Jeg har jo været hjemme på orlov her noget af weekenden og mødte så ind på afdelingen igen i morges. Personalet er virkelig søde og giver mig al den støtte de kan, udover at sørge for at smertedække mig bedst muligt.
Jeg fik talt med en overlæge her i formiddags, hvor jeg fik spurgt ind til hvad der er sket med mit barn. Inderst inde vidste jeg jo godt, at det bare var kommet i en af de famøse gule plastikspande og sendt til destruktion. Selvom lægen virkelig forsøgte at pakke det pænt ind, var hun alligevel ærlig og fortalte at det var det der var sket. Hun havde ikke kendskab til hvad der sker med asken efterfølgende, men lovede at tjekke op på det. Jeg var fuldkommen ulykkelig og kunne stort set ikke mere. Bare græd og græd.
Så "lykken" var faktisk rimelig stor, da hun kom tilbage lidt efter og kunne meddele, at mit barn er blevet kremeret sammen med andre fostre. Det er åbenbart normal procedure her på sygehuset, men man får kun svar på hvad der sker, hvis man spørger indtil det. Lidt efter tog en sygeplejerske mig under armen og sammen gik vi over til fællesspædbarnsgraven på kirkegården, så jeg kunne se det. Brød fuldstændig sammen, da jeg så stenen. Det er så smukt og alligevel så uhyggeligt.
Det kan godt være at det lyder mærkeligt for nogle, men bare det at jeg har et sted at gå hen, når tankerne bliver for mange og vide at mit barn ligger der et sted er rigtig god for mig. På et eller andet punkt er det som om at det er blevet mere virkeligt for mig i dag. Jeg har grædt som bare pokker, men jeg forstår virkeligheden i det og jeg har noget at forholde mig til.
Lige nu venter jeg bare på at faderen kommer. Han forstår nok ikke helt mit ønske om et sted at kunne sørge, men samtidig støtter han op om det, så længe jeg har brug for det. Han har lovet at købe et lille hjerte at sætte ved siden af gravstenen og en lille bamse.
Jeg har forsøgt at finde frem til hvor mit lille barn nu kan ligge, men det ser ikke ud til at der er nogle friskgravede huller i plænen, så tror måske at det ikke blevet sat ned endnu. Dog informerede graveren mig om at jeg kan søge om tilladelse til at vide, hvor det sted er. Jeg ved endnu ikke om jeg vil gøre det, men nu må vi se.
I hvert fald har jeg besluttet at folk må tænke hvad de vil om at jeg vil have et sted på kirkegården at sørge. Hvis folk synes det er for meget, må de hjertens gerne have lov til det, men for mig er det ikke for meget. Det er en måde, at komme videre på.
Beklager den lange roman, men det hjælper bare lidt at få sat ord på det virvar af tanker jeg går og kæmper med for tiden.