Bliver julen nogensinde den samme?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.711 visninger
16 svar
10 synes godt om
28. september 2014

grinny

Jul overalt

Herinde, på arbejdet og butikkerne begynder også så småt finde frem i gemmerne.

Vi begynder at snakke om juleaften, hvornår skal vi lave dekorationer, om vi skal prøve noget nyt i år, julefrokost osv. osv.

Jeg elsker, eller elskede? julen. For mig har julen altid været den vigtigste højtid. Jeg elsker kulde, elsker sne, elsker mørke morgener, hygge med stearinlys og kakao. Alt ved december er lige mig. Jeg elsker hyggen og jeg elsker at se andre pakke gaver op jeg har købt.

Vil jeg elske den i år? Gider jeg julen? Kan jeg hygge mig? Kan jeg overhovedet overskue det?

Dette skulle være julen hvor Isaac ville blive et år og få mere ud af julen. Vi skulle nyde at se ham pakke gaver op.

Hvordan skal jeg nogensinde kunne hygge mig når jeg d. 22 december skal fejre min søns 1 års fødselsdag på en kirkegård?

Måske hvis jeg igen venter mig? Så er der måske en lille smule hygge og lykke?

Jeg er bange for december, bange for jul - og det er lige rundt om hjørnet! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2014

ønskebørn74

Det vil blive bedre år for år og når så i har jeres næste guldklump hos jer, vil der komme et strejf af det. Men ikke samme dybe sorg mere. Kæmpe krammer til jer!!! 

Anmeld

28. september 2014

grinny

ønskebørn74 skriver:

Det vil blive bedre år for år og når så i har jeres næste guldklump hos jer, vil der komme et strejf af det. Men ikke samme dybe sorg mere. Kæmpe krammer til jer!!! 

Jeg håber det, men kan godt være bange for at alt det hyggelige, kærlige og dejlige ved julen bare er en sort sky? 

Anmeld

28. september 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
28. september 2014

fo82

Puh det må være hårdt - det kan man da slet ikke sætte sig ind i  om julen nogensinde bliver det samme?

Garanteret ikke, du vil nok altid blive mindet om at du mangler din søn. Men ved du hvad? Det er også helt ok! Du skal jo ikke glemme ham, men mindes den tid du nåede at have med ham.

Julen er glædens fest, men det er også tiden hvor man plejer sine nære og mindes de der var her en gang.

Jeg håber at du med tiden finder styrken til at finde glæden ved denne højtid igen. Jeg håber at du på trods af sorgen også vil kunne rumme resten af familien og tilbringe julen med dem, og nyde den igen.

Der er ingen der siger at det bliver i år, dertil er sorgen nok for stor endnu... Men jeg håber at du en dag vil finde den barnlige glæde ved julen igen. Den fortjent du lige så meget som vi andre.

Stort kram herfra

Anmeld

28. september 2014

LJMNA

Nu har jeg ikk mistet mit eget barn, men min nevø som jeg var meget tæt på, så dagligt og ja endda har været indlagt med, døde for 4 år siden.. Det bliver bedre, men aldrig det samme, men man finder nye traditioner, fx starter vi altid juleaftensdag med en hyggelig gåtur op til Emils have med hans gave.. 

Men det tager tid, år og mange tåre.. Kæmpe kram 

Anmeld

28. september 2014

lineog4

Julen er aldrig blevet den samme for mig/os igen - det betyder ikke den er blevet dårligere, men den er bare ikke blevet det samme.

Jeg var sådan en der elskede julen, en masse pynt, en masse bag, pynte gaverne med tonsvis af papir, pænt tøj, arrangementer og og og og.... 

Ja så døde Lia jo i slut november og blandt andet var vi nede og se juletræet blive tændt efter hendes begravelse, det var den første søndag i advent en uge efter hendes død, vi skulle til juletræsfest, juleteater og og og... Vi gennemførte, for adrenalinen var jo på sin højeste og ja juleaften klarede vi.

. Men året efter startede en nu måde at have jul. Først den kroniske dårlige samvittighed over jeg ikke får pyntet, ikke får bagt, ikke er den overskudsagtige julehygge mor - men det er jeg bare ikke det er ambivalent og da jeg accepterede det blev jeg det pludselig. 

Juleaftensdag er der en masse tanker, jeg mangler sgu Lia helt enormt, men julen har fået en anden mening. Vi går i den katolske kirke (vi er godt nok ikke kristne sådan rigtigt) og tænder lys for Lia, vi fodrer ænder, vi tænder lys på graven. Så tager vi hjem, får tændt Lias lys, får varmt hyggetøj og begynder stille og roligt på maden - ja det er blevet til noget med stille og roligt og bare nyde vi har lov at være sammen. Mine øjne vender tit mod Lias vindue hvor jeg kan se ned til hendes kirkegård, kigger på de 4 glaskugler med børnenes navne og ja har en klump i halsen både fordi jeg mangler, men også fordi jeg er så taknemmelig for jeg elsker og jeg har de andre mirakler lige her... Uden dem havde jeg nok aflyst julen.

