn, som ingen andre hedder herhjemme - og ville aldrig overveje mobbe risiko osv., det er min opgave er give mit barn den største og bedste selvtillid og selvværd, og give hende følelsen af, at hun altid til hver en tid er unik og elsket, ligesom hun er- hun skal proppes med al dette, og kommer der en dag én person og driller, så får det ingen betydning for hende ! Hun bliver en sej og unika sjæl 

Vi valgte dog ikke navnet pga., at det var specielt, men fordi vi synes det er smukt.

Alle jeg har nævnt det for, har synes rigtig godt om det - nogle skulle lige vende det, men derefter synes de alle at navnet er så et perfekt valg.

Det er meget store krav, du stiller dig selv og dit barn. Du kan ikke bestemme for hende, at hun skal være fuld af selvtillid og selvværd og sejhed - børn er ikke maskiner, der kan proppes med bestemte input med garanti for, at det giver et bestemt resultat. Har man så fejlet som forældre, hvis barnet er genert, sensitivt, usikkert, følsomt, sårbart? 

Jeg gyser, når jeg hører forældre sige, at "det eneste, vi kræver af hende/ham er, at hun/han skal blive lykkelig!" Det er en tung byrde at lægge på skuldrene af en anden. Vi kan ønske, men ikke kræve. 

Pas på dig selv og din datter. 

Anmeld

20. november 2014

ErDetSnartNU

Først - jeg ville aldrig kalde min dreng Kvist, da det jo er en lille gren. Det kan enten blive en joke når han bliver seksuelt aktivt (specielt hvis han får en lille diller), men også inden da, hvis man får en ranglet dreng uden muskelmasse - eller omvendt vil det være et ironisk navn til en stor basse, hvadenten det er pga muskler eller overvægt. 

Dernæst, og jeg nu tager jeg bladet fra munden, men det er ikke for at støde dig: Jeg har fordomme om børn med mærkelige navne, og specielt forældre, der vælger alt for konstruerede navne til deres børn. Jeg synes det skriger uintelligens, rent ud sagt, selvom jeg godt er klar over, at der naturligvis også findes søde, intelligente mennesker, som kalder deres børn for Cirqelinse-Avyina-lys. Jeg, personligt, forbinder det bare med D.U.M, afblegede negleteknikere og duller i realityshows mere, end jeg forbinder folk i gode jobs med det. Jeg læste også en artikel engang om, at det mest var de lavere socialklasser, der valgte de zpecielle navne til deres "unikke" børn.

Hvad "værre" er, jeg ved, at jeg er langt fra den eneste, der har det sådan. Måske er vi bare en flok snobbede mennesker, der sidder i vores akademiker-ghetto og kritiserer folks forsøg på at proppe så mange z'er og ph'er ind som muligt (egentlig er vi ret søde ), men uanset hvad, så er der en stor del af befolkningen, som vil forbinde et konstrueret "unikanavn" med noget dårligt.

Jeg siger ikke, at man altid skal vælge efter, hvad andre mennesker synes, eller at man skal gøre alt, hvad man kan, for at passe ind, men jeg mener, at man for sine børns skyld bør gøre sit bedste for i det mindste ikke at give det et navn, som kan lægge det til last.

Uanset hvad, så ønsker jeg dig tillykke med din graviditet, og håber, at du finder lige dét navn, dit barn skal have  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.