Økonomi under uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
Odensern skriver:

Men man får da forsørger tillæg hvis man får enkeltklip under barsel ? Er det ikke kun hvis man får dobbelt su at man ikke får forsørger tillæg? 

Nej, du får ikke forsørgertillæg uanset om det er dobbelt- eller enkeltklip.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2014

Odensern

Demosan skriver:

Nej, du får ikke forsørgertillæg uanset om det er dobbelt- eller enkeltklip.

Har en veninde som skal på barsel til februar og hun siger hendes studievejleder har sagt hun får forsørger tillæg fordi hendes kæreste også er studerende ?  Det er godt nok lidt forvirrende at finde rundt i men så hvis man tager 12 måneder på barsel så kan man kune tage alm su lån ved siden af og en alm su? For det da ikke meget hvis den anden også er på su 

Anmeld

3. oktober 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
Odensern skriver:

Har en veninde som skal på barsel til februar og hun siger hendes studievejleder har sagt hun får forsørger tillæg fordi hendes kæreste også er studerende ?  Det er godt nok lidt forvirrende at finde rundt i men så hvis man tager 12 måneder på barsel så kan man kune tage alm su lån ved siden af og en alm su? For det da ikke meget hvis den anden også er på su 

Det er også rigtigt, hun vil få et ekstra tillæg, MEN ikke før hun igen er på almindelig SU og ikke bruger barselsklippene. 

"Forbehold
Du kan ikke få forsørgertillæg samtidig med ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption."

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/duerforsoerger/medsumodtager/Sider/default.aspx

Anmeld

3. oktober 2014

Odensern

Wik skriver:

Jo du må faktisk godt arbejde, du kan ikke arbejde det første stykke tid, men du må godt arbejde, du har jo en relativ lav indtægt så hvis muligheden er der så gør det, så du ikke skal tage mere lån end nødvendigt. Jeg synes altid det letteste for mig, har været at mødes med en SU vejleder, så er du sikker på regler mv. Din mand kan få 6 ekstra klip også selvom han ikke holder orlov. I kan jo også gøre det, at du tager 6 måneder fuld barsel med dobbelt klip og derefter tager han tre måneder med dobbeltklip. Har har I udnyttet det godt, hvis altså I har semester opdelte uddannelser hvor det vil give mening. 

Min mand og jeg får relativt hurtigt kørt fødselsklippene af så vi kan få det lille forsørger tillæg for det er bedst for os, men jeres situation kan jo være helt anderledes. 

Hvor lang tid er det jeg ikke må arbejde når jeg er på barsel? Men hvid jeg forstår det rigtigt som du skriver, så kan jeg tage enkelt klip i 12 måneder uden forsørger tillæg og så også arbejde der? Eller jeg kan tage 6 måneder med dobbelt su uden forsørger tillæg? Men min uddannelse er det jo et helt år som er semestre, men hvis jeg så kun tager 6 måneder med dobbelt su, må jeg så arbejde de sidste 6 måneder inden jeg starter igen på uddannelse? Selvfølgelig su. Har virkelig svært ved at sætte mig ind i alle reglerne 

Anmeld

4. oktober 2014

Wik

Odensern skriver:

Hvor lang tid er det jeg ikke må arbejde når jeg er på barsel? Men hvid jeg forstår det rigtigt som du skriver, så kan jeg tage enkelt klip i 12 måneder uden forsørger tillæg og så også arbejde der? Eller jeg kan tage 6 måneder med dobbelt su uden forsørger tillæg? Men min uddannelse er det jo et helt år som er semestre, men hvis jeg så kun tager 6 måneder med dobbelt su, må jeg så arbejde de sidste 6 måneder inden jeg starter igen på uddannelse? Selvfølgelig su. Har virkelig svært ved at sætte mig ind i alle reglerne 

Hvis du er på SU barsel, må du arbeje hele tiden. Men det er jo ikke en mulighed at arbejde, de første mange måneder ammer du måske, eller på anden vis ikke lyst til at forlade dit nyfødte barn, medmindre faren passer. 

Du må altså godt arbejde. Fødselsklip er ikke berettiget til forsørger tillægget, det er kun alm. klip. Din mand kan vist godt få men du kan ikke, da tillæg. 

Hvis du tager dobbelt SU i 6 mdr. har du brugt dine klip, men kan så vælge at arbejde eller læse igen, men det er jo ikke muligt når I er årsopdelt. Du skal være opmærksom på at der skal være en inst. eller en far eller andet der kan tage dit barn efter de 6 måneder hvis du vælger dette. Det er ikke normalt at man starter sit barn op i inst. ved 6 måneders alderen, men nok ikke umuligt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.