At blive forældre på SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2014

Sandratoft

Spirrevip skriver:

Jeg har ikke kunne finde noget om priser for instution, så der gav du mig næsten et hjertestop - 1300???!!!  Jeg vidste godt at det var dyrt, men så dyrt? Det havde jeg ikke i mine vildeste fantasier troet  måske er jeg bare dum 

I Aarhus koster en vuggestueplads 3800 kr dagpleje er billigere, det er ca 2600 kr. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du kan self altid tage det alm su-lån, men husk på at forsørgertillæg og særligt su-lån for forsørgere KUN er tilgængeligt så længe i BEGGE er su modtagere. Hvis han er på elevløn, kan du ikke få forsørgertillæg osv. 

Forsørgertillæg er i øvrigt heller ikke muligt at få under barselsperioden. Først når studiet genoptages. men! Hvis din kæreste får su mens du går hjemme på barselsklip, kan han modtage miksklip i 6mdr! (Læs på su.dk, under "du er blevet far under uddannelse") far har nemlig også ret til barselsklip, dog kun 6.  

I vil 100% få noget tilskud til institution, spørgsmålet er bare hvor meget. Der er vidst en beregner på borger.dk, der kan du også regne på boligstøtte med jeres indkomst og et barn boende

dagplejeplads koster ca 2500 og vuggestue ca 3000-3500. Vi får tilskud på knap 900kr selvom vi har en indkomst på 20.000 udbetalt. (Alm løn+ alm su uden lån), så i vil med garanti også være berettiget til noget  

Anmeld

8. november 2014

lineog4

Selvsagt man det klares på SU, det handler om ønsket og prioriteringer. Men det bliver da stramt, der er nok ikke lige penge til mærketøjet, weekendture til Paris osv... Men så får man noget andet. Da vi fik den første sammen levede vi af min mands løn og mit lille bitte tilskud på 1800 (fik hjemmeboende SU) fordi jeg havde adresse hos min mor for at kunne overtage hendes lejlighed efter 2 år - ja og så havde vi faktisk knapt 10 mnd hvor jeg ikke havde en indkomst fordi jeg havde været for længe om studie. Vi fik ikke tilskud til vuggestue (den gang var grænsen meget højere), eller andre tilskud, så kan fx huske hvordan jeg græd af glæde da min kære mand løb ned under dække af han gik ned med skralden og købte en lille træslagbænk og et bord til min datter da hun var 1 år for det første nye hun nogensinde havde fået.

Men når det rosenrøde er skrevet, for det er det. Så falder jeg lige over du skriver din kæreste først skal på gymnasiet, og vil høre hvor gamle er I? Ikke der er noget galt med unge forældre, men ja det er rosenrødt, men måske ikke hvis man føler man går glip af en masse i mange år. For hvis er pengene er små i mange år, så er der mange rejser, fester, tøj og hvad ved jeg.... 

Anmeld

8. november 2014

Spirrevip

Mange tak for svar alle sammen 

Min kæreste er 19, og han er færdig til sommer med gymnasiet. Og jeg er 18  Jeg ved godt at vi stadig er meget unge, og der nok er meget vi vil komme til at gå glip af - i hvertfald hvis mam begynder at sammenligne os med andre unge. Men det gør vi egentlig allerede, da vi hellere springer 2 måneders byture over for at have penge til et weekendophold et sted her i Danmark. Og for at være ærlig, så har jeg kun "benyttet" mig af, at jeg er blevet 18 én enkelt gang, hvor vi tog i byen. Og så specielt var det godt nok heller ikke, jeg ville egentlig hellere have en hygge aften derhjemme 

Men mange tak for brugbare svar, vi kigger helt sikkert videre på det hele 

Og så  jeg for at det bliver om nogle måneder, og at jeg slipper for menneskets naturlige fordømmende natur  

Anmeld

8. november 2014

Spirrevip

lineog4 skriver:

Selvsagt man det klares på SU, det handler om ønsket og prioriteringer. Men det bliver da stramt, der er nok ikke lige penge til mærketøjet, weekendture til Paris osv... Men så får man noget andet. Da vi fik den første sammen levede vi af min mands løn og mit lille bitte tilskud på 1800 (fik hjemmeboende SU) fordi jeg havde adresse hos min mor for at kunne overtage hendes lejlighed efter 2 år - ja og så havde vi faktisk knapt 10 mnd hvor jeg ikke havde en indkomst fordi jeg havde været for længe om studie. Vi fik ikke tilskud til vuggestue (den gang var grænsen meget højere), eller andre tilskud, så kan fx huske hvordan jeg græd af glæde da min kære mand løb ned under dække af han gik ned med skralden og købte en lille træslagbænk og et bord til min datter da hun var 1 år for det første nye hun nogensinde havde fået.

Men når det rosenrøde er skrevet, for det er det. Så falder jeg lige over du skriver din kæreste først skal på gymnasiet, og vil høre hvor gamle er I? Ikke der er noget galt med unge forældre, men ja det er rosenrødt, men måske ikke hvis man føler man går glip af en masse i mange år. For hvis er pengene er små i mange år, så er der mange rejser, fester, tøj og hvad ved jeg.... 

Tak for svar - og hvor må det have været hårdt de første måneder

Som skrevet lige oven over, så er han færdig til sommer - så skal han have hans værnepligt, og derefter vil han søge ind på politiskolen  

Og som du selv siger, så er der rigtig mange ting, som man ikke bare lige kan få - heller ikke de vildt fede bukser til 2000. Men til gengæld får man noget helt andet, som jeg er helt sikker på er det værd x1000, selvom det til tider er pisse hårdt Jeg ved bare at jeg gerne går i tøj fra genbrug eller bilka/Føtex,  hvis det skulle blive en nødvendighed 

Anmeld

8. november 2014

esiuol22

Bertris skriver:

mindes at hvis man ikke får delvis friplads koster det omkring 3000 for institution. 

