Elgaard73 skriver:
Hvad mener du med at hun er bagud i udviklingen? Hvordan?
Jeg kan kun se at du nævner det manglende sprog, som indikator for at hun er bagud? Der er mange børn der ikke siger et kvæk som 16 måneder gammel, uden at de er bagud af den grund.
At hun bliver ammet...jamen herregud, hun er 16 måneder, ikke 16 år. Jeg ammede vores søn til han var 19 måneder og det kom han altså ikke bagud af. Jeg tænker også lidt at det jo nok stadig er pigens behov (tryghed), ellers havde hun sagt fra. Du kan jo af gode grunde ikke tvinge dem til at hapse fat i babsen.
Jeg sov også med vores dreng, fra dag et, og gør det faktisk stadig og han er alligevel en fremmelig dreng (på 2,10 år). Han blev passet hjemme til han var 18 måneder og havde ingen som helst problemer med at fungere socialt, da han først kom ud.
Jeg ville ikke blande mig, hvis ikke der er andet, end det du nævner.
Jeg syntes at det lyder som om, at pigen får en god og tryg start på livet, hvor nærvær er i højsædet. Børn har rent faktisk ikke brug for andre end deres mor (og far) de første 2-3 år af deres liv. Det med at de burde ud mellem andre børn/mennesker, det er en samfundsskabt ide/løsning, for at det skal passe ind i vores travle og pressede arbejdsliv.
Det er nu ikke helt korrekt - rent historisk har kernefamilien mor og far og børn kun eksisteret meget kort tid i den form som nu. Det er rigtigt at ideen om vuggestuen i sin form er ny og når vi hører om dens fordelagtigheder så handler det også om at vi med god samvittighed skal aflevere så vi er med til at holde hjulene i gang.
Men børn har til alle tider været sammen med andre børn, i de amå landsbyer har de løbet rundt fra de kunne, man har skiftes til at passe, de har været i små grupper på marken - at mor skulle gå hjemme og passe barn har der simpelthen ikke været råd og overskud til - mor arbejdede.... Selv i det helt gamle Grækenland talte man om grupper af små børn hvor der var en opdragelse i gang.
Og så har der sjældent været tale om enebørn særlig længe i hvert fald, og jeg kan da se forskel min nummer 3 behøvede på ingen måde ud af huset aktiviteter med andre børn for han fik så rigeligt med børn af sine storesøskende, hvor min den første nød andre børn helt enormt og der var det et behov (helst hvor mor også var der).
Til TS:
Jeg vil ikke forsøge at vurdere din søsters forhold til sin datter, men jeg tænker hvis I er tætte nok, hvad så med en snak bare om din undren - hun kan jo have mange gode forklaringer.
Lige med hensyn til amning er jeg ret sikker på barnet nok selv skal sige fra hvis ikke behovet er der, men man skal selvsagt passe på amningen ikke tager interessen for almindelig mad. Min datter kom i en dum rytme hvor hun så og sige suttede hele natten, dvs. Hun tog sine hovedmåltider om natten og det var derfor en kamp at få hende til at spise om dagen - dvs. Amningen overtog og den almindelig mad blev blot supplement og det er næringsmæssigt ikke okay efter en hvis alder.