Men nej den bliver aldrig den samme, men jeg kan faktisk lide den vi har fået skabt selvom den gør ondt helt der ind hvor det gør mest ondt, helt der ind hvor smerten bare er skarp og ren, helt der ind hvor kun jeg kender - helt derinde gør julen så ondt så det er ubeskriveligt...

Håber en lille spire vokser i den mave til jul...

Anmeld

28. september 2014

fo82

lineog4 skriver:

Julen er aldrig blevet den samme for mig/os igen - det betyder ikke den er blevet dårligere, men den er bare ikke blevet det samme.

Jeg var sådan en der elskede julen, en masse pynt, en masse bag, pynte gaverne med tonsvis af papir, pænt tøj, arrangementer og og og og.... 

Ja så døde Lia jo i slut november og blandt andet var vi nede og se juletræet blive tændt efter hendes begravelse, det var den første søndag i advent en uge efter hendes død, vi skulle til juletræsfest, juleteater og og og... Vi gennemførte, for adrenalinen var jo på sin højeste og ja juleaften klarede vi.

. Men året efter startede en nu måde at have jul. Først den kroniske dårlige samvittighed over jeg ikke får pyntet, ikke får bagt, ikke er den overskudsagtige julehygge mor - men det er jeg bare ikke det er ambivalent og da jeg accepterede det blev jeg det pludselig. 

Juleaftensdag er der en masse tanker, jeg mangler sgu Lia helt enormt, men julen har fået en anden mening. Vi går i den katolske kirke (vi er godt nok ikke kristne sådan rigtigt) og tænder lys for Lia, vi fodrer ænder, vi tænder lys på graven. Så tager vi hjem, får tændt Lias lys, får varmt hyggetøj og begynder stille og roligt på maden - ja det er blevet til noget med stille og roligt og bare nyde vi har lov at være sammen. Mine øjne vender tit mod Lias vindue hvor jeg kan se ned til hendes kirkegård, kigger på de 4 glaskugler med børnenes navne og ja har en klump i halsen både fordi jeg mangler, men også fordi jeg er så taknemmelig for jeg elsker og jeg har de andre mirakler lige her... Uden dem havde jeg nok aflyst julen.

Men nej den bliver aldrig den samme, men jeg kan faktisk lide den vi har fået skabt selvom den gør ondt helt der ind hvor det gør mest ondt, helt der ind hvor smerten bare er skarp og ren, helt der ind hvor kun jeg kender - helt derinde gør julen så ondt så det er ubeskriveligt...

Håber en lille spire vokser i den mave til jul...

Det er tung læsning og alligevel sidder jeg med både smil og våde øjne. Sikke en smuk tradition - hvor er det fantastisk at i kan rumme både minderne sorgen og omgivelserne på en sådan måde at i på en måde indrager lia i jeres juleaften. Virkelig flot og på en måde inspirerende skrevet :-)

Anmeld

28. september 2014

ønskebørn74

grinny skriver:

Jeg håber det, men kan godt være bange for at alt det hyggelige, kærlige og dejlige ved julen bare er en sort sky? 

Med en guldklump i armen rundt om træet, skal smilet nok komme. Tro mig sødeste.. 

Anmeld

28. september 2014

Lisbeth1985

Julen bliver nok aldrig den samme,desværre. Men med tiden er jeg sikker på,at den bliver god - bare på en anden måde.. Jeg tror,at det er vigtigt,at i mærker efter inderst inde,hvad I har lyst til - skidt med hvad andre forventer af jer!! Har i lyst til at begrave jer under dynen og droppe julen et enkelt år,så gør det!! Skæld ud,græd og få det ud af systemet,så bliver det (forhåbentlig) mere overskueligt næste år... Sidste jul brugte jeg på at kæmpe mig igennem juledagene (vi er barnløse på 5.år) og jeg havde det ad h.... til.. Så nu dropper vi højest sandsynligt julen i år og rejser ned i solen... Er min familie skuffet,ja.. Men jeg/vi gør i år det,som er bedst for OS,da vi har brug for at bearbejde,at vi nok aldrig bliver forældre.. Så må alle andre mene,hvad de vil.. Jeg kommer til at nyde julen igen en dag.. Den dag er bare ikke kommet endnu.. Jeg ønsker jer en glædelig jul trods sorgen og smerten,og jeg håber,at i finder en løsning,som er rigtig for JER!! ������

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.