Gudmor og Fadder til navngivning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mumto3 skriver:

Spændende vinkel

Først kunne jeg ikke lade være med at grine lidt, over at man gerne vil have en Gudmor til en navngivning. Det ligger jo ligesom i det med navngivningen at man ikke vil have noget med Gud at gøre

Men da jeg så læste indlægget, så gav det pludselig god mening!

Selvfølgelig ønsker man, at der er nogen der tager sig af barnet hvis man dør og den anden forældre også dør, og det er jo rart selv at have valgt hvem det skal være, og det ikke bare er op til kommunen og de efterladte at finde ud af hvem der skal det.

Jeg bliver helt glad på jeres barns vegne, at I drager den omsorg, og tænker det igennem.

Min mormor var enebarn og mistede begge sine forældre, så det er en problemstilling jeg har lidt inde på livet.

For en god ordens skyld: Gudmor og faddere er hverken forpligtede på eller har fortrinsret i forhold til at tage sig af barnet, hvis forældrene dør. Der er ikke tale om nogen juridisk binding, kun et "løfte" om, at de vil sørge for, barnet bliver opdraget i den kristne tro. 

Man kan derimod oprette et børnetestamente, hvor man udtrykker sine ønsker om, hvem der skal tage sig af barnet, hvis forældrene dør, men her er der heller ingen garantier for, at de sociale myndigheder vil følge ønsket.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2014

Loa

Dumt spørgsmål måske, men hvorfor føler i at det skal offentliggøres hvem i vælger? Hvis man vælger navngivning behøver man vel ikke stille sig op og fortælle hvem man har valgt skal tage sig af ens barn hvis det uheldige skulle ske? Medmindre man gerne vil have alle skal vide det?

Altså jeg tænker bare man vel kunne lave en aftale/snak med dem man nu vælger, så behøver det vel ikke siges til navngivningen?

I styrer jo selvfølgelig helt selv hvordan i gør, det var mere for at gøre det nemmere jeg tænkte

Anmeld

15. oktober 2014

Kiks

Walse skriver:

Hey.

Det er også en rigtig god ide med at kalde dem guldmødre eller guldfar. Må jeg spørge om hvordan i laver de dokumenter og hvad det indeholder udover dato navnet på barnet.

Grunden til jeg spørg er fordi at den mulighed ville jeg også bruge skal så bare vide om der også skal underskrives af to vidner?? 

Lige til en start vil jeg, som kommentar til et andet indlæg, sige at det dokument vi laver er rent for hyggens skyld og fordi fadderne i kirken også får et lille stykke papir så det på sin vis er officielt. Vi gør det bestemt ikke for at noget skal være juridisk bindende men fordi vi, ligesom med gudforældre, gerne vil have nogle mennesker i vores søns liv der har en speciel status.

Men vi har lavet det som et lille diplom med vandmærke af guldbarer og skrevet at den og den er guldmor til vores søn og så har vi påført fødselsdato og navngivningsdato - ja og så skriver vi det under for en god ordens skyld. 

Jeg håber du kan bruge det til noget og ellers vil jeg gerne maile vores model til dig hvis du kan bruge det som inspiration. 

og så kan jeg da supplerende fortælle at vi har et familiemedlem som synger guddommeligt som synger et par sange for vores søn til navngivningsfesten. Vi kæmpede længe med hvordan vi ville have den lille ceremoni skulle være og om der overhovedet skulle være en og kom til sidst frem til at holde en tale og så at min kusine spiller og synger. Andre planter et træ, laver et digt etc.  

Og så vil jeg da, i forhold til det sidste indlæg, understrege at man selvfølgelig kan lave en navngivning lige som man vil men vi har lyst til at hele selskabet skal vide hvem guldmødrene er på lige fod som at alle i kirken kan se hvem fadderne er. Dem der er udnævnt guldmødre vil også gerne have offentliggjort at det er den status de har i forhold til vores søn.  

Anmeld

16. oktober 2014

Mumto3

Kiks skriver:

Lige til en start vil jeg, som kommentar til et andet indlæg, sige at det dokument vi laver er rent for hyggens skyld og fordi fadderne i kirken også får et lille stykke papir så det på sin vis er officielt. Vi gør det bestemt ikke for at noget skal være juridisk bindende men fordi vi, ligesom med gudforældre, gerne vil have nogle mennesker i vores søns liv der har en speciel status.

