At blive forældre på SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.399 visninger
23 svar
7 synes godt om
7. november 2014

Spirrevip

Hej alle I søde mødre, kommende mødre og jer der bare har en mor gemt inde i jer 

Jeg er en ung pige, der for ganske nylig er flyttet sammen med min kæreste. Og efter kort tid, kom babysnakken på bordet - for jeg føler mig efterhånden temmelig klar på at bygge rede og slå rod  min kæreste var meget uforstående til at starte med, men efter nogle dage så kom han og ville snakke om det igen. Og han blev enig med sig selv om, at PB skulle begynde når han begyndte at føle sig klar - og om det er om 3 måneder, et år eller 5 er jo ikke til at vide. Jeg skal til at starte på HG til januar, så jeg har i hvertfald 4 år mere på SU, og min kæreste har (plus/minus) 5-6 år tilbage på SU/elevløn. 

Jeg er rigtig interesseret i at høre om hvordan andre unge forældre, på SU, har klaret den? Og hvordan ser det ud på SU, med barsel, tillæg osv.? Jeg har læst mig frem til at man får 12 klip, som man så kan fordele ud - f.eks 12 måneder med almindelig SU, eller 6 måneder med dobbelt. Jeg kunne dog ikke forestille mig kun at have 6 måneders barsel 

Knus 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2014

Emilie91

Spirrevip skriver:

Hej alle I søde mødre, kommende mødre og jer der bare har en mor gemt inde i jer 

Jeg er en ung pige, der for ganske nylig er flyttet sammen med min kæreste. Og efter kort tid, kom babysnakken på bordet - for jeg føler mig efterhånden temmelig klar på at bygge rede og slå rod  min kæreste var meget uforstående til at starte med, men efter nogle dage så kom han og ville snakke om det igen. Og han blev enig med sig selv om, at PB skulle begynde når han begyndte at føle sig klar - og om det er om 3 måneder, et år eller 5 er jo ikke til at vide. Jeg skal til at starte på HG til januar, så jeg har i hvertfald 4 år mere på SU, og min kæreste har (plus/minus) 5-6 år tilbage på SU/elevløn. 

Jeg er rigtig interesseret i at høre om hvordan andre unge forældre, på SU, har klaret den? Og hvordan ser det ud på SU, med barsel, tillæg osv.? Jeg har læst mig frem til at man får 12 klip, som man så kan fordele ud - f.eks 12 måneder med almindelig SU, eller 6 måneder med dobbelt. Jeg kunne dog ikke forestille mig kun at have 6 måneders barsel 

Knus 

Du kan nok ikke bruge mit svar til særlig meget, for jeg er ikke på barsel (Endnu ) Men til feb. Slutter mit semester så der skal jeg holde barsel (har termin d. 16 april). Og vi har regnet sammen til at jeg ikke får værken tillæg eller fuldbetalt institutionsplads (når den tid engang kommer) for min mand tjener 30.000 før skat Og det er vist for meget Så jeg får de 12 ekstra SU klip + lån og børnepenge Men det er vist også det  

Anmeld

7. november 2014

Spirrevip

emiliedamm skriver:

Du kan nok ikke bruge mit svar til særlig meget, for jeg er ikke på barsel (Endnu ) Men til feb. Slutter mit semester så der skal jeg holde barsel (har termin d. 16 april). Og vi har regnet sammen til at jeg ikke får værken tillæg eller fuldbetalt institutionsplads (når den tid engang kommer) for min mand tjener 30.000 før skat Og det er vist for meget Så jeg får de 12 ekstra SU klip + lån og børnepenge Men det er vist også det  

Stort tillykke med spiren 

Og tak for svar - men jeg tror ikke at min kæreste kan komme op på 30000 på en su hehe 

Har tænkt meget over det med instutionsplads for det er bestemt ikke gratis 

Anmeld

7. november 2014

Wik

Det kan godt lade sige gøre, det er faktisk en fordel at I begge studere. Men barselsklip er ikke berettiget til tillæg, men almindelig Su er, og hvis din mand og dig studere på sammetid kan i begge få et lille tillæg, og kan tage SU lån hvis I har høje udgifter. Praktik er lidt mere kryptisk, men der får din mand nok lidt mere..

Vi har lån i banken, bil og en 3. på vej, så det er lidt stramt for os på SU, men det har det ikke altid været.

Der er mange fordele ved at få børn under uddannelse kan kun anbefale det, så god vind til jer

Anmeld

7. november 2014

Spirrevip

Det kan godt lade sige gøre, det er faktisk en fordel at I begge studere. Men barselsklip er ikke berettiget til tillæg, men almindelig Su er, og hvis din mand og dig studere på sammetid kan i begge få et lille tillæg, og kan tage SU lån hvis I har høje udgifter. Praktik er lidt mere kryptisk, men der får din mand nok lidt mere..

