Fastholde barn i babyrollen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.694 visninger
15 svar
24 synes godt om
3. oktober 2014

Anonym trådstarter

Puha, det er et ømt emne jeg nævner her..

Min søster har en datter på 16 måneder. En fin lille pige, men hun bliver fastholdt i babyrollen og jeg er sådan i tvivl om jeg skal påpege det.

Sagen er den, at hun stadig bliver ammet ca hver tredje time, og to gange hver nat.
Det er ikke pigen der melder sig ved amning, hun bliver bare lagt til brystet uanset hvad.

Det er tydeligt, at det er min søsters behov der bliver opfyldt med amningen og ikke pigens.

Hun sover heller ikke i sin egen seng, men hos min søster i deres seng. Manden er rykket ned på sofaen.
Pigen sover dog stort set ikke om natten. Hun tumler rundt konstant, kravler rundt i sengen og pludrer.

Hun har ikke noget sprog overhovedet, ikke engang et enkelt eller to ord, for de taler kun babysprog til hende.

Min søster går hjemme med hende, og hun vil først sende hende afsted i børnehave om 2 år. Fred være med det, men hun leger jo ikke med nogen på sin egen alder. Hun får ingen alderssvarende stimulering eller udfordringer.
De går ikke i legestue, til rytmik eller andet.

Min søster har heller aldrig været mere end to timer væk fra datteren.. Hun melder fra til alt hvor datteren ikke kan deltage.

Skal jeg blande mig uden om, eller er hun ude på et skråplan?
Hjælp!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2014

Trekløver(:

Anonym skriver:

Min søster har en datter på 16 måneder. En fin lille pige, men hun bliver fastholdt i babyrollen og jeg er sådan i tvivl om jeg skal påpege det.

Sagen er den, at hun stadig bliver ammet ca hver tredje time, og to gange hver nat.
Det er ikke pigen der melder sig ved amning, hun bliver bare lagt til brystet uanset hvad.

Det er tydeligt, at det er min søsters behov der bliver opfyldt med amningen og ikke pigens.

Hun sover heller ikke i sin egen seng, men hos min søster i deres seng. Manden er rykket ned på sofaen.
Pigen sover dog stort set ikke om natten. Hun tumler rundt konstant, kravler rundt i sengen og pludrer.

Hun har ikke noget sprog overhovedet, ikke engang et enkelt eller to ord, for de taler kun babysprog til hende.

Min søster går hjemme med hende, og hun vil først sende hende afsted i børnehave om 2 år. Fred være med det, men hun leger jo ikke med nogen på sin egen alder. Hun får ingen alderssvarende stimulering eller udfordringer.

Min søster har heller aldrig været mere end to timer væk fra datteren.. Hun melder fra til alt hvor datteren ikke kan deltage.

Hjælp!

Ang. Amningen skal du blande dig uden om. Amning er en privat ting mellem mor-barn, og hvis hendes datter ikke ville amme mere, så havde hun selv sagt fra. Jeg synes også det virker lidt mærkeligt bare at lægge hende til om natten, men hvis de trives med det, så er det helt og holdent sin søsters sag. 

Ang. At hun har valgt at holde sit barn hjemme indtil børnehave alderen, det synes jeg faktisk er dejligt at høre. Jeg har selv valgt at holde min datter hjemme til hun er 18 måneder, og det er den helt rigtige beslutning for OS Det er det langt fra for alle, men for os er det! Din søster har det nok på samme måde. Hun har mulighed for at gå hjemme med sin datter, og den har hun valgt at gribe. Børn har faktisk ikke "brug" for at være sammen med en masse jævnaldrende før end de er omkring 3. 

Jeg ville som søster da spørge undrende til hvorfor de stadig snakker baby-sprog til datteren, og om hun har overvejet at tage hende med til legestue, svømning, rytmik fx. så kan din søster jo svare dig på hvilke tanker hun gør sig 

Synes det er helt legalt at sætte spørgsmålstegn ved nogle ting andre gør anderledes, men man skal passe på ikke at være fordømmende.  

Anmeld

3. oktober 2014

Isabella_mor

Anonym skriver:

Hjælp!

det lyder ikke til at være særlig sundt for den lille pige at blive tilbageholdt i udviklingen. gad vide hvad sundhedsplejersken siger.. ???

jeg ville helt klart påpege det, men din søster vil sikkert blive sur, men nogen SKAL jo påpege det.. det kan jo være hun bare slet ikke er klar over det.

Det er jo på en eller anden måde svigt, selvom hun ikke mener det sådan. hun holder jo tydeligvis meget af sin datter, men det er ikke godt at barnet ikke får lov til at udvikle sig..

Anmeld

4. oktober 2014

TNBC

Anonym skriver:

Hjælp!

Amningen; Det er deres sag, og der er børn der bliver ammet meget længere end 16måneder, og hvis det fungere for dem, så fred vær med det. Gætter på at de går til tjek, og der kan lægen vel se om det er usundt eller dårligt for pigen eller ej? Er hun undervægtig? Spiser hun mad, morgenmad, frokost og aftensmad?