Men vi har lavet det som et lille diplom med vandmærke af guldbarer og skrevet at den og den er guldmor til vores søn og så har vi påført fødselsdato og navngivningsdato - ja og så skriver vi det under for en god ordens skyld. 

Jeg håber du kan bruge det til noget og ellers vil jeg gerne maile vores model til dig hvis du kan bruge det som inspiration. 

og så kan jeg da supplerende fortælle at vi har et familiemedlem som synger guddommeligt som synger et par sange for vores søn til navngivningsfesten. Vi kæmpede længe med hvordan vi ville have den lille ceremoni skulle være og om der overhovedet skulle være en og kom til sidst frem til at holde en tale og så at min kusine spiller og synger. Andre planter et træ, laver et digt etc.  

Og så vil jeg da, i forhold til det sidste indlæg, understrege at man selvfølgelig kan lave en navngivning lige som man vil men vi har lyst til at hele selskabet skal vide hvem guldmødrene er på lige fod som at alle i kirken kan se hvem fadderne er. Dem der er udnævnt guldmødre vil også gerne have offentliggjort at det er den status de har i forhold til vores søn.  

Ih, hvor jeg synes det er spændende at høre om. Det er en helt ny måde at lave navngivning på, som jeg ikke har hørt om før. Må jeg spørge om hvorfor I ikke vil have barnet døbt, men alligevel vil have titlen: Gudmor til jeres barn?

Anmeld

16. oktober 2014

Pinkypie

Mumto3 skriver:

Ih, hvor jeg synes det er spændende at høre om. Det er en helt ny måde at lave navngivning på, som jeg ikke har hørt om før. Må jeg spørge om hvorfor I ikke vil have barnet døbt, men alligevel vil have titlen: Gudmor til jeres barn?

Tillader mig lige at svare!

De har valgt at kalde de GULDmor, altså ikke noget med gud at gøre!

Anmeld

16. oktober 2014

Mumto3

Pinkypie skriver:

Tillader mig lige at svare!

De har valgt at kalde de GULDmor, altså ikke noget med gud at gøre!

Tak for svar! Ja, så kan jeg bedre forstå! Guldmor lyder også dejligt! Det har jeg da lyst til at være, både for mine egne børn og andres :-)

Anmeld

16. oktober 2014

Kiks

Mumto3 skriver:

Jamen vi giver ikke titlen gudmor til vores barn men guldmor derimod eller ja guldfar hvis det var sådan en vi havde valgt 

hos os er jeg ateist og min mand medlem af folkekirken. Vi blev enige om en navngivning og så kan vores søn selv senere vælge om han vil døbes og konfirmeres når han er gammel nok til at tage stilling. Dog ville vi gerne at han har de her mennesker som har en lidt ekstra status i hans liv og i dette tilfælde 2 guldmødre. 

Anmeld

16. oktober 2014

Kiks

Mumto3 skriver:

Tak for svar! Ja, så kan jeg bedre forstå! Guldmor lyder også dejligt! Det har jeg da lyst til at være, både for mine egne børn og andres :-)

Undskyld så ikke lige at der var svaret.  

Anmeld

17. oktober 2014

Mumto3

Kiks skriver:

Undskyld så ikke lige at der var svaret.  

Det gør ikke noget:-) er også glad for at du svarede :-)

Anmeld

17. oktober 2014

Walse

Kiks skriver:

Hey igen. 

Du må meget gerne sende mig det på mail. Walses@hotmail.com

jeg vil ligesom jer godt dokumentere stolt at vi har valgt nogen specielle, tætte mennesker til at passe på vores søn om det er bindende ej. Er sådan set ligemeget, det er mere måden og glæden og betydningen der vægter mest når guldmor og guldfadder får det at vide.

Skal lige skrives igen at det er vild fedt at der er så gode mennesker som har tid og overskud til at dele det her med mig og alle andre mennesker. Håber at der sker gode ting for jer i livet. det har i fortjent

jeg tænkte på at lave en sang, er igang med at finde en som kan synge for billige Penge. Kunne være fedt at finde en som har deltaget i noget x-factor eller lignende som ikke koster alverdens penge. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.