Vi har lån i banken, bil og en 3. på vej, så det er lidt stramt for os på SU, men det har det ikke altid været.

Der er mange fordele ved at få børn under uddannelse kan kun anbefale det, så god vind til jer

Mange tak for svar Wik

Og hvor er det dejligt at høre nogle små lykkehistorier 

Sådan som det ser ud ligenu, så har vi ikke sindssygt høje udgifter. 200 til internet, så huslejen som vil komme til at ligge på 3400-3800 når vi finder en større lejlighed, selvfølgelig telefonregninger på i alt 400, og så vores forsikring som jeg på stående fod ikke kan huske hvad er på 

Så der er i realiteten næsten en "hel" su tilbage, til alt andet. Og jeg ved ikke hvordan tillæg og så videre ser ud efter barslen  

Derudover satser manden på at blive politimand efter han er helt færdig med gym og værnepligt, så praktikken vil (så vidt vi har læst os frem til) være 23000. Så jeg synes faktisk ikke at det ser helt dumt ud

Men vi får så også et su-lån over hovedet, så min kære mand kan få kørekort, for det var han ikke så smart at spare op til.. Typisk mænd 

Anmeld

8. november 2014

Os&lilledig

JEg har selv prøvet at undersøge hvordan det skal hænge sammen med en baby. Jeg ved også at man kan få 12 mdr barselsklip.. MEN... Får man højere su når man kommer tilbage på uddannelsen..? Eller går man tilbage til de sølle 5000 kr..? Ved mindre man tager lån..? 

min kæreste får 28000 i løn før skat. 

Anmeld

8. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
Os&lilledig skriver:

JEg har selv prøvet at undersøge hvordan det skal hænge sammen med en baby. Jeg ved også at man kan få 12 mdr barselsklip.. MEN... Får man højere su når man kommer tilbage på uddannelsen..? Eller går man tilbage til de sølle 5000 kr..? Ved mindre man tager lån..? 

min kæreste får 28000 i løn før skat. 

Ja.. Det er korrekt.. Satsen er normal SU. 

Anmeld

8. november 2014

esiuol22

hej jeg er også på su ca 5000kr får ikke tillæg, kærsten har ca 15500kr udbetalt efter skat, ved ikke lige før, vi får delvist friplads så betalte ca1300kr for vuggestue og ellers ikke noget støtte.

Anmeld

8. november 2014

Spirrevip

hej jeg er også på su ca 5000kr får ikke tillæg, kærsten har ca 15500kr udbetalt efter skat, ved ikke lige før, vi får delvist friplads så betalte ca1300kr for vuggestue og ellers ikke noget støtte.

Jeg har ikke kunne finde noget om priser for instution, så der gav du mig næsten et hjertestop - 1300???!!!  Jeg vidste godt at det var dyrt, men så dyrt? Det havde jeg ikke i mine vildeste fantasier troet  måske er jeg bare dum 

Anmeld

8. november 2014

Bertris

Spirrevip skriver:

Jeg har ikke kunne finde noget om priser for instution, så der gav du mig næsten et hjertestop - 1300???!!!  Jeg vidste godt at det var dyrt, men så dyrt? Det havde jeg ikke i mine vildeste fantasier troet  måske er jeg bare dum 

mindes at hvis man ikke får delvis friplads koster det omkring 3000 for institution. 

Men tilbage til dit spørgsmål 

Når du vender tilbage til uddannelsen og har opbrugt dine barselsklip vil du få en almindelig SU uanset om du har børn eller ej. Hvis din kæreste og du bor sammen og begge er på su (dette er et krav for det her tillæg) ville i kunne få det der hedder et forsøgertillæg til "forsøger der bor sammen med SU modtager", hvis din kæreste på SU også er faren kan i begge få det så længe i begge er på SU. 

Så er der SU lån, der kan i også få et ekstra lån da i er forsørgere, almindelig lån + forsøger lån er på lidt over 4400 

Inden jeg gik på barsel for anden gang var vi på 2xSU + forsøger tillæg herhjemme, vi fik højere boligstøtte pga vi fik barn, delvis friplads til vuggestue med mad og bleer, hvor vi betalte ca 500 kr i måneden, vi gennemgik forsikringstilbud og sparede også omkring 2000 i året der (altid smart at gøre engang i mellem) 
Det kan sagtens lade sig gøre at få det til at løbe rundt som forældre på SU, men det er stramt uden lån, vi fik ca 13.000 udbetalt (dette kommer jo an på trækprocent i skat osv), men vi klarede os fint nok, vores datter har intet manglet, men vi har levet stramt manden og jeg Vores datter er altid kommet før os selv ang. pengene vi havde. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.