Forstår udmærket din frustration.
Men én ting som helt sikkert ikke hjælper, men kun gør det værre er, at hvæse af ham eller skælde ud.
Han søger opmærksomhed og grænser, og han har især brug for anerkendelse. Man kan sagtens lære et barn som slår og sparker at være blid og sød.
Min venindes søn og min dreng går i samme BH. Han er ligesom ham som du beskriver, og tilmed bider og niver han.. Jeg går ned på hans niveau og kigger ham i øjnene - hans sprog er ikke super godt endnu, men han ved godt hvad jeg mener når jeg siger "Det gør ondt og det er ikke rart at du bider (f.eks.) Vi bider ikke hinanden" og hvis han prøver at løbe væk/undvige, tager jeg roligt fat i ham - absolut ikke noget med at tage hårdt fat - det går jeg slet ikke ind for!
Hvis jeg siger det i en rolig og fattet tone, tager han det meget mere til sig end hvis der bare bliver sagt "Hold så op!" eller "Hvad har du gang i?" eller "Nu stopper du!" eller whatever...
I børnehavealderen prøver de grænser af, det ved alle efterhånden. Ham du beskriver her har brug for at få sat grænser - men de behøver ikke være ubehagelige for ham. Det kan sagtens gøres på en ordentlig og blid måde
Og det er også den måde, hvorpå børn bedst tager tingene ind til sig. Det er egentlig meget logisk - det føles rart for barnet at få sat en fast grænse uden tvang/"vold"/skæld-ud osv. Og når noget føles rart så husker vi det bedre end det som føles skidt/ubehageligt - det forsøger vi gerne at fortrænge. Naturlig forsvarsmekanisme 
Nu er det selvfølgelig svært når det ikke er en dreng du ser til dagligt - i længere tid end afhentnings tidsrummet. Du kunne måske tage snakken med forældrene? Hører hvordan de tackler det. Altså ikke udspørge, men bare tale med dem.... Det havde jeg gjort helt stille, roligt og venligt 
Anmeld