Hej Christina.
Min datter har en fortykning af højre nakkemuskel hvilket gør, at hun ligger hoved til venstre side. Vi går til fys med hende på sygehuset og laver stræk- og drejningsøvelser med hende herhjemme. Samt vi forsøger at lejre hende så hun ikke trækker mod venstre med hovedet.
Mit spørgsmål går på, at vi meget gerne vil anskaffe en slyngevugge, da vores datter kan have svært ved at finde ro og sove. Men er det en dårlig ide, når hun har den fortykning? Altså kan det have negativ effekt at komme i slyngevugge?
Christinas svar
Hej
Mange tak for dit spørgsmål.
Som du skriver er lejringen, ud over udspænding og øvelser, ret afgørende når dit barn har stramninger i halsmuskulaturen og dermed en favoritside. Specielt lejring om natten, da hun kan komme til at ligge mange timer i den samme stilling.
Som udgangspunkt vil det bedste for din datter være at ligge på et fast, plant og vandret underlag om natten. Her kan du desuden bedst styre lejringen.
Når du også oplever en problematik med at hun har svært ved at falde til ro, så må man også tage højde for det. Har du en fornemmelse af at det vil hjælpe din datter at sove i en slyngevugge tænker jeg at det skal da bare afprøves. Måske du kan få en på prøve, da du skal være opmærksom på at du skal kunne lejre hende ordentligt.
Håber det var svar nok. Du er meget velkommen til at kontakte mig på haansbaek@stofanet.dk hvis du har spørgsmål.
De bedste hilsner
P.s. Jeg vil rigtig gerne høre om din erfaringer hvis du vælger at afprøve slyngevuggen.
Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.
Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk
Anmeld