Helene Boysen skriver:
Jeg havde en uheldig oplevelse igår på jobbet. Jeg arbejder på en kostskole med vanskelige unge. Under aftensmaden bliver en elev sur, og skubber et bord direkte i maven på mig.
Jeg får det efterfølgende dårligt og begynder at bløde. Vælger at ringe til vagtlægen, som sender mig til åbenrå. Fra åbenrå bliver jeg sendt direkte til sønderborg sygehus til en akutscanning.
Den invendige scanning viser at jeg har blødning i livmoderhalsen, men at denne hverken har udvidet eller forkortet sig. Altså er der ikke umiddelbart tegn på at jeg er ved at abortere.
Lægerne tilbyder at beholde mig til observation natten over, eller jeg kan tage hjem og tage kontakt til sygehuset hvis der skulle opstå det mindste. Jeg vælger at tage hjem.
Jeg er total chokket og bange og græder helt hysterisk. Jeg føler mig utryg ved tanken om at tage på arbejde og tanken om det stresser mig. Jeg er bange for hvis en sådan situation opstår igen. Og specielt for nattevagterne, da man her er alene med 14 elever.
Lægerne på sygehuset siger jeg skal huske at anmelde det som arbejdsskade og at jeg skal tage kontakt til min egen læge angående min arbejdssituation.
I dag er jeg hos min egen læge. Hun siger jeg uden tvivl skal sygemeldes fra dags dato på ubestemt tid, da hun ikke mener det er forsvarligt hverken fysisk eller psykisk for mig at arbejde sådan et sted. Det psykiske i og med at en sådan situation nemt kan opstår igen, eller en lignende situation hvor elever bliver voldelige og aggressive og det psykiske er min egen mentale tilstand. Hvis jeg føler stress/ubehag over at skulle på arbejde. Hun fortæller at jeg har været utrolig heldig denne gang, men at det jo en anden gang kan gå den anden vej. Og i og med jeg arbejder et sted som jeg gør, ved man aldrig hvornår en lignende situation kan opstå igen. Jeg bliver derfor fuldtidssygemeldt pr. dags dato.
Jeg er virkelig glad for mit job, kollegaer osv. og vælger selv at tage ned og fortælle at jeg skal sygemeldes, i stedet for at ringe.
Da jeg kommer skal jeg til møde med forstander på skolen + min daglige leder. (begge er kvinder) og føj for en ubehagelig oplevelse. Jeg følte under hele mødet at de tænkte jeg sad og løj om mine følelser. De begyndte på ting som "du kan jo sagtens være her selvom du er gravid, det var vi alle sammen.." osv. De kunne på ingen måde sætte sig ind i min situation. De siger at jeg på mandag skal møde op og lave en mulighedserklæring sammen med dem, fordi "du må da kunne lave et eller andet selvom du er gravid!". Jeg bliver virkelig ked af det over deres opførsel overfor mig. Specielt fordi jeg altid har været yderst fleksibel overfor dem, og generelt udført mit arbejde tilfredsstillende, og nu føler jeg lidt de bare pisser mig op ad ryggen.
Jeg vælger at ringe tilbage til min læge lige da jeg kommer hjem, og hun siger jeg slet ikke skal udfylde en mulighedserklæring når jeg er sygemeldt både pga. psykiske og fysiske faktorer. Men at jeg i stedet skal komme ind til en tid på tirsdag, og indtil da skal jeg overveje kraftigt om en fuldtidssygemelding resten af graviditeten ville være det bedste for mig.
Jeg føler mig som en elendig kollega, fordi jeg ved mine arbejdsmakkere (vi arbejder i teams af 4 pers.) tidligere har haft kollegaer der var meget ustabile. Heldigvis har jeg talt med mit team i dag, efter episoden med ledelsen, og de bakker mig fuldstændig op. De overværede selv situationen, og er godt klar over at jeg er nødt til at tænke på mig selv og ikke mit arbejde. De siger jeg på ingen måde skal have dårlig samvittighed overfor dem, men bare passe på mig selv og baby.
Jeg har nu fået anmeldt det som arbejdsskade. Sidder stadigvæk og småsnøfter når jeg tænker på episoden med ledelsen. Føler mig bare så uretfærdigt behandlet.
Øv hvor er det bare en sur og trist fornemmelse at sidde med. Det ene øjeblik er man ved at miste sit barn og det næste et fuldstændig uforstående ledelse. Når man egentlig bare gerne vil gå og glæde sig over endelig at være blevet gravid og bare nyde det! Har prøvet i over et år.
ØV!
Ville ikke det store med indlægget, og det blev vist også lidt langt. Havde bare brug for at komme ud med det et sted hvor der højst sandsynligt er nogle der forstår ens følelser og som ikke bare er ubehagelige og uforstående! :-(
Det er for dårligt. Det er da en fuldstændigt legitim grund til en sygemelding. De må være meget pressede?
Dejligt at kollegerne bakker dig op - det er dét der betyder noget for din hverdag på stedet.