Men tilbage til dit spørgsmål 

Når du vender tilbage til uddannelsen og har opbrugt dine barselsklip vil du få en almindelig SU uanset om du har børn eller ej. Hvis din kæreste og du bor sammen og begge er på su (dette er et krav for det her tillæg) ville i kunne få det der hedder et forsøgertillæg til "forsøger der bor sammen med SU modtager", hvis din kæreste på SU også er faren kan i begge få det så længe i begge er på SU. 

Så er der SU lån, der kan i også få et ekstra lån da i er forsørgere, almindelig lån + forsøger lån er på lidt over 4400 

Inden jeg gik på barsel for anden gang var vi på 2xSU + forsøger tillæg herhjemme, vi fik højere boligstøtte pga vi fik barn, delvis friplads til vuggestue med mad og bleer, hvor vi betalte ca 500 kr i måneden, vi gennemgik forsikringstilbud og sparede også omkring 2000 i året der (altid smart at gøre engang i mellem) 
Det kan sagtens lade sig gøre at få det til at løbe rundt som forældre på SU, men det er stramt uden lån, vi fik ca 13.000 udbetalt (dette kommer jo an på trækprocent i skat osv), men vi klarede os fint nok, vores datter har intet manglet, men vi har levet stramt manden og jeg Vores datter er altid kommet før os selv ang. pengene vi havde. 

hvor meget har får man endeligt udbetalt hvis man er to på su med to børn, og uden su lån, bliver da lidt nyskrig

Anmeld

8. november 2014

Bertris

esiuol22 skriver:

hvor meget har får man endeligt udbetalt hvis man er to på su med to børn, og uden su lån, bliver da lidt nyskrig

det samme som ved 1 barn, men boligstøtten stiger vist lidt også bliver den billigste institution af de to (til den tid) lidt billigere pga søskende rabat  

Anmeld

8. november 2014

Wik

Os&lilledig skriver:

JEg har selv prøvet at undersøge hvordan det skal hænge sammen med en baby. Jeg ved også at man kan få 12 mdr barselsklip.. MEN... Får man højere su når man kommer tilbage på uddannelsen..? Eller går man tilbage til de sølle 5000 kr..? Ved mindre man tager lån..? 

min kæreste får 28000 i løn før skat. 

Ja du går tilbage til de 5000 kr igen, uden tillæg når din mand har arbejde. Det er ikke meget, men nogle af mine medstuderende, skal betale 60 % af deres SU tilbage oveni lån. Og USA betaler selv hele gildet, så jeg synes ikke man står så dårligt igen. Det er jo også en kæmpe fordel at få sig en uddannelse selvom det er hårdt til tider. 

Man kan jo arbejde ved siden af studiet, eller tage lån alt efter hvordan uddannelse og ens prioriteter er skruet sammen.

Anmeld

8. november 2014

esiuol22

det samme som ved 1 barn, men boligstøtten stiger vist lidt også bliver den billigste institution af de to (til den tid) lidt billigere pga søskende rabat  

okay så der er kun mulighed for ekstra lån,  så kan en enlig på su jo bedre klare sig en to sammen på su da di vil have ca det samme rådighedsbeløb i sidste ende, men bare være flere personer der skal leve for det. set ud fra ingen tager lån. 

Anmeld

8. november 2014

Monski

Spirrevip skriver:

Hej alle I søde mødre, kommende mødre og jer der bare har en mor gemt inde i jer 

Jeg er en ung pige, der for ganske nylig er flyttet sammen med min kæreste. Og efter kort tid, kom babysnakken på bordet - for jeg føler mig efterhånden temmelig klar på at bygge rede og slå rod  min kæreste var meget uforstående til at starte med, men efter nogle dage så kom han og ville snakke om det igen. Og han blev enig med sig selv om, at PB skulle begynde når han begyndte at føle sig klar - og om det er om 3 måneder, et år eller 5 er jo ikke til at vide. Jeg skal til at starte på HG til januar, så jeg har i hvertfald 4 år mere på SU, og min kæreste har (plus/minus) 5-6 år tilbage på SU/elevløn. 

Jeg er rigtig interesseret i at høre om hvordan andre unge forældre, på SU, har klaret den? Og hvordan ser det ud på SU, med barsel, tillæg osv.? Jeg har læst mig frem til at man får 12 klip, som man så kan fordele ud - f.eks 12 måneder med almindelig SU, eller 6 måneder med dobbelt. Jeg kunne dog ikke forestille mig kun at have 6 måneders barsel 

Knus 

Både min kæreste og jeg er på su og vi har to børn på hhv 10 måneder og næsten 5 år  

jeg tror vi har ret mange udgifter i forhold til andre. Ca 12000,- hver måned. Men vi klarer den fint selvfølgelig er det med lån, og det er da selvfølgelig ærgerligt men ligeså snart jeg begynder i skole igen (er på barsel) så tager jeg et studiejob ligesom min kæreste også har et studiejob.

det er ikke fordi vi har al verdens penge men vores børn mangler aldrig noget og vi har da råd til både udflugter med ugerne, at spise ude eller pizza osv og så ryger min kæreste også. 

Med lidt god vilje så er det slet ikke så svært derudover er jeg SÅ glad for at jeg har fået børn under min uddannelse for jeg har så meget tid til dem, arbejdede i 2 år inden min anden graviditet og jeg foretrækker klart at studere, det er meget lettere med sygedage osv  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.