Sengen:
Du ved ikke om de har haft en kamp, med at få hende til at sove der og bare har opgivet. Det er synd for faren, men hvis han er utilfreds, siger han vel noget? Men du kan jo sagtens spørge; Sover hun nogensinde i sin egen seng, og så måske hvorfor ik?

Sproget:
Nogen er langsommere, at snakker babysprog til hende er ikke super smart. Men har du spurgt hvorfor de snakker babysprog?

Ham jeg passer, er heller ikke sammen med jævnalderende, og han bliver 22måneder her i næste uge. ingen legestue eller noget, fordi der ikke er nogen.

Om hun er væk fra datteren, skal du blande dig udenom. Det er hendes valg, ikke alle kan være væk fra deres børn.

Anmeld

4. oktober 2014

Mumto3

Jeg tænker det er umuligt at svare på. Vi aner ikke hvad der reelt foregår. Du synes det er forkert og skriver bare: Det er tydeligt morens behov og ikke barnets behov at blive amme. Øh...hvor ved du det fra??? Mange   bliver meget forarvede over børn der slet gå hen og løfte op i blusen og tager en  ammetår, så måske har din søster lært at reagere på sin datter INDEN hun når dertil? Det kan også være alle mulige andre grunde til de gør som de gør!

Vores datter sov hos os, til hun var 2 år. Fra den FØRSTE dag vi lagde hende ind i sin egen seng, lagde hun sig ned og sov selv! Jeg havde hørt så meget om hvilken kamp det er at få børn til at sove selv og hvis de vænner sig til at sove hos mor og far kommer de ALDRIG ud af soveværelset. Det er måske rigtig for nogle børn, men bestemt ikke alle!!! Det tog MIG en uge at lære at jeg bare kunne lægge min datter ned i senge og gå min vej. Jeg stod uden for døren og ventede på hun begyndte at græde eller kalde på mig. Det gjorde hun bare ikke. Nogle mener at det er fordi hun havde fået så massivt meget tryghed som lille baby og barn at hun var 100% tryg og derfor slet ikke behøvede mig mere. Måske er det , det samme sin søster prøver at give sin datter?

Har du selv børn? -og i så fald hvordan har I valgt at drage omsorg for jeres børn?

Anmeld

4. oktober 2014

Elgaard73

Hvad mener du med at hun er bagud i udviklingen? Hvordan?

Jeg kan kun se at du nævner det manglende sprog, som indikator for at hun er bagud? Der er mange børn der ikke siger et kvæk som 16 måneder gammel, uden at de er bagud af den grund.

At hun bliver ammet...jamen herregud, hun er 16 måneder, ikke 16 år. Jeg ammede vores søn til han var 19 måneder og det kom han altså ikke bagud af. Jeg tænker også lidt at det jo nok stadig er pigens behov (tryghed), ellers havde hun sagt fra. Du kan jo af gode grunde ikke tvinge dem til at hapse fat i babsen.

Jeg sov også med vores dreng, fra dag et, og gør det faktisk stadig og han er alligevel en fremmelig dreng (på 2,10 år). Han blev passet hjemme til han var 18 måneder og havde ingen som helst problemer med at fungere socialt, da han først kom ud.

Jeg ville ikke blande mig, hvis ikke der er andet, end det du nævner.

Jeg syntes at det lyder som om, at pigen får en god og tryg start på livet, hvor nærvær er i højsædet. Børn har rent faktisk ikke brug for andre end deres mor (og far) de første 2-3 år af deres liv. Det med at de burde ud mellem andre børn/mennesker, det er en samfundsskabt ide/løsning, for at det skal passe ind i vores travle og pressede arbejdsliv.

Anmeld

4. oktober 2014

Anonym trådstarter

Jeg har jo netop ikke blandet mig. Jeg har aldrig påtalt det, men blot observeret. 

Tror debatten blot skal lukkes her, for der er godt nok nogle spydige madammer herinde. 

God weekend

Anmeld

4. oktober 2014

Christine

Anonym skriver:

Jeg har jo netop ikke blandet mig. Jeg har aldrig påtalt det, men blot observeret. 

Tror debatten blot skal lukkes her, for der er godt nok nogle spydige madammer herinde. 

God weekend

Har vi læst samme tråd? 

Anmeld

4. oktober 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP

Mht amningen synes jeg det lyder helt skørt - hver 3. time og 2 gange om natten ??? Det er jo som et spædbarn ! Jeg tolker det som at hun ikke får andet at spise, men det kan vel ikke passe...- eller ?? Hvor hun sover og om hun har været væk fra sit barn kan du ikke blande dig i. Tænker egentlig at du nok egentlig heller ikke kan blande dig i deres valg af ingen kontakt til jævnaldrende....- dog synes jeg personligt at det er mærkeligt :-) Jeg er til enhver tid fortaler for relationer med jævnaldrende - ser det kun som noget givtigt !!! Det var mine søvnige tanker - håber det var til at forstå, er sgu lidt træt...:-)

//Mette

Anmeld

4. oktober 2014

K&S

Anonym skriver:

God weekend

Der har da ingen spydige kommentarer været? 

Du har derimod fået konstruktive tilbagemeldninger på dit indlæg... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.