3. sproget barn- hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.847 visninger
4 svar
2 synes godt om
8. august 2014

dikich

Hej.. 

Min kæreste og jeg prøver at blive gravide, og taler derfor rigtig meget om opdragelse osv. 

Sagen er den, at jeg har dansk som modersmål, manden har engelsk og swahili. Vi er bosat i Kenya.. 

Indbyrdes taler vi engelsk, men jeg har dog planer om at lære swahili. 

Hvordan kan man bedst muligt lære sit barn at tale, og ikke mindst skælne mellem så mange forskelligd sprog?

Jeg vil jo være den eneste der taler dansk med barnet, medmindre vi er på ferie i DK. Engelsk vil barnet høre, fordi min kæreste og jeg taler det sammen, og swahili vil alle andre familiemedlemmer i Kenya jo tale... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2014

majba

dikich skriver:

Hej.. 

Min kæreste og jeg prøver at blive gravide, og taler derfor rigtig meget om opdragelse osv. 

Sagen er den, at jeg har dansk som modersmål, manden har engelsk og swahili. Vi er bosat i Kenya.. 

Hvordan kan man bedst muligt lære sit barn at tale, og ikke mindst skælne mellem så mange forskelligd sprog?

Jeg vil jo være den eneste der taler dansk med barnet, medmindre vi er på ferie i DK. Engelsk vil barnet høre, fordi min kæreste og jeg taler det sammen, og swahili vil alle andre familiemedlemmer i Kenya jo tale... 

Hvad skal barnet snakke i børnehave, skole osv?
Har hørt mange gør, at mor snakker hendes sprog til barnet, det samme gør faren og i snakker fælles et.

Anmeld

8. august 2014

TNBC

dikich skriver:

Hej.. 

Jeg vil sige; du snakker dansk, og han snakker engelsk og swahili til barnet, selvfølgelig vil du også komme til at snakke engelsk til barnet, men swahili er jo faktisk det vigtigste, for det er det alle andre omkring barnet snakker, men jeg synes bare også at det skal have en del af dit modersprog, især for det er ikke alle der kan snakke/forstå engelsk super godt, så hvis du har nogen af dem i din familie, er det meget rart for dem at de også kan snakke med barnet/at barnet forstår dem. og små børn lære hurtigt at skælne mellem dem, hvis bare der bliver talt lige meget i de forskellige sprog. 

Anmeld

11. august 2014

3rollinger

Hejsa

Det er slet ikke noget problem for et barn at laere tre sprog. Selvom der jo kan komme en tid hvor han/hun roder lidt rundt i det, men det betyder ingenting.

Kenyanere laere baade engelsk og swahili helt naturligt ved omgang med andre mennesker og i skolen, saa det er ikke noget problem. Og hvis du ellers holder fast og snakker dansk til din barn altid, skal han/hun nok laere det. Muligvis vil barnet snakke til dig paa det sprog han eller hun foeler sig mest velbefaren i, men det vigtigste er at barnet forstaar dansk. Saa kan det kaste sig ud i at snakke naar I er i Danmark. 

Jeg bor i Spanien og sender som regel mine unger til Danmark om sommeren, og der faar de oevet det danske, samt at de faar en godt og taet forhold til den danske familie. Jeg er ikke supergod til altid at snakke dansk med mine unger, men alligevel gaar det fint. Min den mindste kan faktisk ikke dansk, men laere det al hast i DK lige pt. Det gaar hurtig naar man kun er 4 aar.

Hvor bor du i Kenya? Jeg skal nemlig til Kenya paa forretningsrejse i oktober og hvis der er tid kunne det da vaere sjovt at ses, hvis du har tid og lyst?

Anmeld

11. august 2014

Røverdatter

dikich skriver:

Hej.. 

Min bedste veninde er brasilianer, hendes datters far er fra Belgien, de taler indbyrdes engelsk og datteren går i børnehave og er født og opvokset i Danmark. Hun blev tre år i maj, taler flydende portugisisk, dansk og flamsk. For tiden er hun også begyndt at kunne snakke lidt engelsk. Det er altså ret vildt hvor intelligente og hurtigt at småbørn opfatter sproget når først de kommer i gang. Der er da af og til nogle ord hun blander sammen - men hold op hun er sej til det sprog. Tror faktisk det kommer af sig selv.
Min veninde talte/taler portugisisk med datteren gennem hele opvæksten. Tror ikke det bliver et "problem" for jer med jeres lille bare tag det som det kommer, og tal som i føler for med jeres bebs/barn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.