Eksperthjælp: Motorisk udvikling og stor kropsvægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.547 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. november 2014

Christina Haansbæk

Hej Christina

Jeg har en søn på lige over 8 mdr. gammel. Han er en stor dreng; 10 kg og 75 cm, og har desuden et stort hoved :-) (var vist 48 cm ved senest sp-måling).

Motorisk er han noget langsom:
- Kan endnu ikke sidde selv uden støtte
- Kravler/kryber ikke endnu

Han er glad for at ligge på maven og triller lystigt fra ryg til mave og den anden vej.
Han bevæger sig rundt om egen akse og kan hive sig fremad i armene, hvis han har noget at trække i.
Kan sætte af ben benene, hvis han kan skubbe imod noget.

Min sp medgiver, at min søn ikke er så motorisk fremmelig, men hun mener ikke, der er noget at være bekymret for.
Ved seneste lægebesøg (7 mdr.) mente vores læge, at min søn er fint med udviklingsmæssigt.

Jeg vil gerne høre din vurdering :-)

Hilsen Frederiks mor

Christinas svar

Kære Frederiks mor

Mange tak for dit spørgsmål.

Ud fra din beskrivelse vil jeg give din SP og læge ret i at der ikke er grund til bekymring vedr. Frederiks motoriske udvikling.

Stort hovedomfang og kropsvægt kan have stor betydning i forhold til barnets motoriske udvikling, specielt i den alder din dreng har.

Det vigtigste er at du oplever at din dreng udvikles motorisk og at han ikke "står stille" på et motorisk niveau i længere tid.

Det som du observerer at Frederik er optaget af på nuværende tidspunkt, er det som du kan støtte ham i og dermed stimulere ham motorisk. Prøv at lægge mærke til hvad han "arbejder" med og støt ham i det - både verbalt og guidende hænder.

Håber det var svar nok ellers er du meget velkommen til at kontakte mig på haansbaek@stofanet.dk.

De bedste hilsner
Christina Haansbæk

Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.

Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.